Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 mrt 2026Publicatiedatum:
29 mrt 2025Beschrijving probleemstelling
De afdeling Projecten is verantwoordelijk voor het uitvoeren van multidisciplinaire onderhouds-, renovatie- en nieuwbouwprojecten van onze assets. De assets worden ingezet voor de productie van drinkwater, de zuivering van afvalwater, bij het beschermen tegen overstromingen en het verzorgen van genoeg en schoon water voor iedereen.
Er wordt dagelijks invulling gegeven aan het uitvoeren van investeringsprojecten; de voortgang, kwaliteitsbeheersing en uitvoering van de werkzaamheden over het gehele traject van de planvorming, ontwerpvoorbereiding, realisatie en oplevering en nazorg van projecten. Er wordt gewerkt aan de hand van beschikbare processen, methodieken, formats en rollen.
Waternet staat voor de komende jaren voor de uitdaging om het voortbrengend vermogen te vergroten om gesteld te staan voor de groeiende investeringsopgave de komende jaren.
Sinds 2023 is een aantal ontwikkelingen en veranderingen (de veranderopgave) in gang gezet zoals: werken volgens de IPMmethodiek, implementeren van BIM en SE, portfoliomanagement en het intensiveren van de samenwerking met de markt. De interim manager Projecten trekt samen met de teamleiders op in het vormgeven en implementeren van de veranderopgave en het meenemen en ontwikkelen van de circa 200 interne en externe medewerkers. Deze veranderopgave ligt niet alleen bij de afdeling Projecten maar vindt plaats in nauwe (keten)samenwerking met de afdelingen Programmeren (tactisch assetmanagement), de afdeling Inkoop en de afdeling Bedienen (gebruikers van de assets).
Omschrijving van de opdracht
Wij zijn op zoek naar een interim (verander)manager Projecten die de bedrijfsvoering verder verbetert en structureert waarbij capaciteitsmanagement een belangrijk onderdeel is. Conform het inhuurprotocol en personeelsbeleid zal je de komende periode samen met de teamleiders de projectorganisatie verder op orde brengen, rekening houdend met de krappe arbeidsmarkt. Daarnaast worden er meer taken (slimmer) uitbesteed aan de markt en zal er op dat gebied veel aandacht nodig zijn voor het voorbereiden en afsluiten van (raam)contracten. Hierin zijn al flink wat stappen gezet, maar dit verdient nog verdere verfijning en intensivering.
Aan jou de uitdaging om hier goed vervolg aan te geven en dit in goede banen te leiden op basis van jouw specifieke expertise en ervaring. Jij hebt de regie en kunt focus aanbrengen op de vele onderwerpen die nu spelen. Om dit succesvol door te ontwikkelen is het van belang de ingeslagen koers vast te houden en voort te zetten. Jij verbindt, inspireert en je weet wat de omgeving vraagt en handelt daarnaar.
Met jouw ervaring en expertise vervang jij eerst tijdelijk het afdelingshoofd en ondersteun je na diens terugkeer.
Naast de reguliere managementtaken, ligt jouw focus op en lever je de volgende resultaten op:
Deelnemen aan het verbeterprogramma (werknaam INvolve) en sturing geven aan de speerpunten samen met de afdelingshoofden Inkoop en Programmeren.
Sturing en invulling geven aan het capaciteitsvraagstuk (bemensing) door duurzame en doelmatige invulling; enerzijds door werving en selectie van personeel anderzijds door het afsluiten van verschillende contractvormen die gepland staan.
Afdeling gereedmaken voor de splitsing naar enerzijds Waterschap AGV en anderzijds gemeente Amsterdam.
Implementeren van het werken conform uniforme en digitaal ondersteunde processen;
Resultaatgericht en transparant te sturen op de kwaliteit van het werk conform vastgestelde Waternetprocessen, methodieken en productformats;
Invullen van de rol proceseigenaar door o.a. het voorzitten van het procesoverleg met als doel het beheren en verbeteren van het uniforme proces ontwerpen en uitvoeren en de bijbehorende rollen.
(Door)ontwikkelen van contractmanagement.
Verbinding en samenwerking stimuleren binnen en buiten de afdeling en MT.
Als interim (verander)manager Projecten maak je deel uit van het MT van de directeur Samenwerkingstaken en geef je leiding aan het MT Projecten.
Jouw standplaats is het hoofdkantoor in Amsterdam, je bent minimaal 4 dagen op kantoor. Incidenteel reis je ook naar projecten of andere vestigingen van Waternet.
Eisen
Onderstaande eisen (diploma’s, competenties en ervaring e.d.) zullen worden getoetst tijdens het match gesprek.
Je hebt minimaal een afgeronde HBO opleiding in een relevante studierichting zoals bedrijfskunde of technische opleiding.
Je hebt minimaal 7 jaar ervaring als hiërarchisch leidinggevende in een complexe projectorganisatie van kapitaalintensieve, infrastructurele assets en je kunt daardoor direct instappen als leidinggevende en verandermanager.
Je hebt minimaal 5 jaren werkervaring met de IPMmethodiek, SE en BIM.
Je hebt een goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift
Maximaal uurtarief is € 130,00 all-in, excl. BTW
Competenties
Je bent gedreven en beschikt over sterke leiderschapsvaardigheden om te sturen, verbinden en overtuigen.
Je bent analytisch en kan samen met jouw kennis en ervaring direct in de dagelijkse problematiek en uitdagingen stappen.
Je bent resultaatgericht in woord en daad.
Gunningscriteria
Ervaring met het structureren van de bedrijfsvoering waarbij capaciteitsmanagement (bemensing) een belangrijk onderdeel is. (40 punten)
Kennis en ervaring met het werken in een complexe assetmanagementomgeving en stakeholders (30 punten)
< 2 jaar
3 tot 5 jaar
5+ jaar
Ervaring en actuele kennis van het aanbesteden van externe capaciteit (personeel en diensten) en contractstrategieën en vormen. (30 punten)
Aanvullende informatie
Waternet hanteert de WNT norm.
Na de maximale inhuurperiode, zoals beschreven op pagina 1, dient er een minimale onderbreking van 6 maanden te zijn, voor er opnieuw werkzaamheden voor Waternet uitgevoerd mogen worden.
Offertes waar meer persoonsgegevens in staan dan alleen de voornaam en eerste letter achternaam worden terzijde gelegd.
Het matchgesprek wordt gehouden op basis van de aangeleverde gegevens en competenties van de kandidaat (CV) in combinatie met de behoefte uit deze aanvraag.