Logo van Omgevingsdienst NL
Logo van Omgevingsdienst NL

Voorzitter visitatiecommissie

Omgevingsdienst NL

Johan de Wittstraat 140, 3311 KJ Dordrecht

Sluit over 9 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

1 mrt 2029

Uren per week:

3 - 40

Publicatiedatum:

2 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 3 - 40

Omschrijving

Opdracht

Omgevingsdienst NL heeft, in navolging op de eerste cyclus van visitaties van omgevingsdiensten in Nederland (2022-2024), als eigenaar van het visitatie-instrument het visitatiekader doorontwikkeld voor de cyclus 2026-2028. In deze tweede ronde van visitaties wordt verbinding gemaakt tussen control gericht visiteren en ontwikkelingsgericht visiteren gebaseerd op het gedachtengoed van INK en EFQM.

De scope van de visitaties zijn en blijven de VTHA-taken op het gebied van een veilige, gezonde, duurzame leefomgeving en het gebruik van de leefomgeving ten behoeve van maatschappelijke ambities en behoeften (milieu, natuur, bouw en RO; art. 1.3 WO). Daarnaast staat de maatschappelijke opgave centraal en wordt meer aandacht besteed aan de samenwerking met bestuur en ketenpartners. Ook wordt gekeken naar het verbeterplan naar aanleiding van de 1e visitatie en de implementatie van de producten uit het IBP-VTH. En er wordt aandacht besteed aan het doorlopen van de PDCA-cyclus.

Voor het programma van ca 25 visitaties in de periode 2026-2028 zoekt Omgevingsdienst NL voorzitters voor de visitatiecommissie.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:

  • Visitatie:

    • Verantwoordelijk voor onafhankelijke, transparante en consistente uitvoering van de visitaties;

    • Neemt deel aan intakegesprek met de Omgevingsdienst;

    • Beoordeelt zelfevaluatie en brengt hoofdvragen in voor visitatiebezoek;

    • Leidt intern voorbereidingsoverleg;

    • Heeft leiding over de visitatie tijdens beide visitatiedagen;

    • Treedt op als woordvoerder van de visitatiecommissie richting de Omgevingsdienst (kennismaking, interviews, terugkoppeling).

  • Rapportage:

    • Verantwoordelijk voor kwaliteit en consistentie visitatierapport;

    • Draagt bij aan opstellen visitatierapport, met zwaartepunt samenvatting sterke punten en verbeterpunten;

    • Reviewt concept visitatierapport;

    • Draagt bij aan afronding visitatierapport.

  • Evaluatie en verbetering:

    • Verantwoordelijk voor kwaliteitscyclus van de visitaties;

    • Neemt deel aan evaluaties;

    • Draagt bij aan doorontwikkeling visitatiemethodiek;

    • Draagt bij aan rode draden rapportage.

Eisen

  • Bring your own device is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren.
  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op WO bachelor niveau;
  • Aantoonbare werkervaring met het Interbestuurlijk Programma versterking Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving pijler 6 (benoem duidelijk in cv);
  • Aantoonbaar geaccrediteerd EFQM auditor (benoem duidelijk in cv).

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als visitator/auditor bij een overheidsorganisatie (20 punten);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het INK en EFQM (benoem duidelijk in cv) (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het stelsel van Omgevingsdiensten (benoem duidelijk in cv) (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het leiden van onderzoeksteams (benoem duidelijk in cv) (20 punten).

Competenties

  • Uitstekende Uitdrukkingsvaardigheid
  • Politieke/bestuurlijke sensitiviteit
  • Strategisch handelen
  • Motiveren
  • Resultaatgericht werken
  • Samenwerken
  • Procesregie
  • Kritisch
  • Analyserend vermogen

Organisatie en team

Omgevingsdienst NL is het landelijke kennis- en expertisecentrum voor de 28 omgevingsdiensten in Nederland. We ondersteunen deze diensten in hun taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) en dragen daarmee bij aan een veilige, duurzame en gezonde leefomgeving. Omgevingsdienst NL faciliteert kennisdeling via het Kennisnetwerk en verzorgt opleidingen via de Omgevingsdienst NL academie. We verbeteren de datakwaliteit en informatie-uitwisseling binnen het VTH-stelsel en spelen een belangrijke rol in het vereenvoudigen van (gestandaardiseerde) gegevensuitwisseling. Daarnaast vertegenwoordigen we de omgevingsdiensten richting de Rijksoverheid en andere landelijke partijen, en zetten we relevante milieuthemas actief op de nationale agenda.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 17 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 15 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 3
Hybride werken: Ja

Optie tot verlenging: Nee

Uren per week: Flexibel, ca 21 dagen op jaarbasis. Naar schatting ca 7 dagen per visitatie.
Uitgangspunt is 3 visitaties per jaar per voorzitter.

Functieschaal: Deze functie is ingedeeld in functieschaal 17. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen: Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties. Motivatie opgesteld door de professional zelf, toegevoegd als een document achter het cv.

Overig:

  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.  

  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.

  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen   

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).     

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr