(Senior) Adviseur

Rijksvastgoedbedrijf

Korte Voorhout 7, 2511 CW Den Haag, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
123,87 28

Begindatum:

19 mei 2025

Einddatum:

18 feb 2026

Uren per week:

28

Publicatiedatum:

2 mei 2025

Rijksvastgoedbedrijf
Het Rijksvastgoedbedrijf is de grootste opdrachtgever in Nederland op het gebied van vastgoed. Wij zijn een professionele organisatie met een enorme hoeveelheid beschikbare kennis en ervaring. We beheren ruim 11,7 miljoen vierkante meter bruto vloeroppervlak aan gebouwen en circa 82.000 hectare grond. Onze medewerkers ontwikkelen en beheren onder meer rechtbanken, kazernes, magazijnen, kantoren, musea, gevangenissen, gerechtsgebouwen, paleizen en monumenten. Bij het Rijksvastgoedbedrijf werken project- en procesmanagers, inkopers, contractmanagers, gebouwbeheerders, juristen, restauratiespecialisten, ingenieurs en architecten. Maar ook ecologen en kunsthistorici. Wij zorgen voor beheer en onderhoud, aan- en verkoop, nieuwbouw, verbouw en renovatie én ontwikkeling en herontwikkeling van gebouwen en terreinen.

Onze missie: 'Het RVB realiseert en beheert zijn vastgoedportefeuille voor zijn gebruikers en zet gebouwen en terreinen in voor de realisatie van economische en maatschappelijke meerwaarde op basis van beleidsdoelen.', is in 2019 aangescherpt met ‘We willen de waarde van Rijkvastgoed maximaal benutten. We werken daarom samen met andere partijen om niet alleen onze eigen gebouwen, maar ook de hele omgeving te verbeteren. Economie, leefomgeving en natuur varen wel bij wat we doen.’ Zie https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/over-ons/organisatie voor meer informatie over het Rijksvastgoedbedrijf.

Sectie Inkoop en Contractmanagement Expertise
De afdeling Inkoop en Contractmanagement (ICM) is verantwoordelijk voor de inkopen en contract- en projectmanagement van het Rijksvastgoedbedrijf. Daarnaast is afdeling ICM verantwoordelijk voor behuizing en operatie van de autonome Rijksbrede Categorie Energie. Hiermee levert afdeling ICM een strategische bijdrage aan totstandkoming en realisatie van de ambitie klimaat neutrale Rijksbedrijfsvoering. Als Financieel/juridisch manager energie tarieven en diensten kom je te werken binnen het team van de Categorie Energie.

Categoriemanagement Energie
De Categorie Energie ressorteert bij het Rijksvastgoedbedrijf maar heeft een autonome Rijksbrede rol en positie. De Categorie Energie omvat de inkoop van (hernieuwbare) energie en aan deze leveringsovereenkomsten gerelateerde diensten ten behoeve van de bedrijfsvoering van het Rijk. Het Categoriemanagement team (contractmanagers, strategisch adviseurs, ondersteuner) wordt geleid door de Categoriemanager. Samen vormen wij één van de 22 Rijksbrede inkoopcategorieën en kopen we gebundeld in voor alle ministeries, een aantal zelfstandige bestuursorganen (ZBO’s) en internationale organisaties. Vanuit dit Rijksbrede perspectief kijken we verder dan het bundelen van volumes en kostenreductie: we realiseren beleidsdoelstellingen, bijvoorbeeld op duurzaam, sociaal en innovatief gebied.

Opdrachtomschrijving
Durf jij de uitdaging aan: het Rijk voorzien van duurzame energie? Als (Financieel/juridisch) risicomanager energie tarieven en diensten ben je verantwoordelijk voor een van de grootste energiecontracten in Nederland. Je bent de interne consultant tussen klanten binnen het Rijk en de energieleveranciers. Vanuit je kennis van energiemarkten, energieproducten, het leveringscontract en klantbehoeftes bewaak jij de contractprestatie. De kwaliteit van jouw inbreng is medebepalend voor de kwaliteit van strategische en tactische keuzes van de Rijksinkoop energie en de ingezette energietransitie van het Rijk. Samen met de Categoriemanager, contractmanagers en strategisch adviseurs vorm je het categorie managementteam.

Je geeft ondersteuning aan de uitvoering en je monitort en bewaakt de kernparameters van het energie leveringscontract met een data-gedreven benadering. Je begrijpt de financiële prijsmechanismes van de energie contracten en je houdt de ontwikkelingen op groothandelsmarkten in de gaten. Je staat in nauw contact met de vertegenwoordigers van de Rijksonderdelen waar we voor verwerven, en je maakt je klanten bewust van de beïnvloedbare factoren in het contract en hun eigen rol daarin. Je zorgt voor een gestroomlijnde informatiestroom tussen klanten en leveranciers, en daarmee voor een optimale contractprestatie.

Je doorziet de samenhang tussen energiebesparing, verbruik en duurzame opwek, en je bent je bewust van je rol en impact die je hebt op de energietransitie van het Rijk. Kwaliteit van de door jou geleverde dienstverlening is een onmisbare bijdrage in tactische besluitvorming over inkoop van energie.

Tijdens aanbestedingen werk je samen met inkopers, contractmanagers, juristen en adviseurs. Je levert input voor toekomstige aanbestedingen vanuit de klanten als vanuit je ervaring met leveranciers/applicaties. Hiermee creëer je draagvlak voor inkoop en contracten, en draag je bij aan totstandkoming van doelmatige en rechtmatige aanbestedingen.

‘Eerlijkheid, transparantie en respect’ zijn fundamenten van samenwerking binnen het Categorie management team, en dit past bij jou. Als klein team zijn we van elkaar afhankelijk, ons kracht is collegialiteit en vertrouwen. We stellen ons flexibel en oplossingsgericht op. Je draagt actief bij aan de collectieve kennisontwikkeling van energie inkoop binnen en buiten het Rijk.

Eisen

  1. De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een afgeronde WO-opleiding op het gebied van econometrie en/of bedrijfskunde en/of juridisch en/of techniek. Toelichting: Deze afgeronde en erkende opleidingen moet duidelijk zijn benoemd in het cv van de kandidaat. Benoem bij elke opleiding of deze is afgerond en wanneer het diploma is behaald. Bij het niet benoemen of het diploma is behaald zal de aanbieding terzijde worden gelegd.

  2. De aangeboden kandidaat beschikt over minimaal 3 jaar ervaring in de energiesector waarin tenminste sprake was van de volgende aspecten: - Het financieel/ juridisch adviseren en aansturen van diverse energieproducten, financiële afspraken, leveringsovereenkomsten energie met multisite afnemers; - Backoffice, midoffice en handelsdesk processen en werkzaamheden van een energieleverancier; - Toepassing van energie wet- en regelgevingskaders op diverse financiële producten en/of leveringsovereenkomsten. Toelichting: Deze kennis moet duidelijk zijn benoemd in het cv van de kandidaat. Benoem bij welke opdrachtgever deze werkervaring is opgedaan en de periode [mm-jjjj]. Bij het niet benoemen van het aantal jaren waarin de kennis is opgedaan en bij welke opdrachtgever, zal de aanbieding terzijde worden gelegd.

  3. De aangeboden kandidaat verklaart dat hij/zij beschikbaar is conform het opdrachtprofiel (uren en opdrachtperiode inclusief eventuele verlengingen). Met als startdatum, uiterlijk een maand na gunning opdracht i.v.m. een mogelijke opzegtermijn. Toelichting: De opdrachtnemer deelt zijn werkzaamheden zelfstandig in. Wel vindt, voor zover dat voor de uitvoering van de opdracht nodig is, afstemming met het Rijksoverheid plaats in geval van samenwerking met anderen, zodat deze optimaal zal verlopen. Indien noodzakelijk voor de werkzaamheden richt de opdrachtnemer zich naar de arbeidstijden bij het Rijksoverheid.

  4. Het maximum uurtarief voor deze opdracht is € 123,87 all in, excl. btw. Toelichting: Expliciet vermelden wij dat eventuele verblijfskosten, de reiskosten en reisduur voor zowel werkwerkverkeer als woon-werkverkeer niet door de opdrachtgever voor vergoeding in aanmerking komt. Verzoek: Vanwege de objectieve beoordeling die door de beoordelingscommissie van het Rijkvastgoedbedrijf wordt uitgevoerd, verzoeken wij u om het tarief bij de aanbieding te vermelden in DioR, maar niet te noemen in de aanbiedingsformat die als bijlage wordt toegevoegd.

  5. Benoem duidelijk in het cv bij de opleiding en werkervaringen aan welke eis (onder vermelding van het nummer van deze eis) hiermee wordt voldaan. Onder een cv verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat van maximaal 7 pagina's A4. De kandidaat beschrijft per wens, met behulp van en verwijzing naar referenties, niet ouder dan 7 jaar, hoe en in welke mate hij daaraan voldoet. De kandidaat dient zijn antwoorden te geven op het bijgevoegde aanbiedingsformat (zie bijlage 1), dat bij het cv wordt gevoegd (max. 3 A4 voor alle wensen tezamen). Hierbij dient het verband tussen de wens en de referentie telkens duidelijk te worden omschreven, per aspect en waar mogelijk aan de hand van concrete voorbeelden en situaties. *De offerte is uitgebracht in PDF conform de richtlijnen van de Wet AVG (zie bijzonderheden). LET OP: Er kan in totaal 1 document worden geüpload. Het CV en de beschrijving van de wensen kunnen worden samengevoegd in 1 document, waardoor er een bestand (van maximaal 10 pagina’s A4) geüpload kan worden. Toelichting: de Inhuurdesk behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het cv en/of referentie voorkomen. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld

    Toelichting eisen: de werkervaring en afgeronde opleidingen zoals gevraagd in de eisen moet duidelijk zijn benoemd in het cv van de kandidaat. Benoem de functie, bij welke opdrachtgever deze werkervaring is opgedaan en de periode [mm-jjjj]. Bij het niet benoemen van de functie, het aantal jaren werkervaring en bij welke opdrachtgever deze gevraagde ervaring / kennis is opgedaan, zal de aanbieding terzijde worden gelegd. Toelichting wensen: de werkervaring / kennis zoals gevraagd in de wensen moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn in het cv van de kandidaat. Noem de functie, werkzaamheden, naam van de opdrachtgever(s) en de periode [dd-mm-jjjj]. Bij het niet duidelijk benoemen zal dit leiden tot aftrek van punten.

  6. De aangeboden kandidaat dient te beschikken over voor de uitvoering van de opdracht geschikte elektronische hulpmiddelen. De elektronische hulpmiddelen worden niet door Rijksvastgoedbedrijf ter beschikking gesteld. Toelichting: Onder elektronische hulpmiddelen vallen mobiele telefoon, computer, laptop en/of tablet.

  7. De aangeboden kandidaat gaat akkoord met de verplichte documenten genoemd onder de toelichting. Daarnaast dienen de genoemde documenten voor aanvang (en/of zo spoedig mogelijk) geüpload te worden in het digitale (leveranciers)dossier. Toelichting: De volgende documenten vormen samen de Offerteaanvraag: 1. Dit document, de Offerteaanvraag in de inhuurapplicatie; 2. Beschrijving van de opdracht; 3. Programma van eisen (bijlage 1 op het Aanbestedingsplatform); 4. Concept overeenkomst (bijlage 2 op het Aanbestedingsplatform); 5. ARVODI-2016 (bijlage 3 op het Aanbestedingsplatform); 6. Procedurevoorschriften (bijlage 5 op het Aanbestedingsplatform). Documenten: GVA verklaring, bewijs van verzekering, beroepsaansprakelijkheid (alleen voor ZZP/ZZP via intermediair), bedrijfsaansprakelijkheid, VOG verklaring, formulier Integriteitsverklaring, formulier nevenwerkzaamheden, bewijs KvK inschrijving en de bijlage Model Integriteitsverklaring Rijk voor externen.

  8. In verband met de werkzaamheden is het een eis dat een positieve referentie omtrent integriteit verifieerbaar is. Daarnaast dient de kandidaat een Verklaring Omtrent Gedrag te kunnen overleggen binnen 4-6 weken na start van de opdracht.

  9. Wij verzoeken u graag te vermelden op welke basis u deze opdracht aanneemt. Toelichting: Inhuurketen, vermelding van de schakels in de inhuurketen. Keuzemogelijkheden • ZZP'er (0 Punten) • ZZP'er via intermediair (0 Punten) • Inhuurkracht via leverancier (0 Punten)

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.