Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Jurist Milieurecht / ruimtelijk domein

Wal 28, 5611 GG Eindhoven, Nederland

Sluit over 14 dagen
105 36 Noord-Brabant

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

31 mrt 2026

Uren per week:

28 - 36

Publicatiedatum:

24 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdrachtomschrijving Even voorstellen De ODZOB is een van de 28 omgevingsdiensten in Nederland. We zijn opgericht in 2013, onder meer naar aanleiding van de vuurwerkramp in Enschede, de brand in het Hemeltje in Volendam en de ramp in Moerdijk. Het organiseren van de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving op het gebied van omgevingsrecht moest slimmer. Onze opgave is dan ook het zorgen voor een veilige, duurzame en gezonde fysieke leefomgeving. Dit doen we dagelijks door samen met onze ketenpartners, 21 gemeenten en de provincie Noord-Brabant hieraan te werken. Wij zijn een club van 'doeners'. Met een team van meer dan 250 medewerkers bijten we ons vast in belangrijke zaken, zoals gevaarlijke stoffen bij bedrijven, asbestsanering, bodemverontreiniging, agrarische vergunningen en ontgrondingen. En dat is beslist nog niet alles.

Opdrachtomschrijving Met jouw kennis van onder meer de Omgevingswet help je mee aan het oplossen van diverse maatschappelijke opgaves. Als Jurist voer je hierbij juridische procedures binnen Vergunning Verlening, Toezicht en Handhaving (VTH) milieu en beantwoord je juridische vragen. Dit betekent dat je procedurele en juridische vragen van opdrachtgevers en collegas rondom handhaving en vergunningverlening zelfstandig oppakt. Je komt in ons team juristen terecht wat bestaat uit 11 juristen. Uiteraard kan je bij je collega juristen terecht als sparringpartner. Je stelt hierbij de verweerschriften op in het kader van de bezwaar- en beroepsprocedures en voert de procedures bij de bezwaarschriftencommissie, rechtbank of Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State. Politiek gevoelige zaken worden door jou begeleid. Je zet hierbij de lijn uit voor het verloop van de procedure. Daarnaast: bestaat je werk met name uit het voorbereiden en behandelen van bestuursrechtelijke handhavingstrajecten (inclusief vertegenwoordiging van het bevoegde gezag in rechte) op het gebied van Omgevingsrecht / milieu. Ook het zelfstandig afhandelen van verzoeken om handhaving op genoemde rechtsgebieden hoort bij je taken. Bij handhavingstrajecten werk je nauw samen met de toezichthouder en andere adviseurs op het gebied van vergunningverlening en handhaving. Waarbij je elkaars gesprekspartner en adviseur bent. Het toetsen van beschikkingen waarmee je de juridische kwaliteit borgt bij de behandeling van aanvragen op het gebied van Omgevingsrecht / milieu. In samenspraak met de vergunningverlener behandel je bezwaar- en beroepschriftprocedures (inclusief vertegenwoordiging van het bevoegde gezag in rechte). Daarnaast volg je de actuele jurisprudentie, beleidsontwikkelingen en nieuwe wet- en regelgeving en implementeert deze.

Wat nog meer? Er is een informele werksfeer waarin collegas elkaar snel kunnen vinden en leren kennen. Collegas zijn behulpzaam en staan voor elkaar klaar. Het open en flexibele kantoorconcept draagt daar zeker aan bij. Ons kantoor is onze thuisbasis, de plek waar we elkaar ontmoeten, waar we met elkaar kennis delen en (samen)werken. Hybride werken behoort tot de mogelijkheden, in overleg afgestemd op het werk en het team. Je werkt met ons zaaksysteem (PowerBrowser) waarin je het proces, de kwaliteit en de doorlooptijd van jouw procedures bewaakt; Je bijdraagt aan de doorontwikkeling van het werkveld milieu/omgevingsrecht.

Eisen

  • Je beschikt over minimaal 3 jaar relevante werkervaring binnen het ruimtelijk bestuursrecht, bij voorkeur met een focus op milieurecht en de omgevingswet.
  • Je bent beschikbaar voor 32-36 uur per week vanaf 1 september 2025.
  • Je hebt een afgeronde juridische opleiding op HBO+ of WO-niveau, bijvoorbeeld een Master of Laws (LLM) met afstudeerrichting staats- en bestuursrecht.

Wensen en competenties

Wensen

  • Kennis van of ervaring met zwemwaterwetgeving, de Wet bodembescherming en/of asbestwetgeving is een pre.

Competenties

  • Je kunt je zowel mondeling als schriftelijk helder en overtuigend uitdrukken, denkt actief mee met collegas en geeft juridisch advies op maat.
  • Je werkt graag samen en hebt gevoel voor bestuurlijke verhoudingen.
  • Je beschikt over aantoonbare kennis van de Omgevingswet.

Organisatie en team

Even voorstellen De ODZOB is een van de 28 omgevingsdiensten in Nederland. We zijn opgericht in 2013, onder meer naar aanleiding van de vuurwerkramp in Enschede, de brand in het Hemeltje in Volendam en de ramp in Moerdijk. Het organiseren van de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving op het gebied van omgevingsrecht moest slimmer. Onze opgave is dan ook het zorgen voor een veilige, duurzame en gezonde fysieke leefomgeving. Dit doen we dagelijks door samen met onze ketenpartners, 21 gemeenten en de provincie Noord-Brabant hieraan te werken. Wij zijn een club van 'doeners'. Met een team van meer dan 250 medewerkers bijten we ons vast in belangrijke zaken, zoals gevaarlijke stoffen bij bedrijven, asbestsanering, bodemverontreiniging, agrarische vergunningen en ontgrondingen. En dat is beslist nog niet alles.

Je komt in ons team juristen terecht wat bestaat uit 11 juristen. Uiteraard kan je bij je collega juristen terecht als sparringpartner.

Gespreksinformatie

Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Het tarief betreft een tarief inclusief eventuele parkeerkosten voor woon-werkverkeer en woon-werkkilometers;
Opzegtermijn bedraagt 1 maand;
Bij het factureren dient gebruik gemaakt te worden van een G-rekening;
Kandidaat is geen ZZPer (zelfstandige zonder personeel) gezien de wet DBA.
Een DETA-VAST constructie behoort tot de mogelijkheid, wa arbij we de kandidaat na 1 jaar kosteloos kunnen overnemen. Indien hier interesse naar is, graag aangeven.

Dienstencategorie Andere diensten CPV code 79000000-4 - Zakelijke dienstverlening: juridisch, marketing, consulting, drukkerij en beveiliging

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur