Lead Architect

Hofstraat 110, 7311 KZ Apeldoorn, Nederland

Sluit over 9 dagen
150 40 Gelderland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

31 okt 2025

Uren per week:

40

Publicatiedatum:

10 jun 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. 

Volgens Kadaster richtlijn dient iedere medewerker minimaal 2 dagen per week op kantoor aanwezig te zijn. Welke dagen dit zijn gaat in overleg met de manager en het team.

Organisatie
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

Omschrijving van de opdracht
Het team Architectuur en Informatiemanagement binnen de directie DGV is op zoek naar een Lead Architect.

Het team Architectuur en Informatiemanagement begeleidt het Kadaster bij het door ontwikkelen en vernieuwen van waardestromen en de ondersteunende diensten. In de voorbereiding, door de solution architectuur te leveren voor de business case. En in de uitvoeringsfase, door samen met de systeem architecten de DevOps teams te begeleiden in de ontwikkeling of het selecteren van een ‘off the shelf’ product.

Wij verbeteren continu de productie- en distributieprocessen en ondersteunende architectuur van onze organisatie. Als Lead Architect help je mee aan de digitale transformatie naar een datagedreven Kadaster.

De Lead Architect heeft een diepgaande kennis van IT-architectuur en kan strategisch denken om onze IT- en bedrijfsdoelstellingen op één lijn te brengen. Je helpt mee om er voor te zorgen dat we de grote hoeveelheid taken die we als organisatie hebben, zo efficiënt mogelijk uitvoeren. Denken vanuit de klant, zorgvuldig doorwerkend tot aan de ICT systemen zoals die zijn ingericht. Als Lead Architect zorg je ervoor dat we als architectenteam samen de zelfde focus hebben en de doelen bereiken waarvoor we gesteld staan. Bovendien ben je enthousiast en stimuleer je anderen graag om mee te doen.

 Belangrijkste technieken, methoden en tools:

  • TOGAF, Novius raamwerk, NORA

  • Agile werkwijze

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn:

  • Strategisch en tactisch bijdragen aan de ontwikkeling en implementatie van architecturen die direct waarde toevoegen aan het Kadaster.

  • Partner voor de stakeholders en de smeerolie die voor ‘business-IT alignment’ zorgt;

  • Zorgdragen voor uniformiteit in de uiteenlopende producten en diensten waar het om data gaat;

  • Bruggenbouwer en brengt verschillende disciplines samen, zoals data, applicaties, infrastructuur en beveiliging, om een geïntegreerd geheel te creëren.

  • Zorgen voor visievorming en uitwerken van de (doel) architectuur;

  • Organiseren van bijeenkomsten voor alle Business Architecten over diverse onderwerpen met als doel de volwassenheid van het team en de architectuur te vergroten.

  • Analyseren en beoordelen van de huidige IT-infrastructuur, applicaties en processen om verbeterpunten te identificeren.

  • Actieve deelname aan het grote project (KITA) waarbij de migratie van onze gehele infrastructuur naar nieuwe leveranciers centraal staat.

Vereisten / knock-outcriteria

  1. De inschrijver sluit een driepartijen detacheringsovereenkomst af, waarbij de inschrijver als werkgever van de inhuurkracht, de inhuurkracht als betrokkene en het Kadaster als inlener ondertekent. Let wel, de inschrijver en de inhuurkracht dienen hiervoor een (civielrechtelijke) arbeidsovereenkomst te hebben gesloten. Indien de inschrijver niet aan deze eis voldoet, wordt de inschrijving ter zijde gelegd;

  2. Een maximum uurtarief van € 150,- exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer en Fee en overige kosten;

  3. Het CV dient in het Nederlands te zijn opgesteld en mag niet langer zijn dan maximaal 7 pagina’s A4;

  4. Academisch werk- en denkniveau op het gebied van informatica verkregen door een afgeronde HBO/WO opleiding;

  5. Minimaal 5 jaar relevante ervaring in het vakgebied architectuur;

  6. Minimaal 5 jaar kennis en ervaring als Lead- of Enterprise Architect of vergelijkbare strategische rol;

  7. Minimaal 5 jaar werkervaring met Informatie voorziening binnen het overheidsdomein, waarin beleid en uitvoering dicht bij elkaar liggen;

  8. Minimaal 5 jaar ervaring in het werken in complexe programma’s, waarin je met verschillende partijen/projecten met verschillende belangen te maken hebt krijgt. Je bent in staat om deze belangen te herkennen, en als een verbindende factor deze belangen en partijen samen te brengen om zo tot een gedragen oplossing te komen;

  9. Minimaal 5 jaar documentatie ervaring, bijvoorbeeld met:

    • Technisch architectuur design

    • Opstellen Enterprise Architectuur

    • Opstellen doelarchitectuur

    • Risk management

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten) verdeeld in:

  1. U geeft een beschrijving van aanpak (max. 400 woorden) voor de uit te voeren werkzaamheden gezien het specifieke vraagstuk van het Kadaster (zie ook omschrijving werkzaamheden en verantwoordelijkheden). Totaal 40 punten
    a. Sluit niet aan bij de wensen van het Kadaster (0 punten);
    b. Sluit voldoende aan bij de wensen van het Kadaster (20 punten);
    c. Sluit goed aan bij de wensen van het Kadaster (40 punten);

