Logo van Samenwerkingsorganisatie de Wolden/Hoogeveen
Logo van Samenwerkingsorganisatie de Wolden/Hoogeveen

Kwartiermaker gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam) jeugd in Drenthe

Samenwerkingsorganisatie de Wolden/Hoogeveen

Raadhuisplein 1, 7901 BW Hoogeveen, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

16 - 24

Publicatiedatum:

1 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 16 - 24
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Op dit moment werken de Drentse gemeenten samen voor de uitvoering van de Jeugdwet en ten aanzien van een aantal andere gemeentelijke taken binnen het sociaal domein (beschermd wonen, WMO) via twee inkoopregios en binnen de JHRD (beleid).

O.a. vanwege het wetsvoorstel verbetering bereikbaarheid jeugdhulp en de bijbehorende AMvB regiovorming, hebben de Drentse colleges ingestemd met een proces dat moet leiden tot een gemeenschappelijke regeling voor minimaal[1] de jeugdhulptaak die regionaal moet worden uitgevoerd. De eerste ronde (zienswijze) over de GR tekst is afgerond; definitieve besluitvorming over de regeling zal plaatsvinden in september oktober 2026.

Om die definitieve GR tekst vast te kunnen stellen is een bedrijfsplan en meerjarenbegroting noodzakelijk.

Vraagstelling

De verdere implementatie van de gemeenschappelijke regeling Jeugdregio Drenthe vraagt om een stevige voorbereiding op zowel organisatorisch, financieel als bestuurlijk vlak. Om dit proces gestructureerd en voortvarend vorm te geven, is het nodig om een bedrijfsplan inclusief begroting en implementatieplan op te stellen.

Om deze volgende fase goed te kunnen voorbereiden, stelt het ABO jeugd een kwartiermaker aan die onder verantwoordelijkheid van vertegenwoordigers uit de ambtskring, de eindverantwoordelijken van de beide inkoopregios en de JHRD en met manager overleg sociaal domein (de ambtelijke werkgroep) de hierna genoemde opdracht uitvoert.

De kwartiermaker krijgt als opdracht om, in nauwe samenwerking met de betrokken gemeenten, bestuurders en ambtelijke werkgroep, het bedrijfsplan en de bijbehorende begroting uit te werken, en de verdere implementatie van de GR voor te bereiden. De kwartiermaker heeft als belangrijkste opdrachten:
  • Het opstellen van een integraal bedrijfsplan voor de jeugdregio, inclusief begroting en implementatieplan voor de GR en een vergelijking van de opgestelde begroting met die van een bedrijfsvoeringorganisatie.
  • Het organiseren van de verdere inrichting en implementatie van de GR, zodat deze bestuurlijk, organisatorisch en financieel operationeel kan worden.
De eerste maanden van de opdracht ligt de focus op het bedrijfsplan, de begroting en de bestuurlijke en ambtelijke afstemming. Na het bestuurlijke traject waarin de GR regeling, het bedrijfsplan en de begroting van de GR zijn vastgesteld door de afzonderlijke twaalf gemeenteraden, start de kwartiermaker met het opstellen van een implementatieplan voor de GR, waarin wordt voorgelegd hoe een proces dat erin moet resulteren dat de GR op 1 januari 2027 operationeel is, ingevuld gaat worden.

Belangrijkste resultaten

De kwartiermaker levert binnen de opdrachtperiode in elk geval de volgende producten en resultaten op:
  • Bedrijfsplan Jeugdregio Drenthe met daarin:
    • Missie, visie en doelen van de GR uitgewerkt in een uitvoeringskader;
    • Omschrijving van taken, verantwoordelijkheden en interne organisatie;
    • Voorstel voor de formatie-omvang en personele invulling van primaire functies en de benodigde ondersteunende functies;
    • Een voorstel voor de in te richten proces- en besluitvormingsstructuur in lijn met de GR en de vast te leggen bestuurlijke afspraken.
  • Begroting en financiele onderbouwing te weten:
    • Ontwerpbegroting (incl. meerjarenperspectief) op basis van het bedrijfsplan;
    • Heldere financiele uitgangspunten en verdeelsystematiek tussen gemeenten;
    • Overzicht van noodzakelijke investeringen en structurele middelen.
  • Implementatieplan met daarin:
    • Voorstel voor en uitwerking van de fasegewijze aanpak voor de implementatie van de GR, inclusief tijdlijn, mijlpalen en benodigde besluitvorming;
    • Voorstel over de inrichting van werkprocessen en overlegstructuren;
    • Voorstel voor communicatie en betrokkenheid van raden en partners tijdens het implementatietraject.
  • Het implementatietraject:
    • Uitvoeren van het implementatieplan.

Eisen

Vereisten/ knock-outcriteria

  • Een aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau in de richting van bestuurskunde, bedrijfskunde, organisatieskunde of een vergelijkbare opleiding;
  • Beschikbaar per 1 februari 2026 voor minimaal 16 tot 24 uur per week;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met beleidsontwikkeling en/of implementatie binnen het sociaal domein in een overheidsorganisatie;
  • Aantoonbare kennis op het gebied van Jeugd en intergemeentelijke samenwerking (benoem in het cv waar dit is opgedaan).

Wensen en competenties

Wensen (Gunningscriteria)

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar met beleidsontwikkeling en/of implementatie binnen het sociaal domein in een overheidsorganisatie; ( 40 punten)
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen en implementeren van een bedrijfsplan en begroting voor een gemeenschappelijke regeling of vergelijkbare intergemeentelijke samenwerking(benoem in het cv waar dit is opgedaan) (30 punten)
  • Aantoonbare werkervaring met stakeholdermanagement en bestuurlijke afstemming binnen een gemeente ( 30 punten).

Competenties

Kennis en ervaring

  • Ruime ervaring met interbestuurlijke samenwerking en de implementatie van gemeenschappelijke regelingen, bij voorkeur binnen het sociaal domein of de jeugdhulp.
  • Aantoonbare ervaring als leidinggevende.
  • Aantoonbare ervaring met het opstellen van bedrijfsplannen, begrotingen en organisatiemodellen in een bestuurlijke context.
  • Inzicht in bestuurlijke verhoudingen tussen gemeenten, raden en gemeenschappelijke regelingen.
  • Ervaring met verander- en implementatietrajecten.

Vaardigheden en competenties

  • Strategisch en conceptueel sterk, met gevoel voor bestuurlijke en politieke dynamiek.
  • Oog voor het positioneringsvraagstuk voor de GR in een dynamisch en versnipperde context.
  • Verbinder tussen gemeenten, bestuurders en ambtelijke organisaties.
  • Resultaatgericht, planmatig en communicatief vaardig.
  • Hands-on aanpak.
  • Kan schakelen tussen strategische lijnen en praktische uitvoering.
  • Diplomatiek en zorgvuldig in procesvoering.

Organisatie en team

Organisatie

Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen (SWO) geeft met ruim 900 medewerkers uitvoering aan de gemeentelijke taken en verleent diensten aan ongeveer 80.000 inwoners van de twee gemeenten. Dit maakt ons de op een na grootste gemeentelijke organisatie in Drenthe. Daarnaast zijn wij een unieke organisatie door het werken voor 2 heel verschillende gemeenten. We zijn centraal gelegen en goed bereikbaar, zowel met de auto als het openbaar vervoer. Kijk voor meer informatie over onze organisatie op www.werkenbijdeswo.nl

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen

Flextender beoordeelt de cvs op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie cvs die aan de organisatie worden voorgelegd

Flextender beoordeelt de cvs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door Flextender. De 5 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de cvs van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste 3 kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 19 december 2025, van 09:00 uur tot 17:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 18 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: 2x3 maanden

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender

Flextender brengt voor deze opdracht 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen

Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: nader te bepalen

Overige informatie

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen nee.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr