Projectleider Gebiedsontwikkeling

Chevalleraustraat 2, 7731 EE Ommen, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
Geen maximum 24 Overijssel

Begindatum:

1 jan 2024

Einddatum:

1 jan 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

6 dec 2024

Organisatie
De gemeentelijke organisatie van de gemeente Ommen is een kleine regie-netwerk organisatie. Een deel van ons takenpakket voeren we zelf uit maar we besteden ook veel werk uit of doen dit in co-creatie met onze samenwerkingspartners.  Al onze collega’s werken vanuit een brede rol die kan veranderen afhankelijk van de opgave die we samen hebben. Onze organisatie bestaat uit een betrokken club mensen. We hebben korte lijnen en dat maakt dat we snel kunnen reageren op vragen uit de samenleving. Daarbij hebben we veel eigen verantwoordelijkheid en vrijheid om de klus te klaren. Dit vraagt ook om zelfstandig te kunnen werken als het nodig is. Onze organisatie bestaat uit 4 clusters.

Ieder cluster heeft een coördinator die helpt bij de algehele afstemming van het werk en waar nodig de collega’s coached bij de uitvoering van de taken.

Opdracht
- Verantwoordelijk voor het leiden en coordineren van een aantal projecten op het gebied van woningcorperatie en ruimtelijke ontwikkeling;
- Samenwerking met externe partijen, zoals de woningcorporatie en projectontwikkelaars om ervoor te zorgen dat projecten worden gerealiseerd binnen de gestelde kaders van tijd, budget en kwaliteit;
- Begeleiden projecten op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling en Gebiedsontwikkeling. Deze projecten zijn in december 2023 vastgelegd door de gemeenteraad in het zogenaamde Addendum op de Woonvisie. Het betrefft woningbouwontwikkelingen in bestaand stedelijk gebied als ook uitleglocaties. Projecten betreffen onder andere: Vlierlanden Fase III en de XL - kavels. 

Het doel is dat deze aangewezen projecten de komende twee jaar zijn uitgewerkt en zover gereed zijn dat de gronden uitgegeven kunen nworden ten behoeve van de realisatie van woningbouw. 
De gemeente wil daarom dat voor de addendumlocaties de volgende resultaten worden geboekt per locatie voor het jaar 2027:

a) Projectplan;
b) Communicatieplan;
c) Stedenbouwkundigplan (inclusief landschappelijk ontwerk);
d Ontwikkel- en realisatiestrategie;
e) Vastgestelde grondexploitatie door de gemeenteraad; 
f) Vastgesteld omgevingsplan. 

Naast de bovenstaande twee projecten wordt ook gevraag aan de projectleider om de afronding van het woningbouwproject Haven Oost te begeleiden. Voor dit project zijn de eerder genoemde resultaten a t/m f reeds bereikt. Aan de projectleider wordt gevraagd om dit plan in 2027 definitief gerealiseerd te hebben. Dat betekent dat het gewenste programma (wonen & werken) gerealiseerd is en de openbare ruimte is aangelegd (Woonrijp maken). 

De opdracht bestaat uit de volgende onderdelen: 

  • Zelfstandig oppakken en begeleiden van de Addendumprojecten;

  • Het ontwikkelen van projectplannen, businesscases en investeringsvoorstellen;

  • Het bewaken van de voortgang van projecten, budgetten en kwaliteit; 

  • Opstellen van projectplannen en activiteitenplanningen;

  • Het organiseren en voorzitten van overleggen met projectteams, externe partijen en stakeholders; 

  • Het uitoveren van projectwerkzaamheden, zoals het opstellen van plannen van aanpak, bestekken en contracten; 

  • Het verzorgen van de communicatie en participatie met belanghebbenden, waaronder bewoners, bedrijven en andere stakeholders; 

  • Adviseren aan gemeentebestuur en -raad over tranformatie en herontwikkelingsprojecten uitgifte strategieën, financiële onderbouwingen en complexe grondverkopen; 

  • Je rapporteert en informeert/ adviseert aan het management en het bestuur over lopende projecten; 

  • Begeleiden en beoordelen van (complexe) anterieure overeenkomsten. 

Vereisten / knock-outcriteria
1. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau op het gebied van ruimtelijke orderning & planologie, stedenbouw of vastgoed; 
2. Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 15 jaar als adviseur gebiedsontwikkeling; 
3.  Aantoonbare kennis van / werkervaring in de afgelopen 5 jaar van gronduitgifte van woningbouwlocaties inclusief grondprijsonderhandelingen;
4.  Aantoonbare werkervaring met het herontwikkelingsprojecten en/ of transformatieprojecten; 
5. Uiterlijk beschikbaar per 1 januari 2024 van 24-36 uur per week; 

Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)
6. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in een volledige netwerk- en regiegemeente (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld) (10 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met aanbestedingen op het gebied van ruimtelijke domein (15 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met participatie met externe stakekholders, omwonende én wooncorporatie (10 punten);
9. Minimaal 1 jaar in de afgelopen in de afgelopen 10 jaar met klimaatadaptatie en energietransitie (5 punten);
10. Aantoonbare werkervaring met het adviseren aan gemeentebestuur en -raad over tranformatie en herontwikkelingsprojecten uitgifte strategieën, financiële onderbouwingen en complexe grondverkopen (15 punten); 
11. Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 15 jaar als adviseur gebiedsontwikkeling (25 punten); 
12. Aantoonbare werkervairng in de afgelopen 10 jaar op het gebied van gebiedsontwikkeling, maatschappelijk vastgoed én omgevingswet (10 punten);
13. Aantoonbare werkervaring met grootschalige woningbouwprojecten tussen de 500 en 750 woningen (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv) (10 punten).

Competenties
- Politiek bestuurlijke sensitiveit;
- Initiatiefnemened en zelfsturend;
- Goede communicatieve vaardigheden;
- Gesprek voeren emt externen en belangen behartigen van de gemeente en de inwoners;
- Zelfstandige integrale aanpak, maar werkt ook met andere partijen samen;
- Politiek bestuurlijke sensitiviteit, samenwerken, ondernemerschap en creativiteit. 

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma-di-woe-do-vrij

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 19 december 2024. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 18 december 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Voor de zzp'er

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Integriteits- en Geheimhoudingsverklaring vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). 

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.