  2. U beschrijft 2 cruciale knelpunten (max. 300 woorden) die zich vaak voor doen in dit soort processen /werkzaamheden en geeft hierbij aan hoe deze worden opgelost (zie ook omschrijving werkzaamheden en verantwoordelijkheden). Totaal 30 punten
    a. Sluit niet aan bij de wensen van het Kadaster (0 punten);
    b. Sluit voldoende aan bij de wensen van het Kadaster (15 punten);
    c. Sluit goed aan bij de wensen van het Kadaster (30 punten);

  3. U toont duidelijk aan (max. 300 woorden) welke wijze de geleverde expertise en competenties binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten (zie ook omschrijving werkzaamheden en verantwoordelijkheden). 30 punten
    a. Sluit niet aan bij de wensen van het Kadaster (0 punten);
    b. Sluit voldoende aan bij de wensen van het Kadaster (15 punten);
    c. Sluit goed aan bij de wensen van het Kadaster (30 punten); 

  Competenties

  • Zowel conceptueel als pragmatisch afwegen van (on)mogelijkheden voor het opstellen en implementeren van Domein- en Doelarchitectuur;

  • Je bent een netwerker, natuurlijke verbinder, proactief en je hebt uitstekende communicatieve vaardigheden;

  • Je hebt een lerend vermogen en kunt nieuwe kennis snel eigen maken;

  • Je volgt actief de trends en externe ontwikkelingen in de markt, hebt vakgerichte relevante (externe) netwerken en wil je permanent blijven ontwikkelen;

  • Je bent ondernemend, flexibel en hebt ervaring met succesvol samenwerken in een moderne Agile omgeving;

  • Je beweegt je zelfstandig binnen een organisatie en bent omgevingssensitief. Je bent in staat om te communiceren op verschillende niveaus binnen de organisatie;

  • Je bent in staat om strategisch te denken en dit duidelijk over te brengen aan diverse stakeholders;

  • Toe kunnen passen van diverse informatie verzamelmethoden (in-depth interviews, focus groups, workshops, etc.) en resources (markt-, economische-, concurrentieanalyse);

  • Kunnen identificeren welke risico’s en uitdagingen de oplossing oplevert, gebaseerd op ervaring opgedaan met andere architectuurtrajecten;

  • Algemene kennis over hoe een industrie of bedrijfstak gebruik maakt van IT gebaseerde oplossingen bijvoorbeeld op basis van technologie standaarden, de-facto standaarden, (software)pakketten of bedrijfsspecifieke referentiearchitecturen.

Tarief
Maximaal € 150,- excl. btw Het tarief is inclusief alle overige kosten met uitzondering van de kosten voor eventuele dienstreizen en opleidingskosten (zoals vermeld in de overeenkomsten). Een tussentijdse verhoging van het genoemde uurtarief is niet mogelijk.

Functieschaal
Bij detacheringsopdrachten is het van belang dat de detacheerder de functieschaal weet. Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Geef hier op uit hoeveel pagina’s het CV mag bestaan. Let er hier bij op dat het CV ook bestaat uit de antwoorden op de gunningscriteria (plan van aanpak, motivatiebrief etc).Maximaal 7 pagina’s A4, opgesteld in het Nederlands. De antwoorden op de gunningscriteria dienen ook binnen dit aantal pagina’s te worden beantwoord.

Overige informatie

  • Conceptovereenkomsten

    • Voor deze opdracht gaat het Kadaster een driepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden, te weten:

      • 1d Detacheringsovereenkomst

    • Voor deze opdracht gaat de externe partij een tweepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden.

  • Contractpartijen
    Het Kadaster gaat uitsluitend met de inschrijvende partij de overeenkomst aan. 

  • Voorwaarden
    Op deze offerteaanvraag zijn uitsluitend de inkoopvoorwaarden (ARVODI 2018) en de concept overeenkomst van het Kadaster, als toegevoegd in de bijlage, van toepassing. Eventuele andere voorwaarden worden van de hand gewezen.
    Per leverancier mag één offerte worden ingediend op deze aanvraag.

  • Geheimhoudingsverklaring 
    Het Kadaster verplicht geselecteerde Inschrijver haar in te zetten kandidaat een geheimhoudingsverklaring (zie bijlage 2c) te laten tekenen. De geheimhoudingsverklaring dient bij het Kadaster ondertekend in het bezit te zijn bij aanvang van de werkzaamheden.

  • VOG
    De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • WAADI
    Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Acquisitie
    Acquisitie naar aanleiding van deze opdracht is niet gewenst.

  • Functieschaal
    Deze functie is ingedeeld in functieschaal € 150,00. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

  • Planning
    De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 30 juni 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 26 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

LET OP!!
Dit is een detacheringsopdracht met een driepartijenovereenkomst.
De inschrijver sluit een driepartijen detacheringsovereenkomst, waarbij de inschrijver als werkgever van de inhuurkracht, de inhuurkracht als betrokkene en het Kadaster als inlener ondertekent. Let wel, de inschrijver en de inhuurkracht dienen hiervoor een (civielrechtelijke) arbeidsovereenkomst te hebben gesloten. Indien dit om welke reden dan ook niet mogelijk is, wordt uw inschrijving terzijde gelegd.  Op deze driepartijenovereenkomst is de Waadi van toepassing. Er zal daarom worden gecontroleerd op de vereiste registratie conform artikel 7a van de Waadi.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur