Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.
Logo van Provincie Utrecht
Logo van Provincie Utrecht

Privacy officer

Archimedeslaan 6, 3584 BA Utrecht, Nederland

Sluit over 20 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jun 2026

Uren per week:

0-32

Publicatiedatum:

16 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 0-32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Ben jij een praktisch ingestelde privacy officer die doelmatigheid hoog in het vaandel heeft staan? Begrijp jij de complexiteit in het afwegen van belangen? Dan kan de provincie Utrecht jou goed gebruiken. Wij zoeken namelijk een privacy officer die zich bewust is van de bestuurlijke en politieke gevoeligheid bij overheidsoptreden.

Je gaat aan de slag binnen het team Juridische Zaken (JZ). Samen met jouw collega privacy officer adviseer je collega’s uit de hele organisatie over vragen die betrekking hebben op jouw vakgebied. Je doet voorstellen om privacy risico’s te beperken en voert de regie wanneer er een datalek wordt gemeld. Je staat aan de lat voor het actueel houden van het provinciale verwerkingenregister.  Je werkt mee aan het opstellen van protocollen en reglementen in het kader van de privacywetgeving en toetst verwerkingsovereenkomsten en convenanten conform deze wetgeving zijn opgesteld. In dit kader neem je deel aan verschillende overlegstructuren.

Als privacy officer ben je in staat om zelfstandig een oordeel te vormen, maar houd je ruggespraak met de andere adviseurs waar je mee samenwerkt. Voor jou zijn naast de andere privacy officer, vooral de Functionaris Gegevensbescherming (FG), de Chief Information Security Officer (CISO) en de Information Security Officers (ISO’s) belangrijke collega’s om samen mee op te trekken. Je ambtelijk opdrachtgever is de Strategisch Inhoudelijk Manager Informatieveiligheid   (SIM IV), die integraal aan de lat staat voor alle vraagstukken met betrekking tot Informatieveiligheid en privacy. Samen met deze kerngroep geef je vorm aan het privacybeleid binnen de provincie.

Kandidaat omschrijving

Je bent samenwerkingsgericht en hebt oog voor de mens en het proces. Je weet het overzicht te behouden en stelt prioriteiten. Je bezit een stevige persoonlijkheid en overtuigingskracht. Voor deze functie zoeken wij een gedreven adviseur met academisch denkniveau. Je hebt minimaal drie jaar ervaring met (juridische) advisering op het gevraagde gebied. Je bent politiek-bestuurlijk sensitief en een stevige adviseur voor collega’s en bestuurders. Kernkwaliteiten die jou omschrijven zijn integer, verbindend, analytisch en zorgvuldig. Wat jou betreft zijn complexe vraagstukken er om opgelost te worden. Je denkt in mogelijkheden in plaats van problemen waarbij je over de grenzen van je eigen vak heen kijkt en zo nodig ook de regie neemt 

Voor het uitoefenen van de opdracht wordt vanuit de provincie Utrecht verwacht dat de opdrachtnemer haar eigen (ICT)middelen inzet. Indien gedurende de opdracht blijkt dat er extra bedrijfsmiddelen nodig zijn om het product of dienst te kunnen leveren/verlenen, dan zal opdrachtnemer deze zelf bekostigen.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als privacy officer binnen een overheidsorganisatie (benoem duidelijk in het cv waar dit is opgedaan);

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met privacy recht (AVG, Wpg en overige relevante wetgeving) (benoem duidelijk in het cv waar dit is opgedaan).

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als privacy officer binnen een overheidsorganisatie (benoem duidelijk in het cv waar dit is opgedaan) (50 punten);

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met privacy recht (AVG, Wpg en overige relevante wetgeving) (30 punten);

  • Aantoonbare certificaten CIPP/E, CIPM en/of CIPT van de IAP(benoem duidelijk in het cv of deze zijn behaald) (20 punten).

Gunningscriteria

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.

  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

Competenties

Persoonlijke eigenschappen:

  • Uitstekende beheersing van de Nederlandse taal

  • Nauwgezet werken

  • Proactieve houding

  • Samenwerkingsgericht

  • Resultaatgericht

  • Stressbestendig

Vaardigheden:

  • Communicatieve vaardigheden

  • Coaching

  • Plannen en organiseren

Kennis:

  • (Juridisch) advies;

  • Privacywetgeving, protocollen en richtlijnen;

  • Privacy processen.

Organisatie en team

Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. 

Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de tien (10) offertes van in onderlinge vergelijking op de volgende gunningscriteria.

- Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
- Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De drie (3) Offertes die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria gaan door naar Stap 4 (Selectiegesprek). De kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de Opdrachtgever nader geverifieerd in hoeverre de betreffende Offertes voldoen aan de minimumeisen en criteria die genoemd zijn bij Stap 2 en Stap 3. Daarnaast wordt getoetst op de in de Offerteaanvraag genoemde competenties. Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal Stap 3 van de beoordeling worden herhaald.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 12 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 10 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Optie tot verlenging: 1x 6 maanden

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr