Gebiedsregisseur Gebiedsontwikkeling Crailo

Burgemeester de Bordesstraat 80, 1404 GZ Bussum, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
Geen maximum 12 tot 24 Noord-Holland

Begindatum:

2 jan 2025

Einddatum:

2 jul 2025

Uren per week:

12 tot 24

Publicatiedatum:

28 nov 2024

Deze opdracht is bestemd voor partijen, dan wel leveranciers, die waarborging kunnen doen op deze opdracht inclusief de expertises die hieronder benoemd worden.

Organisatie
De Regio Gooi en Vechtstreek is het samenwerkingsverband van Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Eemnes en Wijdemeren. Wij bestaan uit de volgende organisatieonderdelen: Beleid en Bestuur, Maatschappelijke Dienstverlening, Inkoop en Contractbeheer, Gemeentelijke Gezondheidsdienst, Onderwijs en Werk, Grondstoffen en Afvalstoffendienst, Concernstaf Bedrijfsvoering en de Regionale Ambulancevoorziening. Er zijn ca. 500 medewerkers in dienst bij onze organisatie.

De opdracht wordt uitgevoerd vanuit het onderdeel Beleid en Bestuur

De Resultaatverantwoordelijke Eenheid (RVE) Beleid en Bestuur is verantwoordelijk voor de optimale bestuurlijke samenwerking tussen gemeenten en tal van maatschappelijke partners, zoals woningbouwcorporaties, natuurorganisaties, zorgpartijen, provincie, de metropoolregio Amsterdam en het Rijk. Vanuit deze samenwerking levert het team een bijdrage aan de grote maatschappelijke ontwikkelingen die nu spelen.

Er werken ongeveer 30 medewerkers binnen de RVE.

Opdracht
Rond het verkeersknooppunt Crailo is een groot aantal ontwikkelingen gaande. Het gaat om woningbouwontwikkelingen op Crailo (590 woningen) en Craibosch (700 woningen). De kwaliteit van het knooppunt heeft invloed op het succes van het mobiliteitsbeleid in de nieuwbouwwijken. Er spelen diverse mobiliteitsontwikkelingen zoals een doorfietsroute en fietstunnel onder de A1, de oversteekbaarheid van de provinciale wegen (N526 en N527), een regionale Hub als onderdeel van de Gooicorridor en het optimaliseren van de  opritten  A1. In 2020 is er een mobiliteitsperspectief voor het knooppunt Crailo vastgesteld met een voorkeursvariant voor het hele knooppunt en de fiets- en voetgangersroutes (inclusief tunnel).  Naast deze lokale en regionale ontwikkelingen wordt nu ook de impact onderzocht van toekomstige grootstedelijke ontwikkelingen in de agglomeraties van Amsterdam, Almere, Utrecht en Amersfoort.   De portefeuillehouders Ruimte en Mobiliteit van Gooi en Vechtstreek hebben onlangs geconstateerd dat een steviger regie rond het knooppunt Crailo noodzakelijk is.

Gezien alle ontwikkelingen, met name op het terrein van mobiliteit, is besluitvorming nodig over:

1) een samenhangend voorstel voor de inpassing van de mobiliteitsvragen in het gebied rond Crailo. Daarbij zijn de plannen en voornemens voor de  stedenbouwkundige invulling van de woningbouwlocaties, omliggende infrastructuur, (regionale) hub, doorfietsroute, fietstunnel, optimalisatie op- en afrit en oversteekbaarheid van provinciale wegen zodanig op elkaar afgestemd dat het voldoet aan de lokale en regionale behoefte.

2) een samenhangende aanvraag voor de benodigde middelen van het voorstellen maatregelen, inclusief een verdeelsleutel tussen rijk, provincie, betrokken gemeenten en de woningbouwprojecten Crailo en Craibosch. Bij subsidies kan gedacht worden aan de Woningbouwimpuls, Regeling specifieke uitkering woningbouw op korte termijn door bovenplanse infrastructuur en andere subsidies of maatwerkoplossingen.

Uitgangspunten:
a) er wordt gewerkt vanuit de belangen van alle schaalniveaus: dus niet alleen lokaal of regionaal, maar ook provinciaal en wellicht landelijk.
b) er zijn vele onderzoeken beschikbaar en het is niet bedoeling daar weer nieuwe aan toe te voegen. De benodigde capaciteit wordt vooral gebaseerd om de analyse van bestaande gegevens. Uitzoekwerk beperkt zich als uitgangspunt op de inpassingsvraagstukken rond mobiliteit: ruimtelijk, verkeerskundig, financieel, juridisch e.d.
c) de ontwikkelingen rondom Crailo zullen zich in de komende 5 a 10 voltrekken. Vooralsnog wordt er van uitgegaan dat de gebiedsregie tijdelijk van aard is. In principe binnen een half jaar zou het tot besluitvorming moeten leiden. Mogelijk dat de besluitvorming over de financiële bijdragen nog enige maanden langer kan duren. Daarna is het uitgangspunt dat de operationalisering door de verschillende betrokken overheden  gebeurt.

Taken
* De totstandkoming van een samenhangend voorstel voor de inpassing van de mobiliteitsbelangen met bestuurlijk draagvlak bij alle betrokkenen, inclusief een verdeelsleutel voor de kosten die met de uitvoering van alle onderdelen zijn gemoeid.
* De totstandkoming en indiening van een adequate aanvraag om een financiële bijdrage bij de betrokken hogere overheden.
* Verantwoordelijk voor het leggen van de verbindingen op alle bestuurlijke en ambtelijke niveau, zowel binnen de regio als met provincie, rijk, MRA e.d
* het (doen) voorbereiden van besluitvorming door de regionale stuurgroep Crailo en het PFHO Ruimte & Mobiliteit.
* Het organiseren, begeleiden cq aansturen van de betrokken expertises die nodig zijn voor een juiste uitvoering van de opdracht (verkeerskundig, stedenbouwkundig, juridisch, plan economisch, communicatief, administratief, e.d.).

Vereisten/knock-outcriteria
1. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar bij overheden op ambtelijke en/of bestuurlijke sleutelposities;
2. Aantoonbare werkervaring met sturing geven aan regionale gebiedsontwikkeling met majeure mobiliteitsvraagstukken;
3. Aantoonbare werkervaring met bestuurlijke en ambtelijke contacten met het Rijk, provincie, Regio en gemeenten;
4. Beschikbaarheid binnen of namens het adviesbureau van ondersteunende expertises als  verkeerskundig, stedenbouwkundig, juridisch, plan economisch, e.d.;
5. Onafhankelijke positie ten opzichte van de betrokken overheden;
6. BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen mobiel. De opdrachtgever stelt een laptop voor de gebiedsregisseur beschikbaar.

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
7. Aantoonbare werkervaring van de gebiedsregisseur met complexe gebiedsprocessen (25 punten);
8. Aantoonbare werkervaring van de gebiedsregisseur met samenwerkende regio’s en gemeenten (20 punten);
9. Aantoonbare kennis als gebiedsregisseur met de regio Gooi en Vechtstreek of provincie Noord-Holland (10 punten);
10. Gebiedsregisseur is een gezaghebbende persoonlijkheid die verbindingen tot stand kan brengen (25 punten);
11. Aantoonbare kwaliteit in de aanbieding van het bureau van de aanvullende expertises: ruimtelijk, verkeerskundig, juridisch en planeconomisch (20 punten).

Competenties

  • Hoge mate van zelfstandigheid / onafhankelijkheid

  • Strategisch inzicht gekoppeld aan het vermogen tot tactische vertaling

  • Zeer goed in staat tot samenwerken op alle schaalniveau’s (Rijk, provincie, gemeenten, e.d.)

  • Flexibel & creatief in geest en handelen

  • Overtuigingskracht & impact

Naast de gebiedsregisseur die als boegbeeld en trekker fungeert moet het bureau in de opdracht ook kunnen regelen dat verkeerskundige, stedenbouwkundige, juridische en planeconomische expertise nodig is. Op dit moment is nog niet te voorzien welk aantal uren de aanvullende expertises nodig zijn. Overigens zijn veel gegevens al beschikbaar; het gaat nu om het – met draagvlak – afstemmen van alle inhoudelijke informatie. 

CV-eisen
Er wordt verwacht van het inschrijvende bureau dat zij een aanbieding doet hoe zij dit wil aanpakken en daarbij moeten een of meer CV’s van de gebiedsregisseur zijn gevoegd van maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands. Van de ondersteunende expertises moet zijn aangegeven of het bureau deze expertises kan inzetten met eventueel de CV’s van de beschikbare capaciteit.

Werkdagen
De opdracht wordt door de gebiedsregisseur verspreid in de week ingevuld, bij voorkeur op de maandag, dinsdag en/of donderdag.

Planning
De presentaties van de bureaus en kandidaat gebiedsregisseurs zijn gepland in week 50 (naar verwachting donderdagmiddag19 december 2024). De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op 11 december bericht. Overige bureaus ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze opdracht.

Stap

Dag

Publicatie uitvraag

27 november 2024

Deadline voor  vragen

3 december 2024, 09.00 uur

Beantwoording vragen

4 december 2024

Deadline offertes

9 december 2024, 09.00 uur

Uitnodiging bureaus

11 december 2024

Bureaupresentaties

19 december 2024 (middag)

Keuze bureaus

19 december 2024

Start opdracht

Begin januari 2025

Voor de zzp'er

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen;

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding;

  • Regio Gooi- en Vechtstreek faciliteert geen mobiele telefoon.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.