Logo van Kadaster
Logo van Kadaster

Communicatie Adviseur DSO

Hofstraat 110, 7311 KZ Apeldoorn, Nederland

Sluit over 7 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

31 mrt 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

11 dec 2025
Opdracht tarief 120Opdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Om de TBO (inclusief Open Stelsel voor Derden en het Ontwikkelaarsportaal) op de kaart te zetten, zoeken wij een ervaren inhuurkracht voor onderstaande (deel)projecten en adviezen:

  • Stakeholder management: Verder professionaliseren en interneren van stakeholdermanagement DSO-LV en opstellen advies hierover. (1 maart 2026).

  • Open Stelsel voor Derden (OSvD): Opstellen van o.a. White Papers ten behoeve van het OSvD in sterke relatie met Stakeholdermanagement. (1 maart 2026).

  • Ontwikkelaarsportaal: Tijdelijk onderhouden van het portaal tot overdracht naar interne medewerker mogelijk is. Opleiden en inwerken vaste interne medewerker. (overdracht op 1 april 2026).

  • Communicatie Calamiteitenorganisatie: Tot de calamiteitenorganisatie werkend belegd is bij de Strategisch BeheerOrganisatie verzorgen van de interne- en externe communicatie met betrekking tot calamiteiten voor DSO-LV (1 juni 2026).

  • Opzetten TBO Communicatie met o.a. gebruik van Confluence: Opstellen van een overall communicatieplan en -planning. (1 mei 2026).

De werkzaamheden worden uitgevoerd op zelfstandige basis, waarbij de opdrachtnemer eigen verantwoordelijkheid draagt voor de wijze van uitvoering en er geen sprake is van een gezagsverhouding.

Verantwoordelijkheden

Het opleveren van een plan omtrent inrichting en opzetten van een Communicatie en Stakeholder management strategie binnen de TBO.

Dit omvat de volgende deelgebieden:

  • Stakeholder management;

  • Open Stelsel voor Derden (OSvD);

  • Ontwikkelaarsportaal;

  • Communicatie Calamiteiten organisatie;

  • Opzetten TBO Communicatie met o.a. gebruik van Confluence.

Eisen

  • Een maximum uurtarief van € 120,00 exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer en fee administratieve partner en overige kosten.
  • Het CV dient in het Nederlands te zijn opgesteld en mag niet langer zijn dan maximaal 6 pagina’s A4. De motivaties op de eisen en de antwoorden op de gunningscriteria dienen ook binnen dit aantal pagina’s te worden beantwoord.
  • Afgeronde WO opleiding.
  • Minimaal 8 jaar als Communicatie adviseur met het opzetten van Communicatie trajecten binnen IT samenwerkingsprogramma’s of grote projecten binnen de overheid.
  • Ruime ervaring met communicatie trajecten binnen (overheids) programma’s, benoem minimaal 3 uitgevoerde opdrachten binnen dit criterium.
  • Recente ervaring (in de afgelopen 10 jaar minimaal 5 jaar) binnen een organisatie die als ZBO wettelijke taken uitvoert.
  • Ervaring met het schrijven en uitvoeren van Communicatie plannen. Benoem minimaal 3 uitgevoerde opdrachten binnen dit criterium.
  • Aantoonbare ervaring met minimaal één communicatie rol binnen een calamiteiten organisatie.
  • Aantoonbare kennis kennis en ervaring met het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) (minimaal 4 jaar) en de DSO-LV (de landelijke voorziening).
  • Aantoonbare kennis en ervaring (minimaal 2 jaar) met het Open Stelsel voor Derden.
  • Minimaal 5 jaar ervaring met Scaled Agile/SAFe.
  • Minimaal 1 jaar ervaring met IPROX-CMS.
  • Minimaal 1 jaar ervaring met IPROX-CMS.

Wensen en competenties

Wensen

  • Beschrijf hoe u de door u geleverde expertise en competenties (hard en soft skills) binnen de geschetste situatie een bijdrage kunt leveren aan te behalen resultaten aan de hand van één of meerdere concrete voorbeelden (zie ook Opdracht omschrijving en verantwoordelijkheden, en gevraagde competenties.

