Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Omgevingsdienst Achterhoek
Logo van Omgevingsdienst Achterhoek

Procesregisseur / Senior Juridisch Adviseur

Omgevingsdienst Achterhoek

Elderinkweg 2, 7255 KA Hengelo, Nederland

Sluit over 22 dagen

Begindatum:

1 feb 2026

Einddatum:

1 feb 2027

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

12 dec 2025
Opdracht tarief 120Opdracht uren 32

Omschrijving

Opdracht

Vooruitlopend op de toekomstige samenwerking worden door beide omgevingsdiensten gezamenlijk al werkzaamheden uitgevoerd. Een concrete taak is het gezamenlijk investeren in de juridische kwaliteit binnen de organisatie. Hiervoor zoeken wij een procesregisseur die ook senior juridisch adviseur is. Iemand die zowel inhoudelijk meewerkt, adviseert, initieert en implementeert. De werkzaamheden worden globaal voor 50% bij ODA en voor 50% bij ODVeluwe uitgevoerd (per fase / periode kan dit verschillen en dit vraagt ook flexibiliteit van de kandidaat). Omgevingsdienst Achterhoek is de formele opdrachtgever van dit project, maar voor de praktische uitvoering treden ODA en ODVeluwe gezamenlijk op.

Deelproject: Processen

Om te komen tot meer uniformiteit, efficiency en (juridische) kwaliteit investeren beide omgevingsdiensten in het beschrijven en implementeren van (nieuwe) werkprocessen. De opdracht bestaat in zijn algemeenheid uit het (verder) opzetten en implementeren van Juridische kwaliteitszorg. Je adviseert hierover en zorgt ook voor implementatie. Hierbij is het voorwaardelijk dat de procesregisseur de procesbeschrijvingen ook (vakinhoudelijk) kan toepassen bij de afhandeling van dossiers en de werking van de processen toetst bij (projectmatige) uitvoerende werkzaamheden. Voor onderdelen van dit deelproject wordt samengewerkt met collega’s die hiervoor een Kwaliteitsteam vormen (juridisch, communicatie en applicatiebeheer).

  • Het komen tot uniforme procesbeschrijvingen. Hierbij ligt de focus voor deze opdracht bij de specifieke juridische processen: handhavingsprocedures (bestuursrechtelijk en strafrechtelijk), vergunningverlening, de afhandeling van bezwaar en beroep en WOO-verzoeken. Je draagt zorg voor de praktische implementatie van de juridische processen, voor zowel handhaving, toezicht als vergunningverlening;
  • Het begeleiden en meenemen van de andere (junior-)juristen;
  • Het zijn van een vakinhoudelijke aanspreekpunt voor alle vraagstukken en dossiers rondom de juridische procedures. Je adviseert, maar werkt ook inhoudelijk mee wanneer dat nodig is.
  • Ondersteuning bij stafjuridische werkzaamheden die nodig zijn voor de mogelijke fusie.

Bij de ODA zal het eerste half jaar de focus liggen op het meewerken. Wij verwachten dat dit deelproject een inzet van ca. 24 uur per week vergt.

Deelproject: Strafrechtelijk handhaven

Het strafrechtelijk handhaven bij milieuovertredingen is een verantwoordelijkheid van buitengewone opsporingsambtenaren (Boa’s). Om de inzet van het strafrechtelijk proces verder uit te bouwen is de inzet van de procesregisseur gewenst. Hierbij is ook het borgen van werkprocessen inzake de Wet politiegegevens een belangrijke taak. De procesregisseur stuurt op het takenpakket van de (grijze) Boa’s en procesverbeteringen voor het strafrechtelijk handhaven. Dezer rol vergt een inzet van gemiddeld 8 uur per week.

Eisen

  • • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor niveau;
  • • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Juridisch adviseur bij een omgevingsdienst;
  • • Een maximum uurtarief van € 120,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer én fee Flextender.

Wensen en competenties

Wensen

  • • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als (senior) juridisch adviseur bij een publieke organisatie (30 punten);
  • • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als (senior) handhavingsjurist bij een omgevingsdienst of toezichthoudende organisatie (25 punten);
  • • Minimaal 2 aantoonbare werkervaring op het gebied van procesbeschrijvingen in combinatie met juridische kwaliteitszorg (25 punten);
  • • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van strafrechtelijk handhaven (coördineren of begeleiden van buitengewone opsporingsambtenaren, domein 2 (20 punten).

Competenties

  • • Daadkrachtig;
  • • Overtuigend;
  • • Communicatief;
  • • Coachend.

Organisatie en team

Omgevingsdienst Achterhoek & Omgevingsdienst Veluwe
Omgevingsdienst Achterhoek (ODA) en Omgevingsdienst Veluwe (ODVeluwe) onderzoeken de mogelijkheden om intensiever samen te werken met een toekomstige fusie als mogelijk eindresultaat. Beide organisaties voeren taken uit voor gemeenten en de provincie Gelderland voor een veilige, duurzame en gezonde leefomgeving. Dit betreft taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van milieu en veiligheid. Ook wordt advies gegeven over diverse milieu-gerelateerde onderwerpen, o.a. energie, bodem, ruimtelijke ordening, duurzaamheid, circulariteit, lucht, geluid, natuur & ecologie, of externe veiligheid; wij staan klaar om de leefomgeving te versterken en te beschermen. De ODA werkt voor 10 Achterhoekse gemeenten vanuit de locatie Doetinchem en ODVeluwe werkt voor 12 Veluwse gemeenten vanuit de locaties in Apeldoorn en Harderwijk. 

Gespreksinformatie

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door een administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 7 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 6 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: Optie tot verlenging: 2x 2 maanden

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

  • • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • • BYOD (bring your own device) is voor deze opdracht niet van toepassing.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr