Logo van Provincie Utrecht
Logo van Provincie Utrecht

Vergunningverlener Houtopstanden en Flora en Fauna activiteiten

Archimedeslaan 6, 3584 BA Utrecht, Nederland

Sluit over 4 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 apr 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

4 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 32 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Ben jij een ervaren vergunningverlener houtopstanden en Flora en Fauna activiteiten en ben je resultaat- en oplossingsgericht dan zijn wij op zoek naar jou!

Opdracht

Als vergunningverlener ben je verantwoordelijk voor de afhandeling van vergunningaanvragen.

Werkzaamheden:

  • Het (binnen de wettelijke termijn) beoordelen en toetsen van aanvragen voor houtopstanden en flora-en-fauna-activiteiten (soortenbescherming);

  • Het voeren van (voor)overleg zowel binnen als buiten de organisatie bijvoorbeeld met andere teams binnen de provincie Utrecht, initiatiefnemers, adviesbureaus, gemeenten en omgevingsdiensten;

  • Het tegenlezen van besluiten van collega's en het geven van collegiaal advies;

  • Het opstellen en afhandelen van brieven en besluiten in digitale systemen;

  • Het meedenken en adviseren over oplossingen om initiatieven mogelijk te maken;

  • Het leveren van een inhoudelijke bijdrage aan de afhandeling van bezwaar- en beroepszaken.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Bring your own device is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van groene regelgeving, biologie of ecologie;
  • Minimaal 2 jaar in de afgelopen 5 jaar als vergunningverlener op het gebied houtopstanden en flora en fauna/soortenbescherming (benoem in het cv waar dit is opgedaan).

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als vergunningsverlener op het gebied van werkstroom houtopstanden;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als vergunningsverlener op het gebied van werkstroom houtopstanden en flora & fauna activiteiten;
  • De kandidaat stelt zich voor in een persoonlijke motivatie en legt uit waarom hij of zij geschikt is voor deze opdracht. Deze motivatiebrief moet door de kandidaat zelf geschreven zijn en als bijlage bij het CV worden toegevoegd. In de motivatie dient aantoonbare kennis van ecologisch beschermde soorten in Nederland, relevant voor de werkstroom flora en fauna, te worden beschreven.

Competenties

  • Communicatieve vaardigheden: duidelijk en overtuigend, zowel mondeling als schriftelijk.
  • Bestuurlijke sensitiviteit: inzicht in verhoudingen en politieke antenne.
  • Probleemoplossend vermogen: creatief, pragmatisch en resultaatgericht.
  • Samenwerken & zelfstandigheid: effectief in team en zelfstandig.
  • Klantgerichtheid: belang van de klant centraal, relatiebeheer.
  • Persoonlijke effectiviteit: besluitvaardig, stressbestendig, flexibel.
  • Netwerken: opbouwen en onderhouden van interne en externe relaties.

Organisatie en team

Organisatie
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

LLO
Vanuit het domein Landelijke Leefomgeving (LLO) dragen we bij aan een aantrekkelijk, vitaal landelijk gebied en een schoon en robuust bodem- en grondwatersysteem. Onze kerntaken zijn natuur (inclusief groene vergunningverlening), landbouw, water en bodem(-sanering). Samen met onze partners binnen en buiten de organisatie werken we aan een sterke verbinding tussen de natuur, de mensen en maatschappij, een duurzame landbouw en een robuust Natuurnetwerk. Zo zorgen we zorgen met onze teams samen met waterschappen en drinkwaterbedrijven voor waterveiligheid, aanpak droogtebestrijding en drinkwatervoorziening. We versterken de leefbaarheid van het landelijk gebied door uit te gaan van de kracht van een gebied, en lokale initiatieven te ondersteunen. En geven uitvoering aan programmas zoals Klimaatadaptatie, Bodemdaling en Agenda Vitaal Platteland.

Team Vergunningverlening Natuur en Landschap
Het team Vergunningverlening Natuur en Landschap draagt zorg voor de afhandeling van vergunningaanvragen en meldingen op grond van de Omgevingswet en provinciale omgevingsverordening. Het team bestaat uit ongeveer 35 deskundige mensen met verschillende achtergronden en ervaring. Ecologen, vergunningverleners, juristen, beleidsmedewerkers en ondersteuners. We werken aan verschillende vakgebieden zoals vergunningen Natura 2000 (waaronder stikstof), flora- en faunabeheer en schadebestrijding, houtkapactiviteit, Natuurschoonwet, cultuur en landschap en besluiten die betrekken hebben op onze provinciale wegen. Het team VVN zorgt voor een goede en tijdige afhandeling van aanvragen van vergunningen. Om zo goed mogelijk aan te sluiten op de dagelijkse praktijk wordt uitvoeringsbeleid binnen het team ontwikkeld en adviseren we steeds meer in het voortraject (bij de ruimtelijke planvorming). Het team ondersteunt ook bij het indienen van aanvragen en heeft oog voor het verbeteren van de klantgerichtheid.

Gespreksinformatie

Beoordeling en Selectieproces

Stap 1: Beoordeling Offertes op minimumeisen
De Offertes worden eerst beoordeeld op de minimumeisen die in de Offerteaanvraag zijn vermeld. De controle van de Offerte vindt plaats op daadwerkelijke inhoud en naar waarheid, hierbij kan eventueel ook contact gezocht worden met derden. Offertes die voldoen aan de minimumeisen worden geselecteerd voor Stap 2 in de beoordeling. De Offertes die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) Offertes die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
Offertes die voldoen aan de minimumeisen worden in onderlinge vergelijking op de in de Offerteaanvraag genoemde selectiecriteria beoordeeld in Stap 2. De tien (10) Offertes die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor Stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige Offertes worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de tien (10) offertes van in onderlinge vergelijking op de volgende gunningscriteria: relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten en relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De drie (3) Offertes die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria gaan door naar Stap 4 (Selectiegesprek). De kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de Opdrachtgever nader geverifieerd in hoeverre de betreffende Offertes voldoen aan de minimumeisen en criteria die genoemd zijn bij Stap 2 en Stap 3. Daarnaast wordt getoetst op de in de Offerteaanvraag genoemde competenties. Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal Stap 3 van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de Gegadigde die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan de in de Offerteaanvraag genoemde competenties. Alle overige Inschrijvers worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning en Locatie:
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 11 december 2025, van 13:00 uur tot 17:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 10 december 2025 bericht.

Aantal kandidaten voor gesprek: 3 kandidaten worden uitgenodigd.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging
1x 4 maanden

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Provincie Utrecht mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Provincie Utrecht. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA).

Toevoeging
Voor het uitoefenen van de opdracht wordt vanuit de provincie Utrecht verwacht dat de opdrachtnemer haar eigen (ICT) middelen inzet. Indien gedurende de opdracht blijkt dat er extra bedrijfsmiddelen nodig zijn om het product of dienst te kunnen leveren/verlenen, dan zal opdrachtnemer deze zelf bekostigen.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functie is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl of met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, vr