Raadhuisplein 1, 7901 BW Hoogeveen, Nederland
Organisatie
Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen (SWO) geeft met ruim 900 medewerkers uitvoering aan de gemeentelijke taken en verleent diensten aan ongeveer 80.000 inwoners van de twee gemeenten. Dit maakt ons de op één na grootste gemeentelijke organisatie in Drenthe. Daarnaast zijn wij een unieke organisatie door het werken voor 2 heel verschillende gemeenten. We zijn centraal gelegen en goed bereikbaar, zowel met de auto als het openbaar vervoer. Kijk voor meer informatie over onze organisatie op www.werkenbijdeswo.nl
Omschrijving van de opdracht
Het team Juridisch, Verzekeringen en Inkoop (hierna JVI) is onderdeel van het netwerk Concern van de Samenwerkingsorganisatie (SWO). Voor zowel de gemeente Hoogeveen als voor de gemeente De Wolden leveren we maatwerk en zijn we verantwoordelijk voor juridische kwesties op het gebied van de Omgevingswet, Awb, Opiumwet, Openbare orde en veiligheid en de Woningwet.
Het werken bij de SWO is een prachtige kans om je werkveld te verbreden en ervaring op te doen bij zowel een stedelijke als een landelijke gemeente.
Het team JVI bestaat uit 28 enthousiaste collega’s. Waarvan 14 collega’s voor het onderdeel juridisch met onder andere verschillende functies zoals juridisch adviseurs, Woo-contactpersoon, secretarissen van de bezwaarschriftencommissie en klachtencoördinator.
In deze functie werk je samen met 4 andere collega juristen omgevingsrecht. Dit is een hecht team. Er heerst een gezellige werksfeer waarbinnen we elkaar scherp houden, uitdagen en inspireren. En humor vinden wij ook belangrijk. Daarbij staan alle professionals in nauwe verbinding met het bestuur, inwoners, bedrijven en instellingen, samenwerkingspartners en natuurlijk met de eigen organisatie.
Werkzaamheden
Je vertegenwoordigt de Burgemeester en het College van Burgemeester Wethouders in bezwaar- en beroepszaken. Hiervoor stel je verweerschriften en pleitnota’s op, verzorgt de correspondentie met de bezwaarschriftencommissie/rechtbank/Raad van State en voert ter zitting het woord namens het college;
Als juridisch adviseur ben je verantwoordelijk voor de zwaardere zaken bijvoorbeeld met politieke gevoeligheid en/of grote belangen, het bestuurlijk en collegiaal adviseren op het terrein van omgevingsrecht behoort dan ook tot je takenpakket;
Je bent een vraagbaak voor collega’s uit je team en adviseert hen bij juridische vragen op het gebied van omgevingsrecht;
Je levert een juridische bijdrage in projecten op het gebied van omgevingsrecht;
Het opstellen van beslissingen op bezwaar, (vooraankondigingen) lasten onder dwangsom en bestuursdwang en akkoordverklaringen (beëindiging overtreding);
Het behandelen van verzoeken om handhaving en gedoogverzoeken;
Het behandelen van ingebrekestellingen bij niet-tijdig beslissen door bestuursorgaan;
Het toetsen en opstellen van invorderingsbeschikkingen;
Je werkt samen met andere juridische adviseurs in de organisatie.
Je bent een stevige persoonlijkheid die zich makkelijk begeeft in situaties met diverse partijen die tegenstrijdige belangen hebben. Verder beschik je over goede communicatieve vaardigheden (mondeling én schriftelijk) en heb je een praktische, probleemoplossende instelling. Je bent initiatiefrijk en beschikt over overtuigingskracht.
Vereisten / knock-outcriteria
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
Aantoonbare afgeronde juridische wo master opleiding;
Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van omgevingsrecht en bestuursrecht binnen een gemeente;
Een maximum uurtarief van € 75,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten.
Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als juridisch adviseur binnen een gemeente (25 punten);
Aantoonbare werkervaring op het gebied van omgevingsrecht en bestuursrecht (25 punten);
Aantoonbare werkervaring met bezwaar en beroep binnen een gemeente (25 punten);
Aantoonbare werkervaring met de omgevingswet en diens voorganger (25 punten).
Competenties
Analytisch vermogen;
Mondeling communicatie;
Schriftelijke communicatie;
Samenwerken;
Stressbestendigheid;
Politieke sensitiviteit.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Is hybride werken mogelijk: nee, niet bespreekbaar.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 2 april 2025 om 09:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 1 april 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
Huidige/ zittende leverancier is uitgenodigd om deel te nemen aan deze aanbesteding.
De opdrachtgever kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Bij de SWO De Wolden-Hoogeveen is er altijd de mogelijkheid om flexibel om te gaan met je werkdagen en zijn er mogelijkheden om thuis te werken. Je ontvangt van ons een laptop en indien gewenst een mobiele telefoon in bruikleen.
Het overeengekomen tarief is van toepassing voor de gehele duur van de inzet van Professional.
Aanpassing van het tarief is uitsluitend mogelijk na wederzijds overleg én mits er sprake is van detachering en kan slechts ingaan indien Inlener schriftelijk aan Opdrachtgever heeft bevestigd dat de tariefsaanpassing is goedgekeurd, met dien verstande dat verhogingen van het loon of andere arbeidsvoorwaarden, volgend uit de cao binnen de branche waarin Professional werkzaam is of bepaald door wetgeving, te allen tijde kunnen worden doorberekend.
Andere verhogingen zijn niet mogelijk aangezien deze als een wezenlijke wijziging gezien worden waarmee de oorspronkelijke uitvraag onrechtmatig wordt (voor meer informatie: zie https://www.pianoo.nl/nl/regelgeving/jurisprudentie/jurisprudentieoverzicht/type-opdracht/wezenlijke-wijziging).
Uitvoeringsvoorwaarde: Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Samenwerkingsorganisatie de Wolden-Hoogeveen mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de Samenwerkingsorganisatie de Wolden-Hoogeveen. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De Samenwerkingsorganisatie de Wolden-Hoogeveen merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).