Strategisch adviseur openbare orde en veiligheid

Chevalleraustraat 2, 7731 EE Ommen, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
16-24 Overijssel

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

16-24

Publicatiedatum:

24 okt 2024

Organisatie
De gemeentelijke organisatie van de gemeente Ommen is een kleine regie-netwerk organisatie. Een deel van ons takenpakket voeren we zelf uit maar we besteden ook veel werk uit of doen dit in co-creatie met onze samenwerkingspartners.  Al onze collega’s werken vanuit een brede rol die kan veranderen afhankelijk van de opgave die we samen hebben. Onze organisatie bestaat uit een betrokken club mensen. We hebben korte lijnen en dat maakt dat we snel kunnen reageren op vragen uit de samenleving. Daarbij hebben we veel eigen verantwoordelijkheid en vrijheid om de klus te klaren. Dit vraagt ook om zelfstandig te kunnen werken als het nodig is. Onze organisatie bestaat uit 5 clusters. Vanaf 2025 bestaat onze organisatie uit 4 clusters. Ieder cluster heeft een coördinator die helpt bij de algehele afstemming van het werk en waar nodig de collega’s coached bij de uitvoering van de taken.

Opdracht
De gemeente Ommen heeft de afgelopen jaren de visie op integrale veiligheid en bijbehorend uitvoeringsprogramma vastgesteld. Aan de hand van thema’s, zoals jeugd, ondermijning, maatschappelijke onrust, digitale veiligheid, verwarde personen wordt nu de uitvoering voorbereid. Daarnaast heeft de Rekenkamer Ommen in 2024 een onderzoek gedaan naar de aanpak van ondermijning. Hieruit zijn aanbevelingen naar voren gekomen, waarbij vooral aandacht gevraagd wordt om de beleidsvoornemens te vertalen naar feitelijke uitvoering. De gemeente Ommen wil de uitvoering van het beleid en de aanbevelingen van de Rekenkamer voortvarend oppakken. Daarnaast is de gemeente Ommen zich bewust dat wij dit niet alleen kunnen. Regionale samenwerking is essentieel. De gemeente Ommen wil hier een voortouw in nemen.

Bovenstaande betekent dat het domein Openbare Orde en Veiligheid in ontwikkeling is. Daarnaast is Ommen bestuurlijk betrokken bij diverse projecten, zoals bijvoorbeeld veilig buitengebied en veilige vakantieparken.

De gemeente Ommen heeft invulling gegeven aan de reguliere taken op het gebied van Openbare Orde en Veiligheid. Er bestaat echter ook de wens om daarnaast strategische advisering te organiseren. Dit heeft betrekking op het uitvoeren van de thema’s uit het Uitvoeringsprogramma, het strategisch adviseren van de burgemeester, het invulling geven aan de aanbevelingen van de Rekenkamer en het voortouw nemen in regionale samenwerking op het gebied van veiligheid. De strategische advisering van de burgemeester heeft, naast de genoemde thema’s, ook betrekking op de bestuurlijke overleggen die plaatsvinden. De strategisch adviseur voert in principe geen reguliere taken uit op het gebied van Openbare Orde en Veiligheid. Wel kan het zijn dat de eigen adviseurs op thema’s sparren met de strategisch adviseur.

De strategisch adviseur vormt in eerste instantie hiermee een kwartiermaker om het domein Openbare Orde en Veiligheid een volwaardige plaats binnen de organisatie van de gemeente Ommen neer te zetten en het netwerk van de gemeente in te zetten voor een betere regionale samenwerking.

Profiel

De strategisch adviseur veiligheid is een echte strateeg met een goed netwerk en in staat om bestuurlijke wensen te vertalen naar concrete uitvoeringsmaatregelen. Een goed gevoel voor bestuurlijke verhoudingen is essentieel. Nadrukkelijk horen bij deze taken geen reguliere taken op het gebied van Openbare Orde en Veiligheid, los van strategische ondersteuning (sparren) met de betreffende medewerkers. We zoeken hierbij ruime ervaring in het vakgebied en aantoonbaar ervaring met het oppakken van strategische vraagstukken op het gebied van veiligheid en strategische advisering richting het bestuur.

Eindproduct

Op dit moment is het domein veiligheid in ontwikkeling en daarnaast wil de gemeente Ommen het voortouw nemen in de regionale samenwerking. Het doel van de opdracht moet zijn om de organisatie op het gebied van veiligheid te hebben staan en de eerste stappen te hebben gezet in de regionale samenwerking. Doel is een structurele inzet die past binnen het organisatiemodel van de gemeente Ommen.

Duur van de opdracht

We gaan in eerste instantie uit van een contractduur van 6 maanden met mogelijkheid voor verlenging voor 16 tot 24 uur per week. Dit is flexibel in te vullen, waarbij uitgangspunt is dat de opdracht uitgevoerd wordt op het gemeentehuis voor Ommen om zo ook de organisatie op een goede manier te betrekken bij de uitvoering. De inzet kan afhankelijk zijn van overleg of specifieke overleggen of onderwerpen die spelen (waakvlam). Start is voorzien op 1 december.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;
2. Minimaal 5 jaar werkervaring in de afgelopen 15 jaar in een strategische rol op het gebied van openbare orde en veiligheid.

Selectiecriteria te beoordelen door Flextender  (weging, totaal 100 punten) 
3. Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau richting rechten, bestuurskunde of openbare orde en veiligheid (25 punten);
4. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met het samenwerken met diverse partners in regionaal verband op het gebied van OOV (25 punten);
5. Aantoonbare kennis en werkervaring in een (bestuurlijk) adviserende rol binnen het veiligheidsdomein met beleidsontwikkeling (25 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met het werken in een complexe omgeving en het verbinden van diverse belangen (licht dit duidelijk toe in het cv) (25 punten);

Competenties
- Politiek- bestuurlijke sensitiviteit
- Strategisch adviseren
- Visie
- Communicatieve vaardigheden
- Analyserend vermogen
- Zelfstandigheid

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee/€.. in rekening bij de winnende leverancier. 

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk:  ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 13 november 2024 vanaf 13.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 12 november 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De opdrachtgever zal om een Integriteits- en Geheimhoudingsverklaring vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 30 november 2024, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 31 oktober 2024 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot woensdag 6 november, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.