Business Analist Overheidsbrede Dienstverlening

Stichting ICTU

Wilhelmina van Pruisenweg 104

Deze inhuuropdracht is verlopen
Geen maximum Zuid-Holland

Begindatum:

21 jul 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

28

Publicatiedatum:

2 jul 2025
Deze opdracht is exclusief te vinden op Opdracht Overheid.
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Let op deze rol kan alleen bij ons in loondienst. Als je in loondienst bent bij een andere partij is indienen niet mogelijk.

Beschrijving project/programma: 

Met het programma levensgebeurtenissen wil het ministerie van BZK, samen met de betrokken overheidsorganisaties, de overheidsbrede dienstverlening en informatievoorziening van de overheid verbeteren. Binnen het programma werken betrokken (overheids)organisaties samen aan het verbeteren van de dienstverlening voor burgers. Dat doen ze door concrete oplossingen te realiseren. Daarbij staat de belevingswereld van mensen centraal, zodat ze werken aan initiatieven en oplossingen waar mensen echt mee zijn geholpen.

Doel van de opdracht is dat de business analist verantwoordelijk is voor het analyseren van ketenprocessen, systemen, informatiestromen en de omgang daarmee qua eisen t.a.v. veiligheid en AVG over organisatiegrenzen heen. Uitgangspunt daarbij is de levensgebeurtenis (nu nabestaanden en 18 jaar worden, maar dit kan veranderen of uitgebreid met andere levensgebeurtenissen)

Je brengt kansen, knelpunten en afhankelijkheden in kaart en weet deze in afstemming met het team te vertalen naar oplossingsrichtingen die samen met de ketenpartners opgepakt kunnen worden.

De Aanpak Levensgebeurtenissen maakt onder andere gebruik van de ‘design thinking-methode’, door problemen steeds vanuit menselijke behoeften te definiëren. De focus ligt op het (her)ontwerpen van dienstverleningsprocessen, zodat deze beter aansluiten bij de belevingswereld van burgers en ondernemers. Sommige verbeteringen zijn relatief makkelijk te realiseren, maar andere oplossingen vragen om aanpassingen in de hele keten. 

Omdat de dienstverlening die burgers en ondernemers afnemen tijdens een levensgebeurtenis vaak meerdere overheidsorganisaties betreft, werken de betrokken partijen in de keten samen aan verbeteringen. Dat zijn meestal overheidsorganisaties (ministeries, uitvoeringsorganisaties en gemeenten), maar soms ook private partijen. 

Het programmateam vervult een aanjagende rol in de samenwerking. BZK is opdrachtgever voor de Aanpak Levensgebeurtenissen. Stichting ICTU coördineert de levensgebeurtenissen in het burgerdomein.  Daarnaast wordt nauw samengewerkt met de Kamer van Koophandel daar waar het het ondernemersdomein betreft.

Het programma loopt in principe tot 31-12-2025 maar zal naar alle waarschijnlijkheid ook in 2026 verder gaan.

Beschrijving taken

Tot het takenpakket van de business analist behoort onder meer:  

  • Analyseren van overheidsbrede dienstverlening bij levensgebeurtenissen van burgers.

  • Signaleren en analyseren van knelpunten en kansen op het gebied van:

  • gegevensuitwisseling en informatiedeling,

  • procesinrichting over organisatiegrenzen heen,

  • systeemeffectiviteit en interoperabiliteit,

  • compliance met privacywetgeving (AVG), informatiebeveiliging

  • beheer data en informatie

  • Opstellen van impactanalyses, procesmodellen en verbetervoorstellen.

  • Faciliteren van workshops en sessies gericht op analyse van de dienstverlening stakeholders uit verschillende overheidslagen.

  • Adviseren over ketenbrede verbeteringen die leiden tot betere, snellere en veiligere dienstverlening aan de burger. 

  • Aandragen van instrumenten om de effecten van de verbeterde dienstverlening te meten.

Beschrijving profiel

De business analist is gewend te opereren in een ambtelijk/bestuurlijke omgeving met veel belangen. De business analist heeft een passend netwerk en weet goede samenwerkingsrelaties op te bouwen. De business analist heeft ervaring in het werken met verschillende ketenpartners binnen een opdracht en is contactueel sterk. De business analist beschikt over een sterk analytisch vermogen, kan snel 

schakelen tussen verschillende abstractieniveaus en communiceert effectief met zowel inhoudelijk specialisten als bestuurlijke stakeholders. Daarnaast is de business analist gericht op nauwe samenwerking met het team van klantreisexperts waarbij de business analist samen met hen zorgt voor balans in het klant- en burgerperspectief.

Eisen

  • Afgeronde HBO- of WO-opleiding passend bij het vakgebied

  • Minimaal 4 jaar relevante ervaring in een functie als business analist

  • Aantoonbare ervaring met ketensamenwerking en -processen binnen de overheid (blijkend uit CV of motivatie)

Wensen en competenties

Wensen:

  • Relevante ervaring met (interbestuurlijke) verandertrajecten en programma-/ projectmanagement bij de overheid, waaronder ervaring met analyse van ketenprocessen

  • Gewend om in complexe projecten / -omgeving te acteren waarbij meerdere stakeholders/ organisaties direct betrokken zijn.

  • Kennis van- en/of ervaring in werken met de design thinking methodiek.

    Competenties

    • Sterke analytische en conceptuele vaardigheden

    • Samenwerkingsgerichtheid 

    • Vernieuwend denken en handelen 

    • Resultaatgerichtheid en initiatiefrijk 

    • Sensitief voor belangen in complexe omgevingen

    • Mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid 

    • Overtuigen 

    • Organisatorisch sterk

    • Omgevingsbewustzijn

Organisatie en team

Geen informatie beschikbaar.

Gespreksinformatie

Geen informatie beschikbaar.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Verlengig mogelijk

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.