  • Geeft een concreet voorbeeld van een rol en beschrijf de resultaten die u daarbij heeft behaald. De voorkeur gaat daarbij uit naar IT gerelateerde projecten of programma’s, of een rol als communicatie adviseur, of een combinatie van beiden.

Competenties

  • Uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk;

  • Je bent analytisch, communicatief en samenwerkingsgericht;

  • Je bent proactief en flexibel;

  • Je bent goed in multi-tasken;

  • Proactief, initiatiefrijk en verbindend;

  • Accuraat;

  • Plannen en organiseren;

  • Politieke sensitiviteit.

Organisatie en team

Kadaster
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

De Nederlandse wet- en regelgeving gericht op de leefomgeving bestaat uit talloze wetten en regels. Er is een ingewikkeld geheel ontstaan, waarin bijna niemand meer de weg kan vinden. Dat moet eenvoudiger en beter. Daarom is de Omgevingswet ontwikkeld: één wet die alle wetten en regels op het gebied van de leefomgeving vereenvoudigt en bundelt. Hierdoor wordt het makkelijker om ruimtelijke projecten te starten, is er meer ruimte voor maatwerk en zijn er minder regels.

Met de Omgevingswet wil het kabinet beter aansluiten op:

  • De samenhang tussen verschillende plannen en activiteiten voor ruimtelijke ordening, milieu en natuur.

  • Het stimuleren van duurzame ontwikkelingen.

  • De verschillen tussen regio’s.

De invoeringsdatum van de Omgevingswet was 1-1-2024. De bevoegd gezagen (gemeente, waterschap, provincie en het rijk) moeten nu in staat zijn sneller besluiten te nemen over voorgenomen ruimtelijke activiteiten en zullen onder de nieuwe wet nieuwe planvormen gebruiken. De wet biedt ook meer ruimte voor particuliere ideeën.

Digitaal Stelsel Omgevingswet
De uitvoering van Omgevingswetprocessen wordt ondersteund door een verregaande digitalisering van werkprocessen en een daarbij behorende informatievoorziening. Relevante data en informatieproducten die noodzakelijk zijn voor planvorming en besluitvorming over de fysieke leefomgeving, zullen voor eenieder beschikbaar komen. Hiervoor is het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) ontwikkeld, dat overheden, burgers en bedrijfsleven toegang zal geven tot deze data en informatieproducten.

DSO – van Programma aansturing naar beheerorganisaties
Binnen het DSO-programma (pDSO) is gewerkt aan het realiseren van het inwerkingtredingsniveau van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Met betrekking tot het digitaal stelsel wordt onderscheid gemaakt tussen enerzijds de landelijke voorziening (aangeduid als DSO-LV) en anderzijds het geheel van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (aangeduid als DSO) dat bestaat uit de DSO-LV (het Omgevingsloket) én de systemen die op een of andere manier interactie hebben met de DSO-LV, zoals systemen van bevoegde gezagen, van leveranciers van omgevingsinformatie, van softwareleveranciers en van landelijke bouwstenen van de Nederlandse overheid.

Het beoogde toepassingsbereik -en daarmee de maatschappelijke meerwaarde- van het DSO is echter breder dan het Omgevingsloket. Verbreding van dat toepassingsbereik wordt bereikt door het toegankelijk maken van de technologie achter het Omgevingsloket. Die toegankelijkheid wordt verkregen met het Open Stelsel voor Derden.

Dat Open Stelsel stimuleert en ondersteunt daartoe softwareontwikkeling door -of in opdracht van- derden op basis van DSO-LV data en functionaliteiten. Die softwareontwikkeling is geen doel op zich, maar een middel om efficiënte en effectieve bijdragen te leveren aan het oplossen van brede maatschappelijk opgaven. Het Open Stelsel streeft daarbij naar een constructieve samenwerking tussen markt en overheid.

Daarnaast werken we ook aan het uitbreiden van het Ontwikkelaarsportaal. ICT-leveranciers en ontwikkelaars kunnen aansluiten op het digitaal stelsel Omgevingswet en de services en data gebruiken binnen hun eigen toepassingen. Via het Ontwikkelaarsportaal Omgevingswet worden API's en services die worden ontwikkeld ter beschikking gesteld.

Met het eindigen van het pDSO worden een aantal blijvende veranderingen doorgevoerd. De strategische besturing van het DSO komt bij de Strategische Beheer Organisatie (SBO) te liggen, een onderdeel binnen het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijk Ordening (VRO). De SBO wordt eindverantwoordelijk voor een goed end-to-end werkend DSO-stelsel. In opdracht van de strategische beheerder zijn de tactische beheertaken m.b.t. het DSO-LV belegd bij de Tactisch Beheer Organisatie (TBO) van het Kadaster. De TBO krijgt daarmee de belangrijke taak van het tactisch aansturen en beheren van de samenhangende componenten die het DSO-LV vormen, als ook de verdere uitbouw en de doorontwikkeling ervan.

De opdracht van TBO betreft het opzetten en inrichten van een Communicatie en Stakeholder management strategie binnen de TBO.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Administratieve partner beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie van cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Administratieve partner beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend.

Stap 3: Beoordeling door opdrachtgever
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde selectiescriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Verificatiegesprek
In het verificatiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel. Het verificatiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de opdrachtgever het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Datum verificatiegesprekken

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 29 december 2025, 08:00 uur. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken.
De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 24 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Nee

Hybride: Het kan een wens van de opdrachtgever zijn dat de werkzaamheden plaatsvinden op locatie ‘de Grift’ in Apeldoorn of op een andere locatie, zoals Utrecht of Den Haag. Het staat de opdrachtnemer volledig vrij om hier wel of geen gehoor aan te geven.

Aantal professionals of FTE: 1 persoon

Overig algemeen:

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Tarief
Minimaal € 95
Maximaal € 120

Het tarief is inclusief alle overige kosten met uitzondering van de kosten voor eventuele dienstreizen en opleidingskosten (zoals vermeld in de overeenkomsten). Een tussentijdse verhoging van het genoemde uurtarief is niet mogelijk.

Fee administratieve partner
Administratieve partner brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 6 pagina’s A4, opgesteld in het Nederlands. De motivaties op de eisen en de antwoorden op de gunningscriteria dienen ook binnen dit aantal pagina’s te worden beantwoord.

Overige informatie

Conceptovereenkomsten

  • Voor deze opdracht gaat het Kadaster een tweepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden, te weten:

    • 1a Modelovereenkomst ZZP

    • 1b Opdrachtovereenkomst indirecte ZZP

    • 1c Opdrachtovereenkomst

  • Voor deze opdracht gaat administratieve partner een tweepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden.

Contractpartijen
Het Kadaster gaat uitsluitend met de inschrijvende partij de overeenkomst aan.

Voorwaarden
Op deze offerteaanvraag zijn uitsluitend de inkoopvoorwaarden (ARVODI 2025) en de concept overeenkomst van het Kadaster van toepassing. Eventuele andere voorwaarden worden van de hand gewezen.

Per leverancier mag één offerte worden ingediend op deze aanvraag.

Geheimhoudingsverklaring
Het Kadaster verplicht geselecteerde Inschrijver haar in te zetten kandidaat een geheimhoudingsverklaring (zie bijlage 2c) te laten tekenen. De geheimhoudingsverklaring dient bij het Kadaster ondertekend in het bezit te zijn bij aanvang van de werkzaamheden.

VOG
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

Acquisitie
Acquisitie naar aanleiding van deze opdracht is niet gewenst.

Administratieve partner als bemiddelaar
Voor deze opdracht treedt administratieve partner op als bemiddelaar. Ook maakt het Kadaster gebruik van de dienstverlening van administratieve partner voor de urenregistratie van de werkzaamheden. Dat betekent dat de opdrachtnemer een rechtstreekse opdrachtovereenkomst aangaat met het Kadaster wat betreft de uitvoering van de werkzaamheden. En daarnaast gaat de opdrachtnemer een aparte overeenkomst met administratieve partner aan waarin de vergoeding voor de geleverde bemiddeling en het verplichte gebruik van het urenregistratie-systeem van administratieve partner worden vastgelegd.
Het Kadaster zal voor deze opdracht een twee- óf driepartijen overeenkomst aangaan met de opdrachtnemer.

Administratieve partner zal voor deze opdracht een tweepartijen-overeenkomst aangaan met de opdrachtnemer, te weten: Bemiddelingsovereenkomst administratieve partner.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Op dit moment is ons kantoor gesloten. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur