Logo van Slachtofferhulp Nederland
Logo van Slachtofferhulp Nederland

Senior Woordvoerder

Baarsjesweg 224, 1058 AA Amsterdam, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

1 feb 2026

Einddatum:

1 feb 2027

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

15 dec 2025
Opdracht tarief 120Opdracht uren 36

Omschrijving

Als Senior Woordvoerder ben je verantwoordelijk voor het ontwikkelen én uitvoeren van ons PR- en woordvoeringsbeleid. Je adviseert bestuur en directie over mediabeleid, reputatievraagstukken en crisiscommunicatie en geeft richting aan strategische communicatie rondom thema’s die de maatschappij raken.

Je stuurt de inzet van woordvoering binnen de organisatie aan, coördineert mediacontacten en begeleidt collega’s bij mediaoptredens. Daarnaast bouw je actief aan een stevig persnetwerk en ontwikkel je creatieve, nieuwswaardige communicatie die onze maatschappelijke missie versterkt. Je werkt in een team van 7 (senior) communicatieprofessionals, waarvan ook nog 1 andere (junior) woordvoerder.

In deze senior functie houd je je o.a. bezig met:

Beleid, strategie & organisatiebrede advisering
  • Vertalen van maatschappelijke, politieke en mediatrends naar PR-beleid en woordvoeringslijnen;
  • Ontwikkelen, optimaliseren en uitvoeren van PR- en woordvoeringsbeleid;
  • Adviseren van bestuur, directie en management over crisiscommunicatie, media-aanpak, reputatierisico’s en public affairs;
  • Coördineren van acties rondom pers & media richting de hele organisatie;
  • Zorgen voor aansluiting tussen woordvoering en andere communicatiekanalen.
Woordvoering & public relations
  • Actief onderhouden en uitbreiden van een relevant netwerk aan pers- en mediacontacten;
  • Proactief en creatief benaderen van de media met nieuwswaardige invalshoeken;
  • Samen met collega-woordvoerder optreden bij interviews, persvragen en mediaverzoeken;
  • Coachen en begeleiden van collega’s, bestuur en directie bij mediaoptredens;
  • Coördineren van PR-content binnen de contentkalender.
Samenwerking & coördinatie
  • Proactief meedenken en afstemmen met het team Communicatie over externe communicatie activiteiten die mediagevoelig kunnen zijn;
  • Begeleiden van de junior woordvoerder;
  • Samenwerken met en adviseren van communicatieadviseurs, juristen, gedragsdeskundigen en projectleiders en andere functionarissen.

Eisen

  • Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding;
  • Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring als woordvoerder binnen publieke domein;
  • Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring van PR, public affairs en het medialandschap;
  • Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring met crisiscommunicatie en reputatiemanagement.
  • (Geen bezwaar tegen Beschikbaarheid buiten kantoortijden voor vragen van de pers/begeleiden media-optredens en bij grote calamiteiten waarvoor het Calamiteiten Management Team bijeen wordt geroepen. In het laatste wordt verwacht dat de senior woordvoerder deze overleggen bijwoont en (deels) de daaruit voortvloeiende werkzaamheden oppakt).

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring als senior woordvoerder binnen het publieke domein en soortgelijke omvang als Stichting Slachtofferhulp Nederland (meer dan 1000 medewerkers). Aantoonbare werkervaring binnen een organisatie sociale dienstverlening, gezondheidszorg, overheid, onderwijs of non-profit.
  • Minimaal een afgeronde WO-opleiding zoals Communicatiewetenschap, Communicatie- en Informatiewetenschappen, of Media en Journalistiek.
  • Een maximum uurtarief Exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer en fee Flextender.

Competenties

  • Stressbestendigheid;
  • Aanpassingsvermogen;
  • Overzicht houden/ informatieverwerking;
  • Empathie;
  • Standvastigheid.

Organisatie en team

Je werkt in een team van 7 (senior) communicatieprofessionals, waarvan ook nog 1 andere (junior) woordvoerder. De organisatie is Stichting Slachtofferhulp Nederland (meer dan 1000 medewerkers). Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Gespreksinformatie

  • Stap 2: Selectie vijf (5) cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd.
  • Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek. De kandidaten die na beoordeling het beste scoren op de gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek.
  • Stap 4: Selectiegesprek. In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren.
  • De eerste gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op 5 januari 2026 van 10.00 uur tot 17.00 uur.
  • De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op 4 januari 2026 bericht.
  • De tweede gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op 12 januari 2026.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: 2x 6 maanden

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • CV-eisen: Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
  • Werkdagen: De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg.
  • De administratieve partner brengt voor deze opdracht een fee van €2,50 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr