Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Omgevingsdienst NL
Logo van Omgevingsdienst NL

Programmamanager Data en Informatievoorziening

Omgevingsdienst NL

Johan de Wittstraat 140, 3311 KJ Dordrecht

Sluit over 19 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

1 jan 2027

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

6 nov 2025
Opdracht tarief 150Opdracht uren 36

Omschrijving

Opdrachtomschrijving

Voor het deelgebied 'Data en informatievoorziening' zoekt Omgevingsdienst NL een programma-manager, voor de duur van een jaar, (ingaande per 1 januari 2026), full-time, met de optie op verlenging naar 2027 - 2028.

Doelstellingen

Omgevingsdienst NL vervult een centrale rol in de digitale versterking van het VTH-stelsel. Vanaf 2026 wordt deze rol verder verdiept via nauwe samenwerking met het Programma Digitaal VTH Stelsel Milieu van het ministerie van IenW, met als doel om gegevensuitwisseling, informatiepositie en digitale wendbaarheid stelselbreed te verbeteren. De inzet van Omgevingsdienst NL is vanaf 2026 (en dus ook in 2027) gericht op het realiseren van vijf strategische ambities:

  1. Actuele en herbruikbare vergunning- en toezichtinformatie informatie die digitaal beschikbaar, goed gestructureerd en breed inzetbaar is in het hele VTH-stelsel.
  2. Betrouwbare toezichtdata eenduidige, landelijk vergelijkbare data die risicogericht toezicht en nalevingsanalyses mogelijk maken.
  3. Wendbaarheid en innovatiekracht het vermogen van het stelsel om flexibel te anticiperen op technologische en maatschappelijke ontwikkelingen.
  4. Uniformering en standaarden landelijk afgestemde begrippen, processen en voorzieningen ter bevordering van effectiviteit, interoperabiliteit en samenwerking.
  5. Europese aanbestedingsproces en het in beheer nemen van UPLO als digitale voorziening onder de Kennisinfrastructuur (KIS).

Omgevingsdienst NL voert de activiteiten binnen dit programma uit in samenhang met het Europese aanbestedingsproces dat van toepassing is op de inkoop van ondersteunende diensten en voorzieningen. UPLO (Uitvoerings Platform Leef Omgeving) wordt binnen dit kader duurzaam ingebed als digitale ruggengraat voor kennisdeling, -validatie en samenwerking binnen het VTH-domein.

Werkzaamheden

Deze strategische inzet wordt geconcretiseerd via vier hoofdsporen:

  1. Implementatieregie op landelijke standaarden en voorzieningen
    De programmamanager is eindverantwoordelijk voor de regie op de uitvoering en implementatie van kernvoorzieningen die voortkomen uit de collectieve datavisie. De feitelijke uitvoering vindt plaats binnen projectteams en via betrokken partners. Deze kernvoorzieningen omvatten onder meer:
    • CIM-VTH (Conceptueel Informatiemodel): implementatie binnen omgevingsdiensten op basis van versie 1.0 (opgeleverd in 2025), met landelijke ondersteuning, coordinatie en kennisuitwisseling.
    • RMBA-register (tijdelijk MBA-register): ingebruikname inclusief raadpleegfunctie en monitoring van datakwaliteitmet jaarlijkse kwaliteitsverbetering van minimaal 30%.
    • Datagedreven vergunningverlening (DGV): start invoering bij koplopers op basis van circa 80 gedigitaliseerde vergunningen. Richting 2030 wordt DGV de standaard voor actuele en herbruikbare vergunninginformatie.
    • Toezichtinformatie en dashboards: ontwikkeling en implementatie van gestandaardiseerde controlepunten en toezichtdashboards in drie branches, die inzicht geven in nalevingsgedrag en veelvoorkomende overtredingen.
  2. Versterking van overlegstructuren en digitale sturingskracht
    De programmamanager is verantwoordelijk voor het inrichten, aansturen en bewaken van tactisch-bestuurlijke en ambtelijk-functionele overlegstructuren en zorgt dat de juiste gremia (en werkgroepen) het werk uitvoeren, danwel dat de juiste gremia geinformeerd worden. Dit betreft onder meer:
    • Portefeuilleberaad Data & IV voor strategische en bestuurlijke afstemming door directeuren van omgevingsdiensten.
    • Kennisplatform Informatiemanagers functioneel-technisch overleg voor implementatie, adoptie en gebruiksvraagstukken.
    • Vakberaden en gremia verbinden van landelijke en decentrale initiatieven, voorkomen van versnippering en buy-in creeren.
    • Kwaliteitsmonitoring zoals de inrichting van een dashboard met KPIs voor adoptie, standaardgebruik en datakwaliteit.
  3. Advisering over governance, adoptie en innovatie
    De programmamanager is eerste adviseur van de portefeuillehouder Data & IV en eindverantwoordelijk voor de coordinatie van de stelselbrede advisering. De uitvoering van analyses, notities en conceptadviezen wordt belegd bij deskundigen en eventueel bij werkgroepen. De advisering richt zich op:
    • Governance en eventuele eigenaarschap van centrale voorzieningen.
    • Adoptiestrategieen voor DGV, toezichtdashboards en gegevensdiensten
    • Digitale stelselarchitectuur: verdere voorbereiding op structurele verankering in landelijke voorzieningen vanaf 2027.
  4. UPLO: digitale voorziening binnen de Kennisinfrastructuur
    In 2026 wordt een Europees aanbestedingsproces uitgevoerd voor de selectie van leveranciers die de structurele ondersteuning, ontwikkeling en hosting van UPLO (Uitvoeringskennisplatform Leefomgeving) mogelijk maken. Dit proces waarborgt continuiteit, kwaliteit en rechtmatige inkoop van diensten die noodzakelijk zijn voor de verdere professionalisering en borging van UPLO als digitale voorziening. Na afronding van de aanbesteding wordt UPLO in 2027 formeel in beheer genomen binnen de Kennisinfrastructuur (KIS) van Omgevingsdienst NL. De programmamanager is eindverantwoordelijk voor de inrichting en borging van de IT-regieorganisatie die het platform technisch, functioneel en organisatorisch ondersteunt, maar de uitvoering van beheer en ondersteuning wordt belegd bij geselecteerde leveranciers en interne teams. Deze regieorganisatie omvat o.a.:
    • Functioneel beheer en releasebeheer;
    • Technische ondersteuning en hosting;
    • Governance van content en gebruikersrollen;
    • Afstemming met andere voorzieningen binnen de stelselarchitectuur.
    De programmamanager draagt zorg voor de ontwikkeling van een duurzaam beheermodel voor UPLO in samenhang met andere digitale voorzieningen en stuurt op integratie, interoperabiliteit en gebruiksvriendelijkheid. UPLO is vanaf 2027 niet langer een experimenteel project, maar een operationeel verankerde, ondersteunende digitale infrastructuur voor kennisontwikkeling en -deling binnen het VTH-stelsel. De programmamanager werkt binnen bovengenoemde vier hoofdsporen nauw samen met het Programma Digitalisering VTH van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Resultaten 2026 - 2027

  • Operationele implementatie van CIM-VTH, RMBA en DGV in lijn met stelselambities.
  • Governance- en beheervoorstellen voor toezichtdata, vergunninginformatie en gegevensdiensten.
  • Uitgevoerd Europees aanbestedingsproces UPLO.
  • Inrichting en activering van de IT-regieorganisatie rond UPLO.
  • Adviesproducten voor de portefeuillehouder Data & IV.
  • Functionerende overlegstructuren op tactisch, strategisch en operationeel niveau.
  • Actieve sturing op adoptie, innovatie en kwaliteitsverbetering van stelselvoorzieningen.
  • KPI-dashboard met eerste trendinzichten in datakwaliteit (MBA's).

Eisen

  • Bring your own device is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren;
  • Aantoonbare werkervaring met het (door)ontwikkelen en implementeren van digitale stelselvoorzieningen zoals registers, informatiemodellen, toezichtinformatie en kennisplatforms, in samenwerking met meerdere bestuurslagen (Licht dit duidelijk toe in het cv);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als eerste adviseur voor een bestuurlijke portefeuillehouder of directie binnen een interbestuurlijke context (Benoem dit duidelijk in het cv);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het aansturen van complexe IV- of dataprogrammas (Benoem dit duidelijk in het cv);
  • Aantoonbare werkervaring in het samenwerken met of binnen omgevingsdiensten (Benoem dit duidelijk in het cv);
  • Aantoonbare werkervaring met het opzetten en begeleiden van bestuurlijke en ambtelijke gremia (zoals portefeuilleberaden, klankbordgroepen of vakberaden) (Benoem dit duidelijk in het cv);
  • Aantoonbare werkervaring als leidinggevende verandertrajecten met meerdere stakeholders;
  • Een maximum uurtarief van 150,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer en fee Flextender.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring in het samenwerken met of binnen omgevingsdiensten op themas als vergunningverlening, toezicht en handhaving (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring in het samenwerken met of binnen omgevingsdiensten op themas als data en informatievoorziening (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring als CIO, COO, of programma- of transitiemanager (40 punten).

Competenties

  • Samenwerken;
  • Resultaatgericht werken;
  • Overtuigen;
  • Organiseren;
  • Doorzettingsvermogen;
  • Flexibiliteit;
  • Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk en mondeling).

Organisatie en team

Omgevingsdienst NL is het landelijke kennis- en expertisecentrum voor de 28 omgevingsdiensten in Nederland. We ondersteunen deze diensten in hun taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) en dragen daarmee bij aan een veilige, duurzame en gezonde leefomgeving. Omgevingsdienst NL faciliteert kennisdeling via het Kennisnetwerk en verzorgt opleidingen via de Omgevingsdienst NL academie. We verbeteren de datakwaliteit en informatie-uitwisseling binnen het VTH-stelsel en spelen een belangrijke rol in het vereenvoudigen van (gestandaardiseerde) gegevensuitwisseling. Daarnaast vertegenwoordigen we de omgevingsdiensten richting de Rijksoverheid en andere landelijke partijen, en zetten we relevante milieuthemas actief op de nationale agenda.

Uitgangspunten samenwerking: De programmamanager voert de werkzaamheden uit als zelfstandig ondernemer op basis van een overeenkomst van opdracht. De werkzaamheden worden uitgevoerd zonder hierarchische aansturing door Omgevingsdienst NL. De programmamanager bepaalt zelfstandig de wijze van uitvoering, werkvolgorde en inzet van tijd en middelen, binnen de overeengekomen resultaten en planning. De opdracht heeft een tijdelijk en programmatisch karakter. De programmamanager maakt gebruik van eigen bedrijfsmiddelen en draagt eigen ondernemingsrisico. De werkzaamheden kunnen op verschillende locaties worden uitgevoerd; fysieke aanwezigheid vindt plaats in overleg.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 2 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 26 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot vrijdag 21 november 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op maandag 24 november 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij de externe administratieve broker, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 25 november 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.
  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.
  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen apparatuur. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • CV-eisen: Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties. Motivatie opgesteld door de professional zelf, toegevoegd als een document achter het cv.
  • Werkdagen: De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma-di-wo-do-vr.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr