Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 feb 2026Uren per week:
32Publicatiedatum:
28 mei 2025Beschrijving probleemstelling
De ontvlechting van Waternet vormt de directe aanleiding om de financiële, inkoop-, contract- en kwaliteitsmanagementprocessen voorafgaand aan de splitsing systematisch vast te leggen in de procesmanagementtool BlueDolphin.
Dit is enerzijds bedoeld voor kennisborging richting de nieuwe organisaties, en anderzijds om een solide basis te leggen voor procesverbetering na de ontvlechting. Hoewel er al veel procesbeschrijvingen bestaan, zijn deze versnipperd, niet gestandaardiseerd en vaak opgesteld in verschillende formats.
Er is daarom behoefte aan een proces specialist die deze processen uniform en gestructureerd vastlegt in BlueDolphin, en knelpunten (waaronder AO/IC-elementen, mandaten en stuurinformatie) inzichtelijk maakt. Binnen de domeinen Finance en I&C zijn nog geen formele procesbeheerders benoemd, wat vraagt om inhoudelijke begeleiding en coördinatie in de procesmodelleerpraktijk.
Omschrijving van de opdracht
Waternet is op zoek naar een ervaren proces specialist ter ondersteuning van het programma voor procesgericht werken binnen F&C, contractmanagement, inkoop en kwaliteitsmanagement. De specialist zal verantwoordelijk zijn voor het inzichtelijk maken, structureren en toegankelijk maken van deze kernprocessen in BlueDolphin, evenals het ondersteunen van de verdere professionalisering van procesgericht werken binnen de organisatie.
De opdracht richt zich op het beschrijven van de gewenste (IST+) processen op level 2 en 3, het verbeteren van de procesarchitectuur in BlueDolphin,
Werkpakket en deliverables:
Inventariseren van processen (juni 2025) binnen de Werkstroom F&C die nog vastgelegd (‘as is’) moeten worden in het kader van de ontvlechting van Waternet voor dag 1 (1-1- 2026). Scope hierbij is de huidige financiële- en inkoop functie Waternet. Dit betreft de afdelingen: F&C, Inkoop, M&O, KS&B, Assetmanagement.
Procesmodellering in BlueDolphin (juni t/m december ’25):
Beschrijf op level 2 de IST ketenprocessen w.o.
Inkoop & contractmanagement,
FA, P&C cyclus / rapportages
HR-FA processen zoals IDU, salarisverwerking, declaraties, flexuren etc.
Heffen en innen van belastingen, drinkwaterfacturatie en inning,
MIP, project control en projectadministratie,
Subsidieprocessen (inkomend/uitgaand)
Kwaliteitsmanagement
Begeleiding en standaardisering
Ondersteuning bij het schrijven van beleidsnotities en advisering.
Beschrijving afdeling/team
Vanuit de afdeling F&C wordt vanuit de Werkstroom F&C aan het ontvlechtingsprogramma gewerkt via meerdere projecten waaronder het project ‘Processen’ voor het vastleggen en borgen van financiële, inkoop-, contract- en kwaliteitsprocessen.
Eisen
Onderstaande eisen zijn harde eisen. Wanneer niet aantoonbaar wordt de offerte terzijde gelegd. Competenties en opleidingsniveau zullen worden getoetst tijdens het match gesprek.
Maximaal uurtarief € 125 all-in, excl. BTW
Interne inschaling: Schaal 11-12
Minimaal afgeronde HBO-opleiding (Financieel, accountancy of informatiemanagement richting).
Minimaal 2 jaar ervaring als proces specialist.
Aantoonbare ervaring met het analyseren, structureren en toegankelijk maken van zowel bestaande als nieuwe procesdocumentatie.
Heeft ervaring met adviseren en schrijven van beleids- en verbetervoorstellen op het gebied van digitalisering en procesverbetering.
Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift.
Competenties
De kandidaat dient te beschikken over de volgende competenties:
Verbinden: medewerkers motiveren, verbinden en de samenwerking stimuleren zowel binnen als buiten het team bemaling.
duidelijk communiceren: goed je eigen menig kunnen onderbouwen met heldere argumenten.
leiderschap: Taakgericht leiding geven, je kunt een team aansturen, overtuigen en klantgericht werken.
innovatief: Innovatief zijn, ideeën verbeteren en probleemoplossend werken?
Planmatig: organisatievermogen, zorgvuldig, planmatig en resultaatgericht kunnen werken.
Stressbestendig. je bent in staat om onder tijdsdruk te kunnen werken en je kunt goed schakelen. In geval van calamiteiten zelfstandig handelend op te treden als coördinator scenario.
Analytisch; Breed analyseren en in staat om hoofd- en bijzaken te scheiden.
Deze competenties worden getoetst in een gesprek
Gunningscriteria
Specificeer in CV/motivatie hoeveel/wat voor ervaringen u heeft.
Een afgeronde WO-opleiding (accountancy, bedrijfseconomie, Financiën, informatiemanagement of organisatiekunde). (15p)
Ervaring met werken met en in BlueDolphin (20p)
Ervaring als proces specialist in de functies financiën, control, inkoop, contract- of kwaliteitsmanagement.(30p)
Ervaring met het inrichten en borgen van proceseigenaarschap binnen veranderende organisaties (20p)
Ervaring met werken bij een complexe (semi)publieke organisatie. (15p)
Prijs weging. (30p)
Aanvullende informatie
Mogelijkheid tot verlenging bij detachering: Ja. Er is bij detachering een maximale inhuurperiode van 48 maanden óf een opdrachtwaarde van maximaal €500.000,-
Data matchgesprek: 18 juni 2025 – 9:00 uur – 12:00 uur
Gesprekken op locatie HOKA, gelieve hier rekening mee houden
Plaats tewerkstelling: Hoofdkantoor Amsterdam en thuis
Waternet hanteert de WNT norm.
Na de maximale inhuurperiode, zoals beschreven op pagina 1, dient er een minimale onderbreking van 6 maanden te zijn, voor er opnieuw werkzaamheden voor Waternet uitgevoerd mogen worden.
Offertes waar meer persoonsgegevens in staan dan alleen de voornaam en eerste letter achternaam worden terzijde gelegd.
Let op!: Deze functie is niet geschikt voor een zzp’er of zzp via intermediair