Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Programma Directeur Digitaal Politie Contact

Doelwater 5, 3011 AH Rotterdam, Nederland

Sluit over 11 dagen
140 36 Zuid-Holland

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

8 aug 2025

Omschrijving

De programmadirecteur wordt tijdelijk en extern ingezet binnen de portefeuille Dienstverlening van de Nationale Politie. Er is nadrukkelijk geen sprake van een ingebedde functie binnen de staande organisatie; de benodigde expertise is niet intern voorhanden. De opdracht richt zich op het tijdelijk realiseren van strategische en operationele implementaties binnen het landelijke programma Dienstverlening in de eenheden, met als doel het versterken van de burgergerichte werkwijze, het optimaliseren van de organisatie-inrichting en het doorvoeren van efficiencyverbeteringen bij de Regionale Service Centra (RSCs) en Digitale Dienstverlening.

De rol van programmadirecteur omvat geen hierarchisch leidinggeven, ondanks de term directeur. De professional heeft geen formele leidinggevende verantwoordelijkheid over teams of medewerkers, maar opereert als strategisch en verbindend leider en heeft een coachende rol richting onder meer de kwartiermaker van het Coordinatieteam Regionale Service Centrum.

De werkzaamheden worden in zelfstandigheid uitgevoerd, in nauwe afstemming met de leden van de programmaboard en in het bijzonder met de realisatiemanager en kwartiermaker van het Regieteam RSC. De programmadirecteur levert daarnaast gevraagd en ongevraagd advies over nieuwe landelijke initiatieven gericht op versterking van de burgergerichte aanpak.

Doelstelling

De opdracht is resultaatgericht en kent als duidelijke einddatum 31 december 2025. Uiterlijk op die datum dienen de volgende resultaten gerealiseerd en opgeleverd te zijn:

  • Implementatie van prioritaire projecten uit het programmaplan Digitaal Politie Contact binnen de eenheden
    Uitvoeringsperiode: september december 2025
    Focus op concrete, haalbare projectonderdelen die direct uitvoerbaar zijn binnen de looptijd van de opdracht.
  • Oplevering van een gedragen voorstel voor de optimale inrichting van de Regionale Service Centra
    Uitvoeringsperiode: september november 2025
    Inclusief een voorstel voor governance en operationele aansturing, passend bij de ontwikkeling naar een intake-organisatie.
  • Oplevering van een balansvoorstel voor werklast-bezetting en bijbehorende maatregelen
    Uitvoeringsperiode: september december 2025
    Gericht op het voorbereiden van een werklastreductie van minimaal 10%. De implementatie van maatregelen start, volledige realisatie volgt in 2026.
  • Oplevering van een COR-goedgekeurd voorstel voor videobellen als aanvullend kanaal in het aangifteproces
    Uitvoeringsperiode: september november 2025
    Bevat een implementatieplan, en indien mogelijk, de start van eerste uitvoering.
  • Ontwikkeling van een landelijke, gebalanceerde portfolio Dienstverlening voor 2027
    Uitvoeringsperiode: oktober december 2025
    Inclusief inzicht in benodigde organisatiecapaciteit, afgestemd op het bestaande planning- en controlproces.
  • Voltooiing van de voorbereidingsfase van de CRM-aanbesteding, inclusief productkeuze en specificaties
    Uitvoeringsperiode: september december 2025
    De aanbestedingsstrategie en het te contracteren product worden vastgesteld. De feitelijke aanbesteding en implementatie vinden plaats in 2026.
  • Oplevering van het ontwerp voor de herinrichting van het intakeproces, inclusief impactanalyse en implementatieplan
    Uitvoeringsperiode: september december 2025
    Waar mogelijk wordt gestart met uitvoering. Verbeteringen worden vanaf 2026 zichtbaar in de Politiemonitor.

Verantwoordelijkheden

Als Programmadirecteur ben je verantwoordelijk voor de implementatie van de projecten binnen het landelijk programma dienstverlening. Tevens geeft je input op nieuwe landelijke initiatieven om betekenisvoller te zijn voor onze burgers. Daarbij is het jouw taak om uit te denken op welke wijze de organisatie zich daarop moet aanpassen. Deze organisatieverandering en de gesprekken met Ondernemingsraden is onderdeel van jouw verantwoordelijkheid. Daarnaast heb je een coachende rol voor de kwartiermaker van het Regionale Service Centrum.

Vakmatige taken

  • Initieren van verbetervoorstellen
  • Vormgeven van de manier van veranderen
  • Bewaken van de programma planning en de voortgang
  • Voorbereiding van besluitvorming
  • Coachen van hoofd landelijk Service Centrum
  • Regie over nieuwe wijze van organiseren

Contacten

  • Regionale projectleiders in de eenheden.
  • Projectleden van de landelijke projectteams.
  • Leden van de Programmaboard
  • Andere landelijke portefeuilles/programma's.
  • Staf Korpsleiding
  • Centrale ondernemingsraad
  • Vakbonden

Eisen

  • De kandidaat heeft in de afgelopen 10 jaar minimaal 5 jaar werkervaring binnen projecten of programmas in de rol van programmamanager/senior projectmanager of soortgelijk.
  • De kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring op managementniveau bij callcenters.
  • De kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring binnen een overheidsorganisatie met minimaal 10k+ medewerkers.

Wensen en competenties

Wensen

  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met verslaglegging, overzicht op projecten, afstemming op beleidsniveau en het voorbereiden van besluitvorming.
  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen het veiligheidsdomein.
  • De kandidaat heeft in de afgelopen 10 jaar minimaal 2 reorganisaties begeleid.
  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met vakbonden en de centrale ondernemingsraad.
  • De kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring binnen de politie, waarbij hij/zij als volwaardig gesprekspartner fungeerde op verschillende niveaus binnen de organisatie, op basis van senioriteit en vakbekwaamheid.
  • De kandidaat is prince2 & agile gecertificeerd.
  • De kandidaat is black belt gecertificeerd.

Competenties

  • Probleemanalyse: Signaleert problemen, zoekt en herkent belangrijke informatie, rafelt vraagstukken uiteen en legt verbanden tussen gegevens.
  • Initiatief: Signaleert kansen. Handelt ernaar en durft daarbij risicos te nemen om uiteindelijk een bepaald herkenbaar voordeel voor de organisatie te behalen. Begint liever uit zichzelf dan passief af te wachten.
  • Klantgerichtheid: Herkent en onderzoekt de wensen en behoeften van anderen en speelt daarop in.
  • Flexibel gedrag: Staat open voor en speelt adequaat en doelgericht in op verander(en)de en snel wisselende omstandigheden.
  • Samenwerken: Heeft oog voor het groepsbelang en draagt actief bij aan het gemeenschappelijke resultaat.
  • Resultaatgerichtheid: Maakt een vertaalslag van doelen naar beoogde resultaten en weet deze op een efficiente en effectieve wijze te realiseren. Toont zich aanspreekbaar op resultaten.

Organisatie en team

Wij richten ons met deze aanvraag tot alle potentiele aanbieders/inschrijvers; zowel aanbieders die een kandidaat offreren, als zzp'ers die zichzelf offreren. Bij deze aanvraag gaat het om een werkrelatie op basis van een resultaatgerichte opdrachtdefinitie. De uitvoering vindt plaats vanuit van de vakinhoudelijke professionaliteit, zelfstandigheid, kennis en vaardigheden (expertise) van de kandidaat. Er is geen sprake van inzet op basis een arbeidsverhouding en dient ook niet als zodanig te worden aangemerkt. De opdracht start op het moment dat de kandidaat start en de opdracht stopt op het moment dat het resultaat door de politie goedgekeurd is (decharge).

Screening VOG:Voor het uitvoeren van deze opdracht is een geldige VOG vereist. Pas na een positieve screening kan de winnende kandidaat definitief worden gegund.

Let op: Vanaf 1 november wijzigt het diensteverleningsmodel van het DAS naar de Intermediaire Dienstverleners, het is mogelijk dat deze overeenkomst wordt gemigreerd. Meer informatie volgt.

Gespreksinformatie

De Externe is inzetbaar vanaf 01-09-2025 (of indien mogelijk zoveel eerder als de screening akkoord is) tot en met 31-08-2026 voor 36 uur per week. Het contract kan door de Opdrachtgever optioneel worden verlengd. Dit zoals wordt aangegeven in het profiel. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidaten onderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de Opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Eis 1. Onder een cv verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de Externe. Dit in het Nederlands gesteld in PDF-formaat, van maximaal 7 pagina's A4. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template. Maakt u geen gebruik van bijgevoegd template zal uw bieding terzijde worden gelegd. Sjabloon : CV template 1.9.doc

Eis 2. De kandidaat heeft een afgeronde, erkende en volwaardige opleiding op minimaal HBO niveau. Losse trainingen/certificaten worden niet als gelijkwaardig gezien. Dit is een eis en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. De kandidaat dient voor het verificatiegesprek het bewijsmiddel te kunnen overleggen. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over het gevraagde diploma/certificaat beschikt, worden geen punten toegekend.

Eis 3. De kandidaat heeft in de afgelopen 10 jaar minimaal 5 jaar werkervaring binnen projecten of programmas in de rol van programmamanager/senior projectmanager of soortgelijk. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).

Eis 4. De kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring op managementniveau bij callcenters Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).

Eis 5. De kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring binnen een overheidsorganisatie met minimaal 10k+ medewerkers.

Eis 5. Vereiste competenties/vaardigheden: Probleemanalyse: Signaleert problemen, zoekt en herkent belangrijke informatie, rafelt vraagstukken uiteen en legt verbanden tussen gegevens. Initiatief: Signaleert kansen. Handelt ernaar en durft daarbij risicos te nemen om uiteindelijk een bepaald herkenbaar voordeel voor de organisatie te behalen. Begint liever uit zichzelf dan passief af te wachten. Klantgerichtheid: Herkent en onderzoekt de wensen en behoeften van anderen en speelt daarop in. Flexibel gedrag: Staat open voor en speelt adequaat en doelgericht in op verander(en)de en snel wisselende omstandigheden. Samenwerken: Heeft oog voor het groepsbelang en draagt actief bij aan het gemeenschappelijke resultaat. Resultaatgerichtheid: Maakt een vertaalslag van doelen naar beoogde resultaten en weet deze op een efficiente en effectieve wijze te realiseren. Toont zich aanspreekbaar op resultaten.

Bovenstaande competenties, gevraagde werk -en denkniveau en/of vaardigheden hoeven niet in het CV te worden benoemd/uitgeschreven maar dienen middels concrete voorbeelden duidelijk aangetoond te worden tijdens het verificatiegesprek. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over de gevraagde competenties beschikt, zal dit leiden tot het terzijde leggen van de bieding.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur