Projectleider professionalisering van toezicht en handhaving

Inhuurdesk

Jacob van Campenweg 55, 3067 LH Rotterdam, Nederland

Sluit over 6 dagen
Geen maximum 12 Zuid-Holland

Begindatum:

2 jun 2025

Einddatum:

30 sept 2025

Uren per week:

12

Publicatiedatum:

3 mei 2025

Opdrachtomschrijving
De gemeente Utrechtse Heuvelrug is op zoek naar een ervaren interim-professional die het team Toezicht en Handhaving helpt professionaliseren. De huidige werkwijze binnen het team is versnipperd, aanbodgestuurd en mist structuur, sturing en afstemming met beleid en uitvoeringsprogramma's. De opdracht richt zich op het ontwikkelen en implementeren van een toekomstbestendige, klantgerichte en digitale werkwijze, waarin kwaliteit, samenwerking en meetbaarheid centraal staan.
Het einddoel is een professioneel werkend team dat gestructureerd en integraal werkt, met duidelijke taken, processen en verantwoordelijkheden.

Werkzaamheden en taken
Fase 1 – Analyse & Ontwerp (ca. 4 weken)

  • Analyse van de huidige situatie en inventarisatie van verbeterpunten.

  • Opstellen van een plan van aanpak voor herinrichting van het team.

  • Vertalen van het uitvoeringsprogramma naar concrete, meetbare teamdoelen.

  • Ontwikkelen van kwaliteitsborgingsinstrumenten (zoals checklists, protocollen, instructies, KPI's).

  • Voorstellen doen voor taakverdeling en structuur (bijv. rayonindeling).

  • Adviseren over beter gebruik van digitale systemen (Rx.Mission, Op Pad).

  • Signaleren van knelpunten in processen en samenwerking.

Fase 2 – Implementatie & Borging (ca. 8 weken)

  • Implementeren van het plan van aanpak na afstemming met MT.

  • Inrichten van een volledig digitale werkwijze, inclusief uitfasering papieren archief.

  • Zorgen voor duidelijke uitvoering: wie doet wat en hoe.

  • Beschikbaar stellen van werkdocumenten, instructies en standaardbrieven.

  • Organiseren van borging binnen het team: werkoverleggen, monitoring, communicatie.

  • Inrichten van een rapportagestructuur met KPI’s en monitoringsinformatie.

  • Stimuleren van naleefgedrag en een klantgerichte houding binnen het team.

  • Monitoren o.a. via de KPI’s of we doen wat we hebben afgesproken.

  • Opleverrapportage met aanbevelingen.   

Gevraagde ervaring en competenties
Ervaring:

  • Aantoonbare ervaring met het herstructureren of optimaliseren van toezicht- of handhavingsteams binnen gemeenten.

  • Ervaring met verandertrajecten in een bestuurlijke context.

  • Bekendheid met het werken met Rx.Mission en digitale zaakgerichtheid is een pre.

  • Inhoudelijke kennis van VTH-processen (Omgevingswet, WKB, etc.).

Competenties:

  • Analytisch en planmatig sterk.

  • Verbindend en communicatief vaardig, weet mensen mee te nemen in veranderingen.

  • Resultaatgericht met gevoel voor bestuurlijke en organisatorische verhoudingen.

  • Hands-on en pragmatisch: je denkt én doet.

  • Digitale denker met oog voor procesinrichting en gebruiksvriendelijkheid.

De professional werkt nauw samen met teamleden, teammanager en functioneel beheer.
Er is ruimte om voort te bouwen op bestaande formats, procesbeschrijvingen en werkwijzen van het team Omgevingsverzoeken.
Beschikbaarheid voor (fysieke) aanwezigheid op locatie bij belangrijke overleggen is gewenst.

Eisen

  • Akkoord procedure en inhuurvoorwaarden (oa all-in tariefstelling wat betreft reiskosten woon-werk en evt fee kosten)

  • Trainee, starter of overstapper niet aanbieden

Wensen

  • Kandidaat woont het volgende aantal kilometers bij de gemeente vandaan (i.v.m. duurzaamheid/CO2 uitstoot):

  • Afgeronde HBO/WO opleiding

  • Relevante werkervaring als VTH-projectleider, zoals omschreven in de werkzaamheden.

  • Recente relevante werkervaring als VTH-projectleider in de regio gemeente Utrechtse Heuvelrug

  • Het cv is voorzien van referenties (naam, functie en contactgegevens referent)

  • Gesprek met kandidaten is op maandag 19 mei tijdvak 12:30-17:00 uur

  • De kandidaat beschikt over onderstaande competenties en past bij de kernwaarden van de gemeente. Dit kan worden getoetst in een gesprek met de opdrachtgever samen met de kennis en ervaringen.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur