Realiseren transitie applicatielandschap KITA

Hofstraat 110, 7311 KZ Apeldoorn, Nederland

Sluit over 3 dagen
125 32 - 40 Gelderland

Begindatum:

16 jun 2025

Einddatum:

15 dec 2025

Uren per week:

32 - 40

Publicatiedatum:

8 mei 2025

Organisatie
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

Omschrijving van de opdracht
De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Onder de noemer KITA heeft het Kadaster een vijftal aanbestedingen afgerond. Deze aanbestedingen betreffen de volgende diensten: hybrid cloud, connectiviteit, SIAM, werkplek en Managed Security Services. Het Kadaster heeft een programmaorganisatie ingericht om de transitie van de bestaande dienstverlener naar de vijf nieuwe partijen goed te laten verlopen.

Naast de aanbestede kavels is er ook een project om de migratie van de data en applicaties naar het nieuwe platform te realiseren. Deze opdracht is gericht op het versterken van de planmatige aanpak van de applicatiemigratie. De projectmanager applicatietransitie KITA staat aan de lat om de projectdoelen te realiseren.

De projectmanager is verantwoordelijk voor het opzetten en faciliteren van de project-aanpak, zodat het project de vooraf vastgestelde doelen binnen de afgesproken toleranties (tijd, kosten, kwaliteit, scope, voordelen en risico’s) kan behalen. De projectmanager zal de werkzaamheden zelfstandig en naar eigen inzicht uitvoeren. Er is geen sprake van integratie in de organisatie en de projectmanager bepaalt zelf de werkwijze, planning en benodigde middelen. De samenwerking is projectmatig en gericht op het behalen van afgesproken resultaten binnen de looptijd van de opdracht.

Belangrijkste technieken, methoden en tools:

  • Prince2;

  • Scrum/Agile;

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn:

  • Optimaliseren plan aanpak en draaiboek voor het applicatie transitie team binnen het programma;

  • Op eigen initiatief deelnemen aan relevante overleggen zoals de wekelijkse projectstand-up, integrale planningsessies en – indien van toegevoegde waarde – stuurgroep KITA;

  • Bewaken van en rapporteren over de voortgang van de applicatie transitie;

  • Uitvoeren van het integrale transitieplan voor het applicatielandschap;

  • Onderhouden van contact met stakeholders over voortgang, afhankelijkheden en risico’s;

  • Zorgen voor tijdige besluitvorming m.b.t. applicaties die gemigreerd worden;

  • Bewaken van planning en kwaliteit;

  • Identificeren en mitigeren van risico’s rondom continuïteit en migratie.

Specifieke taken voor deze opdracht en op te leveren resultaten:

  • Opstellen van een praktisch draaiboek/protocol voor de data- en applicatiemigratie, herbruikbaar voor de verschillende applicatieteams.

    • Resultaat: een concreet draaiboek ten behoeve van de applicatiemigratie functioneel voor alle teams.

  • Uitvoer geven aan dit draaiboek/protocol bij de data- en applicatiemigratie voor het gehele data- en applicatielandschap binnen de contouren van KITA. Op te leveren uiterlijk 01-07-2026.

    • Resultaat: Data en  applicaties zijn daadwerkelijk gemigreerd naar het nieuwe landschap, inclusief succesvolle acceptatie (conform acceptatieprotocol)  en overdracht aan beheer zonder verstoring van de dienstverlening.

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Uurtarief van € 125,00 exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer en Fee en overige kosten;

  2. Maximaal 5 pagina’s CV, opgesteld in het Nederlands;

  3. Een afgeronde opleiding op minimaal HBO niveau;

  4. Minimaal 10 jaar ervaring als projectmanager;

  5. Minimaal 2 jaar ervaring als projectmanager binnen een overheids-organisatie;

  6. Minimaal 2 jaar ervaring met Agile werkwijze in relatie met DevOps teams.

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten) verdeeld in:

  1. Motivatiebrief (30 punten);

  2. CV en Competenties (30 punten);

  3. Voorbeeld van een draaiboek/protocol t.b.v. een data/applicatie transitie. (10 punten);

  4. Beschrijving van mogelijke risico’s voor dit soort trajecten (15 punten);

  5. Beschrijving van mitigerende maatregelen in relatie tot deze risico’s (15 punten).

Competenties

  • Analytisch vermogen;

  • Resultaatgericht;

  • Helicopterview;

  • Overtuigingskracht;

  • Onafhankelijkheid;

  • Sterk in motiveren en enthousiasmeren;

  • Pragmatisch;

  • Daadkrachtig.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands.

Tarief
Maximaal € 125,-. Het tarief is inclusief alle overige kosten met uitzondering van de kosten voor eventuele dienstreizen en opleidingskosten (zoals vermeld in de overeenkomsten). Een tussentijdse verhoging van het genoemde uurtarief is niet mogelijk.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Voor de ZZP'er

  • Conceptovereenkomsten
    Voor deze opdracht treedt de externe partij op als bemiddelaar. Ook maakt het Kadaster gebruik van de dienstverlening van de externe partij voor de urenregistratie van de werkzaamheden. Dat betekent dat de opdrachtnemer een rechtstreekse opdrachtovereenkomst aangaat met het Kadaster wat betreft de uitvoering van de werkzaamheden. En daarnaast gaat de opdrachtnemer een aparte overeenkomst met de externe partij aan waarin de vergoeding voor de geleverde bemiddeling en het verplichte gebruik van het urenregistratie-systeem van de externe partij worden vastgelegd.

    • Voor deze opdracht gaat het Kadaster een tweepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden, te weten:

      • 1a Modelovereenkomst ZZP

      • 1b Opdrachtovereenkomst indirecte ZZP

      • 1c Opdrachtovereenkomst

    • Voor deze opdracht gaat de externe partij een tweepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden.

  • Contractpartijen
    Het Kadaster gaat uitsluitend met de inschrijvende partij de overeenkomst aan.

  • Een externe partij als bemiddelaar
    Voor deze opdracht treedt de externe partij op als bemiddelaar. Ook maakt het Kadaster gebruik van de dienstverlening van de externe partij voor de urenregistratie van de werkzaamheden. Dat betekent dat de opdrachtnemer een rechtstreekse opdrachtovereenkomst aangaat met het Kadaster wat betreft de uitvoering van de werkzaamheden. En daarnaast gaat de opdrachtnemer een aparte overeenkomst met de externe partij aan waarin de vergoeding voor de geleverde bemiddeling en het verplichte gebruik van het urenregistratie-systeem van de externe partij worden vastgelegd.
    Het Kadaster zal voor deze opdracht een twee- óf driepartijen overeenkomst aangaan met de opdrachtnemer.

  • De externe partij zal voor deze opdracht een tweepartijen-overeenkomst aangaan met de opdrachtnemer, te weten: Bemiddelingsovereenkomst de externe partij.

  • Voorwaarden 
    Op deze offerteaanvraag zijn uitsluitend de inkoopvoorwaarden (ARVODI 2018) en de concept overeenkomst van het Kadaster, als toegevoegd in de bijlage, van toepassing. Eventuele andere voorwaarden worden van de hand gewezen. 

  • Geheimhoudingsverklaring
    Het Kadaster verplicht geselecteerde Inschrijver haar in te zetten kandidaat een geheimhoudingsverklaring te laten tekenen. De geheimhoudingsverklaring dient bij het Kadaster ondertekend in het bezit te zijn bij aanvang van de werkzaamheden. 

  • VOG 
    De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. 

  • WAADI 
    Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). 

  • Planning
    De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland in Apeldoorn op maandag 23 mei 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op  maandag 19 mei 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Britt Emmen via 06 39 84 53 67 / britt.emmen@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Britt Emmen
Britt Emmen
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur