Fiscaal/Financieel Beleidsadviseur

Samenwerkingsorganisatie de Wolden/Hoogeveen

Raadhuisplein 1, 7901 BW Hoogeveen, Nederland

Sluit over 5 dagen
Geen maximum 18-32 Drenthe

Begindatum:

27 okt 2025

Einddatum:

1 mrt 2026

Uren per week:

18 - 32

Publicatiedatum:

2 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als fiscaal/financeieel Beleidmedewerker ben je onderdeel van het team financieel advies en ben je het aanspreekpunt en proceseigenaar voor fiscale vraagstukken en de actualisatie van het financieel beleid. Je adviseert je collega’s (financieel adviseurs en budgethouders) op fiscaal gebied. Je overziet de meerjarige financiële gevolgen van beleidsontwikkelingen. Je betrekt de juiste collega’s en zet de nodige acties op touw. Je schroomt niet om ‘de handen uit de mouwen te steken’ en pakt zaken op en zorgt voor resultaat als eigenaar. De inschatting is dat je de helft van je tijd bezig bent met de coördinatie van fiscale werkzaamheden en de overige tijd aan financieel beleid en verbonden partijen.

Taken en verantwoordelijkheden:

  • Verbonden partijen:

    • Paragraaf verbonden partijen en bijlagen bij jaarrekening en begroting;

    • Coördinatie, samenhang, bewaken deadlines;

    • Helpt financieel adviseur eerste lijn en controleert of er voldaan wordt aan de wettelijke termijnen;

    • Adviseren bestuur over aandeelhoudersbelang.

  • Beleid:

    • Actueel houden nota’s en verordening en de vertaling naar andere documenten;

    • Ontwikkelen en aanpassen kaders en spelregels en optimalisatie i.s.m. rapportage en control.

  • Fiscaliteit:

    • Adviseert, gevraagd en ongevraagd, het gemeentebestuur en de gemeentelijke organisatie in de volle breedte van de fiscale praktijk en financieel beleid;

    • Verantwoordelijk voor het (laten) opstellen, uitvoeren en monitoren van het strategisch fiscaal beleidsplan en het ontwikkelen van fiscaal en financieel beleid;

    • Onderhoudt het contact met de Belastingdienst en zorgt voor de administratieve verwerking van fiscale adviezen (juist, volledig, tijdig).

  • Fiscaliteit:
    Je draagt bij aan het verbeteren van de fiscale functie in de organisatie. Je hebt affiniteit met fiscale zaken zoals BTW, Vennootschapsbelasting en Loonbelasting. Je hoeft geen specialist te zijn, want je kunt een beroep doen op externe deskundigheid. Doel is om een fiscale werkgroep te formeren om te zorgen voor de beheersing van fiscale risico’s en toepassing van fiscale regelgeving structureel te verbeteren, te versterken en in te richten. 

Kandidaat omschrijving

  • Ervaring in een soortgelijke rol en/of de motivatie om opleidingen te volgen en je te verdiepen in fiscaliteit en financieel beleid;

  • Ervaring met (schriftelijk en mondeling) adviseren van directie en bestuur;

  • Uitstekende beheersing van de Nederlandse taal, zowel in woord als geschrift;

  • Ervaring bij de overheid is een pré.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag; 

  • Aantoonbare afgeronde financiële opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als fiscaal/financieel beleidsmedewerker (of een vergelijkbare functie);

  • Aantoonbare werkervaring met het adviseren van directie en bestuur. Geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als fiscaal/financieel beleidsmedewerker (of een vergelijkbare functie) (25 punten);

  • Aantoonbare werkervaring als fiscaal/financieel beleidsmedewerker (of een vergelijkbare functie) bij een gemeente (25 punten);

  • Aantoonbare werkervaring als fiscaal/financieel beleidsmedewerker (of een vergelijkbare functie) bij een overheidsorganisatie (25 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met de coördinatie van fiscale werkzaamheden. Geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV (25 punten).

Competenties

  • Analytisch vermogen

  • Plannen en organiseren

  • Besluitvaardig

  • Nauwkeurigheid

  • Samenwerken

  • Stressbestendig

Organisatie en team

Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen (SWO) geeft met ruim 900 medewerkers uitvoering aan de gemeentelijke taken en verleent diensten aan ongeveer 80.000 inwoners van de twee gemeenten. Dit maakt ons de op een na grootste gemeentelijke organisatie in Drenthe. Daarnaast zijn wij een unieke organisatie door het werken voor 2 heel verschillende gemeenten. We zijn centraal gelegen en goed bereikbaar, zowel met de auto als het openbaar vervoer. Kijk voor meer informatie over onze organisatie op www.werkenbijdeswo.nl.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 9 oktober 2025, van 09:00 uur tot 17:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 8 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht. 

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Functieschaal 
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning. 

Fee  
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.  

CV-eisen 
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties. 

Werkdagen 
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma, Di, Wo, Do 
Is hybride werken mogelijk: Ja 

Overige informatie    

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. 

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).  

  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen Nee 

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. 

  • Het overeengekomen tarief is van toepassing voor de gehele duur van de inzet van Professional. Aanpassing van het tarief is uitsluitend mogelijk na wederzijds overleg én mits er sprake is van detachering en kan slechts ingaan indien Inlener schriftelijk aan Opdrachtgever heeft bevestigd dat de tariefsaanpassing is goedgekeurd, met dien verstande dat verhogingen van het loon of andere arbeidsvoorwaarden, volgend uit de cao binnen de branche waarin Professional werkzaam is of bepaald door wetgeving, te allen tijde kunnen worden doorberekend.
    Andere verhogingen zijn niet mogelijk aangezien deze als een wezenlijke wijziging gezien worden waarmee de oorspronkelijke uitvraag onrechtmatig wordt (voor meer informatie: zie https://www.pianoo.nl/nl/regelgeving/jurisprudentie/jurisprudentieoverzicht/type-opdracht/wezenlijke-wijziging).

  • Huidige/ zittende leverancier is uitgenodigd om deel te nemen aan deze aanbesteding.

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Samenwerkingsorganisatie de Wolden-Hoogeveen mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de Samenwerkingsorganisatie de Wolden-Hoogeveen. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De Samenwerkingsorganisatie de Wolden-Hoogeveen merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is). 

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur