Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Projectleider Woo en Wmebv

Oranjeplein 1, 2641 EZ Pijnacker, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
Geen maximum 16-24 Zuid-Holland

Begindatum:

1 mei 2025

Einddatum:

1 nov 2025

Uren per week:

16-24

Publicatiedatum:

16 apr 2025

Organisatie
De gemeente Pijnacker-Nootdorp is een groeigemeente, de komende jaren neemt het inwoneraantal toe van 55.000 naar 65.000. We werken de komende jaren aan grote projecten op het gebied van woningbouw, bedrijventerreinen, infrastructuur, voorzieningen, natuur en recreatie. Het ondernemersklimaat wordt gekenmerkt door innovatieve ondernemers die vooruitlopen op het gebied van warmtetransitie en duurzaamheid. Wonen in Pijnacker-Nootdorp is aantrekkelijk vanwege de goede voorzieningen en de prettige ligging in het groen met uitstekende verbindingen naar Den Haag en Rotterdam.

De ambtelijke organisatie bestaat uit circa 470 medewerkers. De organisatiecultuur kenmerkt zich door een informeel karakter, vertrouwen en veel ruimte voor eigen inbreng en ontwikkeling. Onze medewerkers voelen zich gewaardeerd en zijn trots op de organisatie waarvoor zij werken. Je komt te werken bij het Domein Bedrijfsvoering en Dienstverlening en zal in praktijk de samenwerking met de verschillende organisatieonderdelen opzoeken. Je werkt hierbij nauw samen met de programmamanager Dienstverlening en het team Juridische Zaken.

Bedrijfsvoering is de drijvende kracht die de gemeentelijke organisatie optimaal laat functioneren. Het domein Bedrijfsvoering en Dienstverlening ondersteunt het primaire proces en zorgt ervoor dat medewerkers en bestuur hun werk zo goed mogelijk kunnen doen. Wij zorgen ervoor dat het bestuur, management en medewerkers van onze gemeente goed worden ondersteund en geadviseerd. Dit doen we op het gebied van: financiën, inkoop, ict, personeel & organisatie en publiekszaken.

Omschrijving van de opdracht
De Woo verplicht de gemeente Pijnacker-Nootdorp tot het actief openbaar maken van informatie uit 15 informatiecategorieën. In 2024 is binnen gemeente Pijnacker-Nootdorp een project gestart met de voorbereidingen op de implementatie van de Wet open overheid (Woo). In 2025 volgt de uitvoering van het opgestelde implementatieplan voor de Wet open overheid. Het implementatieplan beschrijft een voorbereidingsfase en meerdere implementatiefasen. De voorbereidingsfase richt zich op het realiseren van generieke randvoorwaarden die vereist zijn voor de implementatie van de Woo. De implementatiefasen focussen primair op het doorvoeren van de benodigde systeem- en procesaanpassingen en het creëren van bewustwording, kennis en vaardigheden onder medewerkers. Na de voorbereidingsfase volgen de implementatiefasen 2 tot en met 4. Na implementatiefase 4 zijn alle verplichte informatiecategorieën van de Woo geïmplementeerd en eindigt het project.

Als projectleider Woo ben je verantwoordelijk voor het coördineren en, dan wel uitvoeren van alle activiteiten die nodig zijn om de voorbereidingsfase en implementatiefasen van de Woo uit te voeren.

De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) geeft inwoners en bedrijven het recht om digitaal te communiceren met de gemeente. De Wmebv verplicht de gemeente Pijnacker-Nootdorp tot het digitaliseren van formele producten en diensten en inwoners en bedrijven te ondersteunen in communicatie in de vorm van de zorgplicht. De wet treedt op 1 januari 2026 in werking. Om aan alle verplichtingen te voldoen, moet de gemeente eerst een implementatieplan opstellen op basis van een analyse van de huidige en gewenste situatie. Vervolgens moet de gemeente uitvoering geven aan dit implementatieplan. Deze implementatiefase focust o.a. zich op het realiseren van digitale kanalen met bijbehorende technische vereisten en het opstellen en vaststellen van een aanwijzingsbesluit.

Als projectleider Wmebv ben je verantwoordelijk voor het coördineren van de activiteiten die nodig zijn om het implementatieplan te realiseren en de implementatie van de Wmebv uit te voeren. Je legt daarbij verbinding met andere relevante projecten binnen het programma Dienstverlening.

Je belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn:

  • Sturen op projectvoortgang en projectvariabelen kwaliteit, tijd, geld en middelen en hierover verantwoording afleggen aan het management;

  • Bewustwording ten aanzien van de Woo vergroten binnen de organisatie;

  • Opstellen van een procesbeschrijving voor een generiek anonimiserings- en publicatieproces voor de Woo;

  • Het opstellen/coördineren van een advies voor anonimiseringssoftware en een publicatievoorziening, als ook het begeleiden van hieruit voortkomende inkoop- en implementatietrajecten;

  • Het opstellen van een opleidingsplan voor de Woo en het realiseren van het opleidingsaanbod;

  • Het opstellen van een nazorg- en borgingsplan voor de Woo;

  • Het aanpassen van primaire processen binnen de vakteams ten einde de publicatie van verplichte documenten, als ook het begeleiden van de livegang, nazorg en borging;

  • Het opstellen van een implementatieplan Wmebv, op basis van een analyse van de huidige en gewenste situatie met betrekking tot digitale kanalen en dienstverlening;

  • Uitvoering geven aan het opgestelde implementatieplan Wmebv;

  • Inspireren, motiveren en effectief aansturen van het projectteam om gestelde doelen te bereiken.

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi):

  2. Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad:

  3. De beroepsaansprakelijkheidsverzekering en de aansprakelijkheidsverzekering bedrijven biedt qua verzekerde hoedanigheid, inhoudelijk dekking aan minimaal de opdrachtwaarde van de opdracht;

  4. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 4 jaar als projectleider voor de implementatie van de Woo en Wmebv binnen een gemeente;

  5. Minimaal een afgeronde WO-bachelor opleiding;

  6. Beschikbaar per 1 mei 2025 voor 16-24 uur per week voor de gehele duur van de opdracht inclusief eventuele verlengingsopties;

Gunningscriteria (weging)

  1. Een afgeronde WO-opleiding Bestuurskunde, Juridisch en/of Informatiehuishouding (10 punten);

  2. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met de Woo, inclusief juridische aspecten, de gevolgen voor de gemeentelijke processen en aanbesteding van relevante software, duidelijk naar voren komend in het cv (25 punten);

  3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met de Wmebv, inclusief juridische aspecten, kanaalkeuze, aanwijzingsbesluit en invulling van de zorgplicht (15 punten);

  4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met informatievoorziening binnen een gemeente of gemeentelijke instelling; (30 punten);

  5. Certificering en aantoonbare werkervaring met projectmethodieken Prince2 en Scrum, benoem waar deze is opgedaan (20 punten).

Competenties

  • Vertrouwdheid met politieke en bestuurlijke verhoudingen binnen een gemeentelijke organisatie;

  • Resultaatgerichte, dienstverlenende en flexibele instelling;

  • Overtuigingskracht, weerstand managen, helikopterview, analytisch vermogen en verbinder.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht €2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 24 april 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 23 april 2025. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Voor de ZZP'er

  • De gemeente zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • ‘Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi)’.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.