Specialist Omgevingsverordening en Toepasbare Regels

Archimedeslaan 6, 3584 BA Utrecht, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
Geen maximum 32-36 Utrecht

Begindatum:

31 jan 2025

Einddatum:

31 jan 2026

Uren per week:

32-36

Publicatiedatum:

14 nov 2024

Organisatie
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. 

Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Opdracht
Onze ambitie is om van ons Omgevingsbeleid een samenhangend pakket te maken: Omgevingsvisie, Omgevingsverordening en Programma’s en deze digitaal te ontsluiten via het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Voor het team SRO zoeken we daarom een enthousiaste en nieuwsgierige collega. Met jouw juridische kennis en ervaring ga jij onze collega’s helpen om de strategische keuzes uit de provinciale Omgevingsvisie en Omgevingswetprogramma’s te vertalen naar praktische, uitvoerbare regels. Om bij te dragen aan een goede dienstverlening aan onze initiatiefnemers ga jij je ook richten op het toepasbaar maken van deze regels via de vergunning check in het Digitaal Stelsel Omgevingswet

Je gaat daarvoor onderdeel uitmaken van het coördinatiepunt Omgevingsbeleid. Het coördinatiepunt Omgevingsbeleid is opgericht om te zorgen voor meer samenhang tussen visie, verordening en programma’s binnen de provincie Utrecht. Binnen het coördinatiepunt werk je met een groep adviseurs en projectleiders aan het actueel houden van de omgevingsverordening. Daarnaast werk je met de vergunningverleners in onze organisatie en de omgevingsdiensten aan het opstellen van toepasbare regels en de implementatie ervan

Als specialist omgevingsverordening en toepasbare regels zorg je voor:

  • Advisering over de eenduidigheid van de reeds opgestelde regels en de samenhang tussen de verschillende regels;

  • Het vertalen van beleidsambities in regels, samen met andere juristen en beleidsmedewerkers uit de organisatie;

  • Advisering over de transitie als gevolg van de Omgevingswet, inclusief DSO. De Omgevingswet is op 1 januari 2024 inwerking getreden en zal regelmatig worden gewijzigd evenals het DSO dat nog in ontwikkeling is;

  • Advisering over de digitale aspecten van de Omgevingswet voor de provincie Utrecht op het gebied van het gebruik van de omgevingswetstandaarden (STOP/TPOD) en de functionaliteiten en dienstverlening van het DSO.

  • Ondersteunen van de doorontwikkeling van het Digitaal Stelsel Omgevingswet, bijvoorbeeld door bugs te signaleren en input te geven zodat het Omgevingsloket, de samenwerkingsruimte, de regelbeheersoftware en het zaaksysteem beter functioneren;

  • Opstellen en wijzigen van toepasbare regels in afstemming met de vergunningverleners en andere betrokkenen binnen en buiten de organisatie;

  • Beheren en onderhouden van de vergunningcheckers en aanvraag- en meldingsformulieren in de regelbeheersoftware. Daarbij neem je het initiatief om zaken continu te verbeteren;

  • Afstemmen van bugs en ontwikkelwensen voor benodigde functionaliteiten af met de softwareleveranciers

Resultaatsverwachting
De specialist levert gedurende de looptijd van de opdracht de volgende concrete resultaten op: Advisering over consistentie regels: Draagt zorg voor de juridische controle en eenduidigheid van de bestaande regels in de Omgevingsverordening, waarbij de samenhang tussen de verschillende regels wordt geborgd. Dit betreft het beoordelen van de al bestaande regels en waar nodig, voorstellen doen tot verbetering.

Vertaling beleidsambities: Draagt in 2025 bij aan het vertalen van de gewijzigde beleidsambities uit de  Omgevingsvisie en de Omgevingswetprogramma’s in uitvoerbare, juridisch houdbare regels die bruikbaar zijn voor vergunningverleners en andere betrokkenen.

Toepasbare regels in DSO: Het opstellen, testen en implementeren van toepasbare regels voor de vergunning check binnen het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO), zodat burgers en bedrijven zelfstandig vergunningen kunnen checken en aanvragen. Uiterlijk na 12 maanden moet dit operationeel zijn in het DSO.

Ondersteuning bij digitale implementatie: Draagt actief bij aan het signaleren van bugs en verbeterpunten binnen het DSO en werkt samen met softwareleveranciers om de functionaliteiten en regelbeheersoftware te optimaliseren, met als doel dat het Omgevingsloket optimaal functioneert voor de gebruiker.

Beheer en onderhoud vergunningcheckers: Verantwoordelijk voor het continu verbeteren, beheren en onderhouden van de vergunningcheckers en formulieren in de regelbeheersoftware, door nauw samen te werken met vergunningverleners en andere interne stakeholders.

  1. Vrijheid in de uitvoering
    "De opdrachtnemer heeft de vrijheid om zelf te bepalen op welke wijze en op welke tijdstippen de werkzaamheden worden uitgevoerd, zolang de eindresultaten volgens de gestelde verwachtingen en binnen de afgesproken tijdsplanning worden geleverd."

  2. Geen vaste werktijden of werkplek
    "Er wordt geen eis gesteld aan vaste werktijden of een vaste werkplek; de opdrachtnemer kan op eigen initiatief bepalen wanneer en waar het werk plaatsvindt, mits de resultaten tijdig worden opgeleverd."

De Omgevingswet vraagt om een omgevingsgerichte aanpak voor het toegankelijk maken en beheren van regels, vergunningen, meldingen en informatie voor burgers en bedrijven. Dit betekent dat specialisten naast het opstellen van regels ook betrokken zijn bij de vertaalslag van regelgeving naar toepasbare regels in ICT-systemen.

We zijn op zoek naar een specialist die als een spin in het web fungeert en overzicht kan houden. Je hebt oog voor detail en affiniteit met regelgeving opstellen en vergunningverlening, gecombineerd met kennis van de fysieke leefomgeving. Een ICT- en/of juridische achtergrond is essentieel, evenals inlevingsvermogen in burgers en bedrijven. Je moet inzicht hebben in het samenspel van regelbeheersoftware, plansoftware, zaaksystemen en het Omgevingsloket.

Vereisten / knock-outcriteria
1.Een afgeronde opleiding op minimaal hbo master of wo niveau;
2.Aantoonbare werkervaring met de Omgevingswet;
3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO);
4. Aantoonbare werkervaring binnen een provinciale overheid;

Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)
5. Minimaal 2 jaar ervaring met de (invoering van de) Omgevingswet (20 punten)
6. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO); (30 punten)
7. Aantoonbare werkervaring met omgevingsverordeningen en toepasbare regels; (30 punten)
8. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring binnen een provinciale overheid; (20 punten)

Competenties

  • Enthousiast en gedreven, nieuwsgierig en leergierig;

  • Betrokken teamspeler met goede samenwerkingsvaardigheden;

  • Proactief en resultaatgericht – zonder daarbij je omgeving uit het oog te verliezen;

  • Open blik en draagt bij aan een goede sfeer in het team;

  • Ervaring in politieke dynamiek van de provinciale organisatie.

  • Vaardigheden

  • Je bent communicatief, vlot en vaardig in woord en schrift;

  • Je werkt graag samen en beschikt over uitstekende netwerkvaardigheden;

  • Je werkt zorgvuldig;

  • Je bent omgevingsbewust, verbindend, proactief en enthousiasmerend;

  • Je bent een doorzetter en volhardend;

  • Je bent georganiseerd en kunt goed zelfstandig werken;

  • Je kunt met tegengestelde belangen omgaan;

  • Je bent pragmatisch, oplossingsgericht en een teamspeler.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk:  ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever worden op een later moment gepland. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Voor de zzp'er

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl of met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.