Logo van Provincie Utrecht
Logo van Provincie Utrecht

Senior procesmanager Strategisch Bosbeleid

Archimedeslaan 6, 3584 BA Utrecht, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jun 2026

Uren per week:

16 - 20

Publicatiedatum:

25 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 16 - 20
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

In opdracht van het team Behoud en Ontwikkeling Natuurgebieden werk jij, als procesmanager, samen met het Bosteam aan de uitvoering van de ambities uit het Strategisch bosbeleid. Tegelijkertijd komen belangrijke ontwikkelingen en transities in het landelijk gebied razendsnel op ons af. De Bossenstrategie maakt daar ook deel vanuit.

Werkzaamheden:

  • Je coordineert, bewaakt en rapporteert over de uitvoering en voortgang van het Strategisch bosbeleid waarbij je verantwoordelijk bent voor de werkzaamheden die binnen het Bosteam worden uitgevoerd.
  • Je vervult de rol van gemandateerd opdrachtgever voor een aantal deelopgaven (zoals agroforestry, landschapselementen en coordinatie natuuropgave).
  • Je geeft strategisch beleidsadvies, bewaakt de hoofdlijnen en de integrale verbinding met andere beleidsdoelen en uitvoering.
  • Je onderzoekt nu het uitvoeringsprogramma er ligt op welke manier realisatie hiervan aangestuurd kan worden.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van Bos en natuurbeheer, milieukunde of land- en watermanagement;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als procesmanager bij een overheidsorganisatie (benoem in het CV waar dit is opgedaan);
  • Bring your own device is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met beleidsadvisering- en beleidsuitvoering bij een overheidsorganisatie (benoem in het CV waar dit is opgedaan).

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met het landelijk en Europese beleidsontwikkelingen van natuur en het landelijk gebeid (benoem dit in het CV en waar dit is opgedaan) (40 punten);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het coordineren van werkzaamheden en het begeleiden van een team (benoem in het CV waar dit is opgedaan) (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met bestuurlijk besluitvorming in complexe, interbestuurlijke projecten (benoem dit in het CV en waar dit is opgedaan) (40 punten).

Competenties

  • Politiek-bestuurlijk sensitief, met een goed gevoel voor rolverdeling en institutionele verhoudingen.
  • In staat om snel overzicht te creëren in diffuse processen en bevoegdheden te verhelderen.
  • Denkt strategisch, maar is ook pragmatisch als het gaat om het vinden van oplossingen.
  • Sterk in vastleggen en borgen van afspraken, zowel ambtelijk als bestuurlijk.
  • Kan goed schakelen tussen inhoud en proces.
  • Werkt enthousiasmerend, weet verschillende organisaties mee te krijgen en door te pakken.

Organisatie en team

Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. 

Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Gespreksinformatie

Beoordeling en selectieproces:

De Offertes worden eerst beoordeeld op de minimumeisen die in de Offerteaanvraag zijn vermeld. Offertes die voldoen aan de minimumeisen worden geselecteerd voor Stap 2 in de beoordeling. Offertes die voldoen aan de minimumeisen worden in onderlinge vergelijking op de in de Offerteaanvraag genoemde selectiecriteria beoordeeld in Stap 2. De tien (10) Offertes die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor Stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend.

De opdrachtgever beoordeelt de tien (10) offertes van in onderlinge vergelijking op de gunningscriteria: relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten en relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De drie (3) Offertes die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria gaan door naar Stap 4 (Selectiegesprek).

In het selectiegesprek wordt door de Opdrachtgever nader geverifieerd in hoeverre de betreffende Offertes voldoen aan de minimumeisen en criteria die genoemd zijn bij Stap 2 en Stap 3. Daarnaast wordt getoetst op de in de Offerteaanvraag genoemde competenties. Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal Stap 3 van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de Gegadigde die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan de in de Offerteaanvraag genoemde competenties. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning gesprekken:

  • De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 9 december 2025, van 10:30 uur tot 12:00 uur.

  • Of woensdag 10 december 2025, van 13:15 uur tot 14:15 uur.

  • De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 8 december 2025 bericht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 2

Uitvoeringsvoorwaarde:
Met het verstrekken van de opdracht aan de ondernemer die inschrijft en voor gunning in aanmerking komt en de provincie Utrecht mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de provincie Utrecht. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA).

Opties verlenging:
1 x 6 maand(en)

Extra middelen:
Voor het uitoefenen van de opdracht wordt vanuit de provincie Utrecht verwacht dat de opdrachtnemer haar eigen (ICT) middelen inzet. Indien gedurende de opdracht blijkt dat er extra bedrijfsmiddelen nodig zijn om het product of dienst te kunnen leveren/verlenen, dan zal opdrachtnemer deze zelf bekostigen. Bring your own device is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren.

Functieschaal:
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13. Deze functie is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen:
Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie:
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van een externe administratieve broker. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie:
De vragen en bijbehorende antwoorden worden op onze website gepubliceerd. Inhoudelijke vragen kunnen worden ingediend bij een externe administratieve broker, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunnen telefonisch gesteld worden.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr