Archimedeslaan 6, 3584 BA Utrecht, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 jun 2025Uren per week:
8Publicatiedatum:
28 nov 2024Let op! Omdat de inhoud van deze opdracht een verhoogd risico met zich meebrengt voor de arbeidsrelatie/verhouding van de Opdrachtgever naar een zzp’er toe (indicatie: schijnzelfstandigheid/arbeidsovereenkomst), is het niet mogelijk om deze opdracht als zzp’er uit te voeren. Zzp’ers hebben wel de mogelijkheid te kunnen reageren op de opdracht, maar wanneer de opdracht aan een zzp’er gegund wordt, dient hij/zij in dienst (Payroll/Detachering/Uitzendbureau) te gaan om de opdracht uit te kunnen voeren. De inschrijver dient hier bij de gehele inschrijving rekening mee te houden. Dat betekent dat de inschrijver bij zijn/haar reactie in het ‘opmerkingen’ veld expliciet moet benoemen via welke partij hij/zij de opdracht gaat vervullen. Of dat de inschrijving al direct via deze partij gedaan wordt
Organisatie
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie.
Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.
Opdracht
Aanleiding/context
Vanuit de provincie Utrecht willen we bedrijventerreinen ondersteunen op het gebied van verduurzamen. Hiervoor doen we mee met het Programma Verduurzaming Bedrijventerreinen (PVB) dat specifiek gericht is op het opzetten of verbeteren van de organisatiegraad op een bedrijventerrein en vervolgens het verduurzamen hiervan.
Waarom organisatiegraad op bedrijventerreinen verbeteren en bedrijventerreinen verduurzamen?
Het efficiënt verduurzamen van hun vastgoed en bedrijfsvoering is voor ondernemers vaak een complexe uitdaging, veelal door een gebrek aan tijd en kennis. Een goede samenwerking en (formele) organisatiegraad op bedrijventerreinen speelt een cruciale rol in het kunnen verduurzamen van het gehele bedrijventerrein. Hierbij gaat het om het samenbrengen van individuele en collectieve behoefte rondom thema’s zoals energie, warmte en netcongestie, maar ook klimaatadaptatie en circulaire economie. Dit draagt ook bij aan de toekomstbestendigheid van het terrein.
Inzet Aanjager Programma Verduurzaming Bedrijventerreinen/Aanjager PVB
Als Aanjager PVB heb je de taak om een organisatiegraad op te zetten waar die nog niet aanwezig is, of, het opschalen, uitbreiden of intensiveren van een al bestaande organisatiegraad ten behoeve van de verduurzaming. Hierin lever je maatwerk in je samenwerking met de ondernemers op het bedrijventerrein, de betreffende Utrechtse gemeente, andere relevante stakeholders zoals ondernemerscollectieven en de provincie Utrecht. Daarnaast onderzoek je welke duurzaamheidsopgaven het bedrijventerrein heeft en help je om de prioritering hiervoor op te stellen. Vandaaruit begeleid je het proces om te komen tot de organisatievorm die het beste past bij deze opgaven. Je faciliteert ook het proces om deze organisatievorm op te zetten en om concrete (project)plannen te maken voor de duurzaamheidsinitiatieven. In de gesprekken die je met de bedrijven op het bedrijventerrein hebt informeer je ze tot slot ook over de verschillende kansen en (subsidie)mogelijkheden op het gebied van verduurzaming die de Provincie Utrecht (en breder) op dit moment te bieden heeft.
Wat verwacht de provincie Utrecht van jou als Aanjager PVB?
Je initieert afstemming met de lokale gemeente, ondernemers, ondernemerscollectieven (zoals verenigingen en bedrijvenkringen) en de Provincie Utrecht om te bepalen met welke specifieke bedrijventerreinen je aan de slag gaat om 1. de organisatiegraad te vergroten en/of 2. de verduurzaming van (delen van) het terrein te starten of intensiveren. Lokaal en in afstemming met de stakeholders wordt bepaald welk bedrijventerrein per gemeente (*) het meest kansrijk is om te starten.
Je bouwt zelfstandig een relatie op met een of meerdere kwartiermakers op de bedrijventerreinen (ondernemers) en/of aanspreekpunten en relevante stakeholders op het geselecteerde bedrijventerrein en binnen de lokale gemeenteorganisatie.
Je helpt lokale ondernemers op het bedrijventerrein om die organisatievorm te kiezen die past bij de duurzaamheidsopgaven die ze willen gaan oppakken (**). Mogelijke (juridische) vormen zijn een BIZ, ondernemersvereniging, coöperatie of stichting etc.
Je begeleidt, helpt en adviseert het (te vormen) samenwerkingsverband van bedrijven met het inventariseren van de kansen, wensen en prioriteiten voor projecten op het gebied van het verduurzamen van (delen van) het bedrijventerrein. Voorbeelden van gezamenlijke projecten: collectieve inkoop zonnepanelen, gezamenlijke acties voor klimaatadaptatie of afvalbeheer, verduurzamen mobiliteit etc. Ook onderzoek je of er interesse is voor het verkennen van een energiehub i.v.m. netcongestie. In dat geval breng je de geïnteresseerde ondernemers dan in contact met elkaar en met de juiste personen bij de gemeente en provincie zodat ze in gesprek kunnen met een adviseur energiehubs.
Je helpt het (te vormen) samenwerkingsverband met het opzetten van eerste (concept) projectplannen voor de hoogste prioriteit verduurzamingsopgave:
Bij opstellen concept plan van aanpak denk aan doel, stakeholders, benodigde middelen, planning, fasering etc., bepalen welke financiën nodig zijn en waar wat kan worden aangevraagd inclusief wie welke rol heeft in uitvoering; alles in nauwe samenwerking met ondernemerscollectief en de gemeente. Hiervoor initieer je ook netwerkrelaties met bijvoorbeeld financiële instellingen, programma’s en/of andere initiatieven.
Waar nodig en mogelijk helpen met opstellen subsidie aanvraag eerste projecten (bijv. USET van de provincie Utrecht) en opstellen verzoek lening (bijv. bij Energiefonds Utrecht).
Je hebt een verbindende rol richting andere gemeentelijke, regionale en provinciale beleidsterreinen en maatschappelijke opgaven. Dit betekent dat je opgaven die binnen of buiten het domein van verduurzaming vallen, terugkoppelt naar de gemeente, regio en/of relevante provinciale collega’s zoals bijvoorbeeld interesse in de ontwikkeling van energiehubs.
We verwachten dat je zicht hebt op andere initiatieven binnen de provincie Utrecht die raken aan het verduurzamen van bedrijventerreinen en het verbeteren van hun organisatiegraad. Voorbeelden zijn het programma Werklandschappen van de toekomst, Goed op Weg en het Programma Verduurzaming Bedrijventerreinen Nederland. Daarbij zal de provinciale ambtelijke organisatie zorgen voor de contacten.
Je neemt deel aan regulier overleg bij de provincie over je voortgang en rapporteert hierover volgens gedefinieerde RVO-richtlijnen en aangereikte RVO-formats. De frequentie van overleg/rapportage wordt nader afgestemd met alle aanjagers. De intentie is dat jullie zoveel mogelijk van elkaars ervaringen leren. NB. De provincie verzorgt de rapportage naar RVO Nederland en het Rijk over de voortgang op alle bedrijventerreinen in de provincie.
Je neemt deel aan provinciale kennissessies op onderwerpen die relevant zijn voor de (te vormen) samenwerkingsverbanden van ondernemers en bedrijventerreinen en hun verduurzamingsopgaven. Denk aan netcongestie updates, slimme oplossingen achter de meter, financiële en juridische kennis en meer.
Het uiteindelijke doel van je rol is om op een bedrijventerrein te komen tot een bekrachtiging van de organisatiegraad (vb. juridisch bindend document/oprichtingsakte) waaruit tevens blijkt dat het collectief verduurzamingsopgaven gaat oppakken in de vorm van een concreet conceptplan. Het meeste concreet hierbij is dat je in staat bent de toekomstbestendigheid van het project te waarborgen door de proactieve overdracht aan een uitvoeringspartij zoals een (nog aan te wijzen) projectleider, het formele ondernemerscollectief, de gemeente etc.
Voor deze rol krijg je training van PVB Nederland en de provincie. Ook maak je deel uit van een netwerk van aanjagers in Nederland (via PVB NL), van het team Energietransitie (cluster Bedrijven en Maatschappelijk Vastgoed bij de Provincie Utrecht) en werk je nauw samen met de provinciale Aanjagers Organisatiegraad uit team Economie van de Provincie Utrecht. Dit draagt mede bij aan het up-to-date zijn en blijven met de allerlaatste ontwikkelingen rondom bedrijventerreinen, netcongestie, financiële middelen voor bedrijventerreinen en de werking van verschillende organisatievormen.
Tot slot, je hebt geen dubbele belangen in het gebied en/of geeft die belangen expliciet aan in je sollicitatie. Bijvoorbeeld dat je momenteel actief bent als parkmanager en/of in een later stadium zelf parkmanager wil worden in het gebied waar je actief wilt worden.
(*) Toelichting op “bedrijventerreinen”
Als provincie zien we 4 categorieën bedrijventerreinen als het gaat om samenwerking en aanpak van verduurzaming:
zonder samenwerking of organisatiegraad, waar het doel is samenwerking te verkennen.
met enige samenwerking, maar zonder formeel collectief, gericht op het vestigen van structurele samenwerking.
met een organisatiegraad maar beperkte activiteiten, gericht op (her)activatie.
Actief betrokken met projecten, waarbij gecheckt moet worden op verduurzamingsprojecten.
Als aanjager ga je met name aan de slag op bedrijventerreinen die vallen onder categorie 2 of 3 tenzij de gemeente en ondernemers de voorkeur geven aan de categorie 1 (bv als er geen bedrijventerreinen zijn met enige samenwerking) of categorie 4 (alle terreinen zijn goed georganiseerd).
(**) Toelichting op “organisatiegraad”
Onder het stimuleren/verbeteren van de organisatiegraad verstaan we het borgen van een samenwerking tussen bedrijven op een bedrijventerrein door het maken en vastleggen van formele afspraken over de formele samenwerkingsvorm; inclusief het leggen van een financiële basis vanuit de deelnemers t.b.v. de gekozen samenwerkingsvorm. Het oprichten van een organisatievorm vormt namelijk een cruciale tussenstap om in gezamenlijkheid te komen tot resultaten op het vlak van het verduurzamen van het bedrijventerreinen.
Wat verwacht de Gemeente Houten van jou als Aanjager PVB?
In gemeente Houten hebben we 6 bedrijventerreinen (Werklandschap De Meerpaal, De Meerpaal, Het Rondeel, Koppeling-De Schaft, Doornkade en De Poel). Sinds de opstart van het Ondernemersfonds Houten (begin 2023) hebben deze terreinen allemaal een (niet juridisch geformaliseerde) vorm van organisatie. Op bedrijventerrein Doornkade (en ook op Koppeling-De Schaft) wordt op dit moment gewerkt aan een onderzoek naar de opstart van een energiehub (inventarisatie verbruik, opwek en laadbehoefte) met als doel om te inventariseren of een lokale energiehub een oplossing kan bieden voor de netcongestieproblemen. We geven graag een boost aan de verdere verspreiding van de opgedane ervaring op dit bedrijventerrein, zodat er meer kruisbestuiving ontstaat met de andere bedrijventerreinen in Houten. Nu verloopt dit via een duurzaamheidsnetwerk van ondernemers en gemeente, waarin gezamenlijk gewerkt wordt aan diverse duurzame initiatieven op verschillende bedrijventerreinen, in de centra en het buitengebied. Deze samenwerking willen we met de komst van een ‘Aanjager PVB’ een impuls geven.
In Houten verwachten wij daarom boven op de gestelde eisen vanuit Provincie Utrecht, tenminste het volgende van de aanjager qua additionele takenpakket:
Je stemt af met het lokale duurzaamheidsnetwerk van ondernemers en gemeente zodat jouw werkzaamheden naadloos passen binnen bestaande activiteiten.
Je onderhoudt nauw contact met het team dat zich bezighoudt met het onderzoek naar de mogelijkheid van een energiehub op het bedrijventerrein Doornkade om te zorgen dat ook hier jouw werkzaamheden naadloos passen binnen de wensen van ondernemers om hun hele terrein te verduurzamen.
Beoogd resultaat/resultaatverplichting op de toegewezen bedrijventerrein:
Lijst met verduurzamingsprojecten en activiteiten die de ondernemers willen aanpakken, afgestemd met de Gemeente Houten en op volgorde van prioriteit;
Concept projectplan voor het door de ondernemers gekozen belangrijkste project/activiteit;
Een ingevulde RVO Monitor over de voortgang en het gerealiseerde resultaat.
Toevoeging
Voor het uitoefenen van de opdracht wordt vanuit de provincie Utrecht verwacht dat de opdrachtnemer haar eigen (ICT)middelen inzet. Indien gedurende de opdracht blijkt dat er extra bedrijfsmiddelen nodig zijn om het product of dienst te kunnen leveren/verlenen, dan zal opdrachtnemer deze zelf bekostigen.
Algemene knock-out criteria
1. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het opzetten, organiseren en begeleiden van samenwerking tussen bedrijven (op bedrijventerreinen) in de afgelopen 10 jaar;
2. Aantoonbaar bedrijfsnetwerk en/of ondernemerservaring;
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het initiëren en realiseren van integrale duurzame projecten voor bedrijven (op bedrijventerreinen) in de afgelopen 10 jaar. Dit blijkt uit referentieprojecten.
Algemene selectiecriteria (weging, maximaal 100 punten)
4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met samenwerken op duurzaamheidsthema’s in de publiek-private samenwerking tussen overheid en ondernemers in de afgelopen 10 jaar; (20 punten)
5.Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het initiëren, leiden en realiseren van verandertrajecten, processen en/of projecten waarin ondernemers met diverse belangen werden samengebracht in de afgelopen 10 jaar; (20 punten)
6. Aantoonbaar actueel netwerk van ondernemers, ondernemersverenigingen en gemeente in de provincie Utrecht; (20 punten)
7. Uurtarief maximaal €100,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werkverkeer; (10 punten)
8. Aantoonbaar actueel netwerk in Houten op 1 of meerdere bedrijventerreinen; (15 punten)
9. Aantoonbare kennis van de bedrijventerreinen in Houten en je kent de dynamiek bij de verschillende bedrijvenverenigingen en/of ondernemerssamenwerkingsverbanden; (15 punten)
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties & vaardigheden
Initiatiefrijk: je stapt proactief op relevante stakeholders af
Communicatief: je bent een volwaardig gesprekspartner voor ondernemers en overheden
Integer: je handelt met respect, bent transparant en werkt vertrouwelijk
Oplossingsgericht: je hebt het vermogen om met oplossingen voor uitdagingen te komen
Resultaatgericht: je bent goed in het realiseren van gewenste doelen met oog voor alle stakeholders
Samenwerkend: je bent een teamspeler en hebt een goed ontwikkelde antenne voor uiteenlopende stakeholder belangen
Netwerker: je bent een proactieve netwerker
Leiderschap: je hebt sterke procesvaardigheden om het ontwikkelingsproces van onderlinge samenwerking tussen bedrijven te begeleiden.
Kennis: je beschikt over voldoende kennis op het vlak van verduurzaming van bedrijven en bedrijventerreinen waardoor je het bedrijventerrein kunt helpen prioriteren en bij het maken van uitvoerbare conceptprojectplannen
Projectmanagement: je bent goed in ordenen, plannen en voortgang bijhouden inclusief financiële rapportage
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11.
Benodigd aantal professionals
1x Aanjager PVB Houten
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.
Is hybride werken mogelijk: ja
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op locatie in Utrecht op dinsdag 10 december 2024 tussen 09.00 uur en 12.00 uur, vrijdag 13 december 2024 tussen 10.00 uur en 12.00 uur of tussen 14.00 uur en 16.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Voor de zzper
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).