Kon. Julianalaan 3, 2224 EW Katwijk aan Zee, Nederland
Begindatum:
1 jun 2025Einddatum:
31 mei 2026Uren per week:
20 - 24Publicatiedatum:
15 mei 2025Opdracht omschrijving
Bij de gemeente Katwijk streven we naar een inclusieve samenleving waarin iedereen, ongeacht achtergrond of situatie, een passende plek vindt. De groeiende complexiteit van stedelijke en sociale vraagstukken vereist een doordachte benadering van huisvesting en opvang van kwetsbare doelgroepen. Deze groepen staan vaak onder druk door beperkte ruimte en concurrerende maatschappelijke belangen, zoals woningbouw en zorgvoorzieningen. De functie van kwartiermaker is essentieel om deze uitdagingen aan te gaan. Als kwartiermaker breng je een integrale blik naar de huisvesting en opvang van kwetsbare doelgroepen en zorg je ervoor dat hun behoeften structureel worden meegenomen in beleids- en besluitvormingsprocessen. Jouw rol omvat het samenbrengen van verschillende belangen, processen en opgaven om een duurzame en toekomstbestendige aanpak te ontwikkelen. Deze opdracht vraagt om een strategische verbinder die niet alleen beleidsmatig sterk onderlegd is, maar ook een praktische uitvoerder die plannen kan omzetten in concrete resultaten. Met jouw inzet kan de gemeente Katwijk stappen zetten naar een beter georganiseerde en meer inclusieve gemeenschap.
Verantwoordelijkheden
De kwartiermaker Huisvesting en Opvang kwetsbare doelgroepen is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een geïntegreerde aanpak voor de huisvesting en opvang van kwetsbare doelgroepen binnen de gemeente Katwijk. Dit omvat het maken van een overzichtelijke matrix van doelgroepen, huisvestingsvraag en financiering, en het opstellen van een strategisch plan voor beleid en organisatie van de huisvesting.
De kwartiermaker maakt een overzichtelijke matrix met daarin de doelgroepen, huisvestingsvraag en bijbehorende financiering. Op basis daarvan komt hij/zij tot een plan van aanpak voor wat er nog nodig is aan (aanvullend) beleid en uitvoeringsmaatregelen voor de huisvesting van speciale doelgroepen en op welke manier we dat kunnen organiseren.
De kwartiermaker bouwt een brede afweging in binnen reguliere processen. Hij/zij zorgt dat bij ambtelijke beleidsvoorbereiding en bestuurlijke besluitvorming over (ruimtelijke) ontwikkelingen of strategische vastgoed aan- en verkopen de belangen van de verschillende doelgroepen zorgvuldig worden meegenomen.
De kwartiermaker stelt - in samenwerking met collega's - voor het college een strategisch bestuurlijke lijn op voor de aanpak van de verschillende opgaven en doelgroepen. Hierbij legt hij/zij nadruk op de rolneming van de gemeente, het lokaal en regionaal perspectief en de inzet van strategische middelen. Deze lijn dient als kader voor toekomstige integraal te maken bestuurlijke afwegingen over huisvesting en opvang in ontwikkelprojecten of bij grond- en vastgoedtransacties.
De kwartiermaker ontwikkelt een voorstel voor efficiënt strategisch bestuurlijk opdrachtgeverschap. Hij/zij zorgt voor duidelijke verantwoordelijkheden en werkbare kaders om projecten en beleidskeuzes effectief uit te voeren.
De kwartiermaker houdt overzicht en monitort de samenhang van meerdere projecten, variërend van ouderenhuisvesting tot strategische vastgoedontwikkelingen en zorgt dat deze in lijn blijven met het beleid en de ruimtelijke kaders.
De kwartiermaker initieert en begeleidt een interne werkgroep gericht op de voortgang van de opdracht..
Beschikbaarheid
De kandidaat is inzetbaar vanaf begin juni 2025 tot en met begin juni 2026 voor 20-24 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de start- en einddatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
CV- eisen
Onder een cv verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit in het Nederlands gesteld, minimaal 2 referenties en bij voorkeur in PDF-formaat van maximaal 5 pagina's A4. Katwijk behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het cv en/of referentie voorkomen. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld.
Eisen
Het maximale uurtarief is € 125,-
U voegt een cv van maximaal 5 pagina's A4 toe.
'Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop cq iPad.
Minimaal een afgeronde hbo bachelor in een relevant vakgebied zoals Sociale Wetenschappen, Bestuurskunde of Ruimtelijke Ordening.
Minimaal 3 jaar werkervaring in een strategische of coördinerende rol binnen een non-profitorganisatie, overheidsinstelling, of een consultancy-omgeving.
Minimaal 2 jaar ervaring als kwartiermaker of projectleider in de publieke sector, met nadruk op sociale vraagstukken en beleidsontwikkeling.
De overeenkomst inhuur arbeidskrachten is op deze opdracht van toepassing.
Competenties
Te toetsen in interviewfase:
samenwerken
communicatie vaardigheden
Wensen
Een afgeronde wo master opleiding - 15 %
Meer dan 7 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar in een proces, begeleidende of coördinerende rol bij complexe beleidsvraagstukken binnen de overheid. Geef in het cv een duidelijke toelichting op de complexiteit van de opdracht - 30 %
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar met huisvestings- en opvangvraagstukken van kwetsbare groepen. Beschrijf dit duidelijk in het cv - 25 %
Aantoonbare ervaring met het procesmatig begeleiden van minimaal twee strategische beleidsvormingsprocessen in de voorfase van projecten met maatschappelijke impact, binnen de afgelopen 5 jaar. De kandidaat heeft in deze trajecten beleidskaders opgesteld en integrale afwegingen georganiseerd binnen een complex belangenveld (met meerdere betrokken beleidsterreinen en/of externe partijen). - 30 %
Let op: dit criterium bouwt voort op het andere gunningscriterium, maar vraagt om aantoonbare ervaring met recente, specifieke trajecten waarin de kandidaat in de voorfase van projecten beleidskaders ontwikkelde en integrale afwegingen begeleidde.
Met ‘voorfase’ bedoelen we de fase voorafgaand aan besluitvorming over beleidsinhoud, ruimtelijke invulling of financiële kaders. In deze fase worden de strategische uitgangspunten en het handelingsperspectief van de gemeente bepaald. De rol van de kwartiermaker of procesbegeleider is hierin gericht op het verkennen van mogelijkheden, het organiseren van integrale afwegingen en het opstellen van beleidskaders die richting geven aan vervolgstappen.
Aanvullende informatie
Om deelname aan het Dynamisch Aankoopsysteem (DAS) voor detacheringsdiensten mogelijk te maken en misbruik te voorkomen, stelt de gemeente Katwijk de volgende minimale eisen aan detacheringsbureaus:
KvK-inschrijving met juiste SBI-code: Het detacheringsbureau moet ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel met een relevante SBI-code die detachering of arbeidsbemiddeling aanduidt (bijvoorbeeld SBI-codes 78201 – Uitzendbureaus, 78202 – Banenpools en detachering, of 7830 – Payrolling en personeelsbeheer). Een kopie van het uittreksel uit het Handelsregister (niet ouder dan 3 maanden) moet bij inschrijving worden bijgevoegd.
WAADI-registratie: Het detacheringsbureau moet geregistreerd zijn conform de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Deze registratie moet blijken uit de Kamer van Koophandel-inschrijving. De aanbieder dient bij inschrijving aan te tonen dat het bedrijf bevoegd is om arbeidskrachten ter beschikking te stellen.
SNA-certificering (NEN 4400-1/2): Het bureau moet beschikken over een geldige certificering van de Stichting Normering Arbeid (SNA) op basis van de norm NEN 4400-1 (voor Nederlandse bedrijven) of NEN 4400-2 (voor buitenlandse bedrijven). Dit certificaat waarborgt dat het bureau voldoet aan verplichtingen op het gebied van loonheffingen, omzetbelasting en het voorkomen van illegale arbeid.
Indien een detacheringsbureau niet kan voldoen aan de gevraagde SNA-certificiring, staan wij in dit geval open voor een combinatie van:
een recente WKA-verklaring (verklaring betalingsgedrag keten- en inlenersaansprakelijkheid) van de Belastingdienst, en
het gebruik van een G-rekening voor de afdracht van loonheffingen.
Met deze combinatie kan voldoende zekerheid worden geboden, mits:
De WKA-verklaring niet ouder is dan drie maanden;
Er sprake is van een loondienstverband tussen de medewerker en het aanbiedende bureau (dus geen onderliggende ZZP’er via een backoffice-constructie of payrollbedrijf);
De G-rekening aantoonbaar wordt ingezet voor de betaling van loonheffingen.
Voordat de overeenkomst wordt gesloten ontvangt de gemeente een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Deze wordt door de gemeente digitaal aangevraagd.
Let op!: Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Katwijk mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Katwijk. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).