Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Procesmanager Service Integratie

Brabantlaan 1, 5216 TV 's-Hertogenbosch, Nederland

Sluit over 7 dagen
120 36 Noord-Brabant

Begindatum:

1 okt 2025

Einddatum:

1 okt 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

8 aug 2025

Omschrijving

Opdrachtomschrijving Het leven is goed in het Brabantse land. Bij de provincie Noord-Brabant zetten we ons dagelijks in om te zorgen dat dit ook geldt voor de toekomst. Samen werken we aan een mooier, toekomstbestendig en een duurzaam Brabant. Ga jij voor resultaat, ben je ondernemend, heb je affiniteit met maatschappelijke vraagstukken en bovenal: werk je graag vol trots mee aan een nog beter Brabant? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Uitdaging Ben jij een expert op het gebied van Service Integratie en ITIL processen? Heb jij de kennis, ervaring en het enthousiasme om deze processen onder jouw aansturing succesvol te implementeren binnen een regieorganisatie in ontwikkeling? En weet jij hoe je daarbij een goed functionerende ICT-dienstverleningsorganisatie opzet in een complex multi-vendor landschap? Dan zijn wij op zoek naar jou! De organisatie is gestart met de inrichting van service-integratie binnen een multi-vendorlandschap. Er ligt een governancemodel, de processen zijn grotendeels beschreven, de interne rollen zijn benoemd en de benodigde tooling, waaronder een ITSM-oplossing, is in aanbesteding. Voor de daadwerkelijke verankering van processen, de adoptie binnen de organisatie en de uitvoering richting leveranciers ontbreekt op dit moment de interne capaciteit. Daarom zijn wij op zoek naar een procesmanager Service-Integratie. Tevens beschik je ook over een flinke dosis projectmanagent ervaring.

Het doel van deze opdracht is het operationaliseren van de service-integratiefunctie, het structureel borgen binnen de organisatie en het realiseren van een effectieve uitvoering richting zowel bestaande als nieuwe leveranciers.

Wat ga je doen?

De provinciale organisatie is volop in beweging, onder meer door de herverkaveling van onze ICT-outsourcing en de doorontwikkeling van de interne regieorganisatie. In deze dynamische en snel veranderende omgeving, waarin veel ontwikkelingen tegelijkertijd spelen, is het essentieel dat onze processen soepel verlopen en dat de afstemming met outsourcingpartners goed is geregeld. Het vormgeven en borgen van service-integratie binnen de interne organisatie is daarbij belangrijker dan ooit.

Doelstellingen en resultaatgebieden:

  1. Inrichting en implementatie Realiseren van een goed functionerende service-integratiefunctie, verankerd binnen de interne organisatie. Beschrijven en implementeren van resterende ITIL-processen en het bestaande governance- en procesmodel. Zorgen voor uniforme werkwijzen en standaarden binnen de regieorganisatie.
  2. Samenwerking en coordinatie Sturing geven en coordineren van afstemming, afroep en operationele samenwerking met bestaande en nieuwe leveranciers, conform het afgesproken integratiemodel. Faciliteren van ketenoverleggen en het bevorderen van effectieve samenwerking tussen leveranciers. Onderhouden van overzicht op en sturing geven aan end-to-end processen, inclusief escalatiebeheer.
  3. Adoptie en kennisoverdracht Trainen, begeleiden en ondersteunen van interne stakeholders bij hun rollen en processen. Voorbereiden van een volledige overdracht naar een structurele functie binnen de organisatie, inclusief een overdrachtsdossier en lessons learned.
  4. Monitoring, sturing en verbetering Monitoren en verbeteren van ketenprestaties over meerdere leveranciers heen. Signaleren en mitigeren van risicos op het gebied van dienstverlening, integratie en compliance. Zorgen voor eenduidige rapportages en dashboards ter ondersteuning van sturing en besluitvorming. Faciliteren van continue verbetering (volgens PDCA) in samenwerking met interne en externe partijen. Adviseren over optimalisaties tijdens de transitie naar reguliere aansturing.

Eisen

  • Kandidaat beschikt over minimaal een afgeronde HBO opleiding op het gebied van ICT. Dit blijkt uit het CV.
  • Kandidaat beschikt over minimaal 3 jaar recente werkervaring in een rol als procesmanager service integratie met de verantwoordelijkheden zoals genoemd in deze uitvraag en waarbij ervaring met ITIL-inrichting, projectmanagement en outsourcingtransities je werkgebied was. Kandidaten die enkel hebben samengewerkt en niet een aansturende rol hadden komen niet in aanmerking voor deze functie. Ervaring dient te zijn opgedaan binnen overheidsorganisaties die minstens zo groot zijn als de provincie (1500-2000 FTE) en opgedaan in de laatste 5 jaar. Dit blijkt uit het CV.
  • Kandidaat beschikt over minimaal 5 jaar werkervaring met het inrichten en aansturen van ITIL-processen en het opzetten van regie- en service-integratiefuncties opgedaan in de laatste 10 jaar. Dit blijkt uit het CV.
  • Kandidaat beschikt over minimaal 10 jaar ervaring met het aansturen (Service Delivery Manager) van outsourcingspartijen die de gehele basis infrastructuur diensten afdekt zijnde SOC, netwerk, werkplek beheer, server management en applicatie hosting. Dit blijkt uit het CV.
  • Kandidaat beschikt over minimaal 10 jaar ervaring met het aansturen (projectleider) van complexe ICT-projecten. Dit blijkt uit het CV.

Wensen en competenties

Wensen

  • Certificeringen zoals ITIL, SIAM, BISL, PRINCE2 of vergelijkbaar.

Competenties

  • Procesgericht werken
  • Samenwerken en verbinden
  • Regievoering en Sturing geven
  • Organisatiesensitiviteit
  • Resultaatgerichtheid
  • Kennis van service-integratie en ITIL/ISCM
  • Stakeholdermanagement
  • Verandervermogen en trainingservaring
  • Communicatieve vaardigheden
  • Analytisch vermogen

Organisatie en team

Bij de provincie Noord-Brabant zetten we ons dagelijks in om te zorgen dat dit ook geldt voor de toekomst. Samen werken we aan een mooier, toekomstbestendig en een duurzaam Brabant.

Gespreksinformatie

We streven ernaar de gesprekken te houden eind augustus/begin september.

Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Tijdens het sollicitatiegesprek zijn de laatste (maximaal) 25 punten toe te kennen. Deze 25 punten worden als volgt verdeeld: 1) De zienswijze en visie op de betreffende functie/werkzaamheden, gerelateerd aan eigen ervaring en visie provincie: maximaal 10 punten. 2) Match met het team (voldoende complementair in kennis en samenwerking): maximaal 5 punten. 3) Competenties zoals verbindend, doortastend, vernieuwend, betrouwbaar: maximaal 10 punten (denk hierbij ook aan goede voorbereiding, motivatie, pro-activiteit, kennis van de provinciale werkzaamheden en actualiteiten).

Bij de provincie gaan we uit van het BYOD (Bring Your Own Device) principe. We vragen een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) op van de kandidaat aan wie de opdracht voorlopig wordt gegund. Dit is onderdeel van de selectieprocedure en een knock-out criteria. We vragen deze bij voorkeur te overleggen voorafgaand aan de eerste werkdag maar in ieder geval uiterlijk binnen een maand nadien. Hiervoor stuurt de provincie u na de definitieve gunning een link op uw persoonlijk e-mailadres.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Toelichting op rooster Er wordt verwacht dat je 50% van de werkuren aanwezig bent op het Provinciehuis. Circa 3 keer per week wordt er op Provinciehuis in s-Hertogenbosch gewerkt/overlegd.

Dienstencategorie Andere diensten CPV code 79000000-4 - Zakelijke dienstverlening: juridisch, marketing, consulting, drukkerij en beveiliging

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur