Logo van Omgevingsdienst Rivierenland
Logo van Omgevingsdienst Rivierenland

Bestuurssecretaris en/of Organisatiejurist

Omgevingsdienst Rivierenland

J.S. de Jongplein 2, 4001 WG Tiel, Nederland

Sluit over 12 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 apr 2026

Uren per week:

28 - 32

Publicatiedatum:

27 nov 2025
Opdracht tarief 106Opdracht uren 28 - 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

De Omgevingsdienst Rivierenland zoekt tijdelijke versterking om bestuurlijke besluitvorming die onze leefomgeving raakt zorgvuldig, transparant en juridisch onderbouwd tot stand te laten komen. De ingehuurde professional fungeert als verbindende schakel tussen Bestuur, Directie en het Gelders Stelsel en borgt integriteit, kwaliteit en uitvoering.

Werkzaamheden:

  • Bestuurlijke ondersteuning
    Ondersteunen van Directie en Bestuur bij bestuurlijke vraagstukken, inclusief  ondersteuning van de Algemeen directeur als  secretaris van het Algemeen en Dagelijks Bestuur.

  • Besluitvorming en opvolging
    Screenen van voorstellen op volledigheid, juistheid en uitvoerbaarheid; organiseren van agenda’s; opstellen van verslagen; bewaken van de uitvoering van besluiten.

  • Integriteit en mandaatbewaking
    Adviseren over het juiste gebruik van mandaten en borgen van integriteit; optreden als klachtencoördinator conform Awb en GR Omgevingsdienst Rivierenland.

  • Juridische kaders en implementatie
    Ontwikkelen en adviseren over gemeenschappelijke regelingen, organisatiebesluiten en mandaatregelingen; zorgdragen voor implementatie binnen de organisatie.

  • Contractadvies en risicobeheersing
    Toetsen van contracten en overeenkomsten; signaleren van juridische risico’s; borgen van voorwaarden die publieke belangen beschermen.

  • Stakeholderrelaties en informatievoorziening
    Onderhouden van contacten met interne en externe partijen; zorgen voor afstemming en tijdige, duidelijke informatievoorziening over bestuurlijke besluiten en procedures.

Eisen

  • Bring your own device is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren.

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag.

  • Een maximum uurtarief van 106,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer en fee.

  • Aantoonbare afgeronde opleiding Rechten, Bestuurskunde, Publiek Management op minimaal hbo bachelor niveau.

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als Bestuurssecretaris en/of Organisatiejurist binnen de overheid of een publiek samenwerkingsverband.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als Bestuurssecretaris en/of Organisatiejurist binnen de overheid of een publiek samenwerkingsverband.
  • Aantoonbare kennis van gemeenschappelijke regelingen, mandaatregelingen, organisatiebesluiten en basis bestuursrecht (zoals Awb, Wmebv, Wep en Woo in het kader van actieve openbaarmaking).
  • Aantoonbare werkervaring met mandaat- en organisatiebesluiten.
  • Aantoonbare werkervaring met contractadvies, inclusief signaleren en mitigeren van juridische risicos.
  • Aantoonbare werkervaring met complexe gemeenschappelijke regelingen en juridische advisering.
  • Aantoonbare werkervaring met het beoordelen van contracten en overeenkomsten voor diensten en producten.

Competenties

  • Bestuurlijke sensitiviteit: Je begrijpt besluitvorming, herkent belangen en timing, en stemt je advies daarop af.
  • Juridisch oordeelsvermogen: Je legt regels helder uit, toetst voorstellen op rechtmatigheid en signaleert risicos.
  • Organiseren en opvolgen: Je plant vergaderingen, bewaakt agendas en zorgt dat besluiten worden uitgevoerd.
  • Communiceren en samenwerken: Je maakt complexe zaken begrijpelijk en stemt effectief af met interne en externe partijen.
  • Integriteit en vertrouwen: Je bewaakt mandaten en afspraken, handelt zorgvuldig en bent betrouwbaar.

Organisatie en team

Bij ODR zet jij je samen met ruim 200 andere collega’s in voor een prettige, veilige en duurzame leefomgeving in regio Rivierenland. Dit doen we voor en samen met 8 gemeenten in de regio en de provincie. Dat doen we door vergunningverlening, toezicht en handhaving bij ondernemers, organisaties en inwoners. Maar we doen meer. We hebben veel kennis in huis en delen deze graag. Zo adviseren we de gemeenten en andere partijen o.a. over de leefomgeving, bouw, milieu, energie, archeologie, bodem, lucht en natuur. Ook houden we voor heel Gelderland toezicht op de afval- en grondstoffen ketens om milieucriminaliteit te voorkomen. We zijn een open en naar buitengerichte organisatie en zijn graag van meerwaarde.

Ons mooie en sfeervol ingerichte kantoor staat in Tiel, waar jij kunt parkeren voor de deur. Ook het treinstation is op loopafstand. Binnen het kantoor zijn er ruimten om te werken en te ontmoeten. Er is een goede, informele werksfeer en volop ruimte voor ontwikkeling en groei.

Gespreksinformatie

Selectieproces

  1. Stap 1: Beoordeling cv's op minimumeisen
    De externe partij beoordeelt de cv's op de minimumeisen. Kandidaten die voldoen, worden geselecteerd voor stap 2.

  2. Stap 2: Selectie 10 cv's voor de organisatie
    De externe partij beoordeelt de cv's van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen op gunningscriteria en selecteert de 10 beste kandidaten voor de opdrachtgever. Bij gelijke score is het uurtarief doorslaggevend.

  3. Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
    De opdrachtgever beoordeelt de geselecteerde cv's op relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten en bij soortgelijke organisaties. De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek.

  4. Stap 4: Selectiegesprek
    De opdrachtgever toetst in het gesprek de kandidaten nader op het profiel, met name op competenties, met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. Kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien nodig wordt stap 3 herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die het beste voldoet.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 15 december 2025. De kandidaten die hiervoor zijn uitgenodigd, ontvangen uiterlijk op donderdag 11 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Opties verlenging
2 x 3 maand(en)

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl of met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr