Juridisch adviseur privacy compliancy

Doelwater 5, 3011 AH Rotterdam, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
120 36 Zuid-Holland

Begindatum:

1 mei 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

6 mrt 2025

Type inzet
Wij richten ons met deze aanvraag tot álle potentiële aanbieders/inschrijvers; zowel aanbieders die een kandidaat offreren, als zzp'ers die zichzelf offreren. Bij deze aanvraag gaat het om een werkrelatie op basis van een resultaatgerichte opdrachtdefinitie. De uitvoering vindt plaats vanuit van de vakinhoudelijke professionaliteit, zelfstandigheid, kennis en vaardigheden (expertise) van de kandidaat. Er is geen sprake van inzet op basis een arbeidsverhouding en dient ook niet als zodanig te worden aangemerkt. De opdracht start op het moment dat de kandidaat start en de opdracht stopt op het moment dat het resultaat door de politie goedgekeurd is (decharge). 

Voor deze opdracht is een Betrouwbaarheidsonderzoek (BO) van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht.

Omschrijving van de opdracht
De afgelopen jaren is de aandacht voor privacyvraagstukken binnen de politie sterk toegenomen. Het verzamelen, verwerken en registreren van data is cruciaal voor de politie. Data zijn onmisbaar om resultaten te bereiken in de operatie, zoals de bestrijding van criminaliteit en het handhaven van de openbare orde. De politie verwerkt niet alleen data bij de uitvoering van haar politietaak. Ook voor de politie als werkgever zijn data belangrijk.

Wanneer data als persoonsgegevens of politiegegevens kwalificeren, moet de politie deze verwerken in overeenstemming met het gegevensbeschermingsrecht (AVG en Wpg). De bescherming van persoonsgegevens en politiegegevens is een grondrecht van elke burger en een belangrijke waarde in de samenleving. De politie wil haar medewerkers daarom duidelijke instructies en richtlijnen geven voor de omgang met persoonsgegevens en politiegegevens. Zodat zij kan voldoen aan haar verantwoordingsplicht richting burgers en medewerkers. Het door ontwikkelen en implementeren van begrijpelijk en praktisch hanteerbare processen op het gebied van registerplicht en GEB en convenanten vormt een belangrijk onderdeel in deze opdracht. 

Met deze opdracht brengt de juridisch adviseur privacy compliancy als specialist concrete verbeteringen teweeg door het inrichten van Wpg-eisen en AVG-eisen binnen de politie. Deze verbeteringen weet de specialist in bestaande structuren van de politie door te voeren alsmede zorg te dragen voor uniformiteit en borging van een robuuste proceshuishouding die aansluit op de nieuwe privacy governance. Als juridisch adviseur privacy compliancy stelt de kandidaat specifieke kennis en ervaring (zowel op het gebied van privacy, als op het gebied van de politieorganisatie en proceshuishouding) ten dienste van het doel om de privacy volwassenheid (compliancy op het gebied van de Wpg- en AVG-wetgeving) binnen de politie verder te verhogen.

Doelstelling
Als juridisch adviseur privacy compliancy is de kandidaat specialist binnen diverse beleidsterreinen op het gebied van informatievoorziening, privacy en ketensamenwerking. Deze opdracht bestaat uit de volgende doelstellingen:

  • Doelstelling 1: Het actualiseren van het landelijke werkproces voor registerplicht en GEB.

  • Doelstelling 2: Het opschonen van het verwerkingsregister met actuele data.

  • Doelstelling 3: Het actualiseren en implementeren van het landelijke werkproces voor convenanten met een artikel 20 Wpg beslissing.

  • Doelstelling 4: Het uitvoeren van risicoanalyses op nieuwe convenanten en daarover adviseren.

  • Doelstelling 5: Het wegwerken van privacy- en informatiebeveiligingsrisico’s in risicoanalyses op convenanten.

  • Doelstelling 6: Het digitaliseren van het landelijk werkproces convenanten met een artikel 20 Wpg beslissing in een Document Management Systeem. 

De juridisch adviseur privacy compliancy dient bovenstaande doelstellingen tijdig op te leveren, zodat eenheden, portefeuilles, PDC en de Korpsleiding de nieuwe werkwijzen kunnen gebruiken. 

Verantwoordelijkheden
De kandidaat is verantwoordelijk voor het in afstemming met de organisatie realiseren van bovengenoemde doelstellingen en resultaten.

  • De kandidaat is verantwoordelijk voor het actualiseren en beschrijven van het hoofdproces registerplicht en GEB met betrekking tot procesgerichte verwerkingen in het verwerkingsregister (AVG en Wpg). Daarbij zorg je ervoor dat dit proces aansluit op de beschreven privacy governance.

  • De kandidaat is verantwoordelijk voor het schonen van het verwerkingsregister, zodat voldaan wordt aan het beleidskader registerplicht en GEB en de politie verantwoording kan afleggen over actuele gegevensverwerkingen en GEB’s.

  • De kandidaat is verantwoordelijk voor implementatie van het proces convenanten met artikel 20 Wpg beslissing. Je geeft trainingen en kennissessies om het proces per eenheid te laten werken. Je stuurt op de realisatie van resultaten en rapporteert daarover aan de opdrachtgever.

  • De kandidaat is verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van risicoanalyses op nieuwe convenanten, het mitigeren van risico’s op reeds bestaande convenanten en advisering daarover aan de lijnorganisatie.

  • De kandidaat is verantwoordelijk voor omzetting van het proces convenanten met artikel 20 Wpg beslissing naar een digitale omgeving (DMS). Zodanig dat convenanten dossiers op één plek in de organisatie opgeslagen worden om vervolgens actief openbaar te maken in het kader van de Wet open overheid.

Contacten
Binnen de opdracht zal contact plaatsvinden op strategisch, tactisch en operationeel niveau binnen de politie. De kandidaat gaat te maken krijgen met de volgende stakeholders:

  • Medewerkers van de Gegevensautoriteit.

  • Medewerkers van de Afdeling privacy van het PDC.

  • Programmadirecteur hulpstructuur privacy.

  • Projectleiders hulpstructuur privacy.

  • Portefeuillehouder privacy.

  • Medewerkers Privacydesk.

  • Hoofden Bestuurondersteuning eenheden.

  • Privacyfunctionarissen eenheden.

  • Materiedeskundigen eenheden.

  • Bestuursadviseurs eenheden.

  • Strategisch adviseurs portefeuilles.

  • Woo programmadirecteur en projectleider.

  • Bedrijfsarchitecten.

Beschikbaarheid
De Externe is inzetbaar vanaf 01-05-2025 (of indien mogelijk zoveel eerder als de screening akkoord is) tot en met 31-12-2025 voor 36 uur per week.

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidaten onderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de Opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Eisen

  1. Onder een cv verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de Externe. Dit in het Nederlands gesteld in PDF-formaat, van maximaal 7 pagina's A4. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template. Maakt u geen gebruik van bijgevoegd template zal uw bieding terzijde worden gelegd.

  2. De kandidaat heeft een afgerond, erkend en volwaardige juridische diploma op minimaal HBO niveau.
    Dit is een eis en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. De kandidaat dient voor het verificatiegesprek het bewijsmiddel te kunnen overleggen. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over het gevraagde diploma beschikt, zal dit leiden tot uitsluiting van de aanvraag.

  3. De kandidaat heeft in de afgelopen 10 jaar minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van adviseren op juridische compliancy in een soortgelijke opdracht.
    Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).

  4. De kandidaat in de afgelopen 10 jaar heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van organisatie- en juridische informatievoorziening in een soortgelijke opdracht.
    Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).

  5. De kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met privacyrecht; waaronder AVG, WpG).
    Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).

  6. Het maximale uurtarief is € 120,00, inclusief alle kosten, exclusief BTW.

Gunningscriteria / wensen

  1. De kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het opzetten en begeleiden van een implementatietraject binnen een grote overheidsorganisatie met minimaal 1000+ medewerkers.

    Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een inhoudelijke situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt. De toelichting is beknopt, to the point en mag daar waar nodig puntsgewijs. Middels deze toelichting zal de mate van bekwaamheid beoordeeld worden d.m.v. een puntenverdeling.
    Tevens zal een inhoudelijke verificatie van dit criterium in de interviewfase plaatsvinden. Alleen een verwijzing naar het CV of een algemene motivatie is niet voldoende en zal geen punten genereren.
    25 %

  2. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het inrichten van een verwerkingsregister in het kader van privacy.
    Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een inhoudelijke situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt. De toelichting is beknopt, to the point en mag daar waar nodig puntsgewijs. Middels deze toelichting zal de mate van bekwaamheid beoordeeld worden d.m.v. een puntenverdeling.
    Tevens zal een inhoudelijke verificatie van dit criterium in de interviewfase plaatsvinden. Alleen een verwijzing naar het CV of een algemene motivatie is niet voldoende en zal geen punten genereren.
    25 %

  3. De kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring binnen het veiligheidsdomein.

    De werkervaring zoals gevraagd in de wensen moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn in het CV van de kandidaat. Noem het nummer van de wens in het CV en benoem in de toelichting de functie, werkzaamheden, naam van de opdrachtgever(s) en de periode [dd-mm-jjjj] waaruit blijkt dat de kandidaat aan de wens voldoet. Bij het niet duidelijk benoemen zal dit leiden tot geen toekenning van punten.
    20 %

  4. De kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring bij een overheidsorganisatie met minimaal 10k+ medewerkers.

    De werkervaring zoals gevraagd in de wensen moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn in het CV van de kandidaat. Noem het nummer van de wens in het CV en benoem in de toelichting de functie, werkzaamheden, naam van de opdrachtgever(s) en de periode [dd-mm-jjjj] waaruit blijkt dat de kandidaat aan de wens voldoet. Bij het niet duidelijk benoemen zal dit leiden tot geen toekenning van punten.
    20 %

  5. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met de Wet politiegegevens.

    De werkervaring zoals gevraagd in de wensen moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn in het CV van de kandidaat. Noem het nummer van de wens in het CV en benoem in de toelichting de functie, werkzaamheden, naam van de opdrachtgever(s) en de periode [dd-mm-jjjj] waaruit blijkt dat de kandidaat aan de wens voldoet. Bij het niet duidelijk benoemen zal dit leiden tot geen toekenning van punten.
    10 %

Competenties

  • Overtuigingskracht:
    Toont gedrag dat er op is gericht om anderen te overtuigen van een bepaald standpunt en instemming te krijgen met bepaalde plannen of ideeën.

  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit:
    Anticipeert op en onderkent de relevantie van gebeurtenissen in de politiek-bestuurlijke context die van invloed zijn op de positionering van de politie.

  • Resultaatgerichtheid:
    Maakt een vertaalslag van doelen naar beoogde resultaten en weet deze op een efficiënte en effectieve wijze te realiseren. Toont zich aanspreekbaar op resultaten.

  • Integriteit:
    Geeft invulling aan het werk, op een manier die in overeenstemming is met maatschappelijke waarden en normen, die relevant zijn voor de politie.

  • Netwerkvaardigheid:
    Ontwikkelt en onderhoudt relaties, allianties en coalities buiten de eigen organisatie en benut deze voor het verkrijgen van informatie, steun en medewerking.

  • Mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid:
    Presenteert feiten, meningen en ideeën op een heldere wijze. Maakt hierbij gebruik van relevante communicatiemiddelen.

Bovenstaande competenties, gevraagde werk -en denkniveau en/of vaardigheden hoeven niet in het CV te worden benoemd/uitgeschreven maar dienen middels concrete voorbeelden duidelijk aangetoond te worden tijdens het verificatiegesprek. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over de gevraagde competenties beschikt, zal dit leiden tot het terzijde leggen van de bieding.

CV-eisen

  • Onder een cv verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat.

  • U voegt een cv van maximaal 7 pagina's A4 toe. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template en alle gevraagde onderdelen in te vullen. Het CV is in het Nederlands opgesteld op basis van ons CV template en in PDF-formaat i.p.v. Word. 

  • Inhuurdesk Politie behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het cv en/of referentie voorkomen. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum (dd-mm-jjjj) van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template. Maakt u geen gebruik van bijgevoegd template zal uw bieding terzijde worden gelegd.

Aanvullende informatie

  • De Politie hanteert bij de inzet van ZZP'ers de uitgangspunten van de Wet DBA. Onder de Wet DBA dient te worden getoetst of er sprake is van een dienstbetrekking met de ingehuurde zelfstandige. Een arbeidsrelatie kwalificeert zich als een dienstbetrekking, op het moment dat cumulatief wordt voldaan aan de drie kenmerken: loon, arbeid en wanneer er sprake is van een gezagsverhouding. Over het algemeen wordt bij een opdrachtverstrekking voldaan aan de eerste twee kenmerken, wat het wel/niet aanwezig zijn van een gezagsverhouding doorslaggevend maakt in de vraag of er sprake is van een dienstbetrekking.
    Daarom maken wij bij de inzet van ZZP'ers gebruik een opdrachtovereenkomst.
    Bij het offreren op een aanvraag waarbij inzet van een ZZP'er mogelijk is, dient de opdrachtovereenkomst geaccordeerd te worden. 

  • Nadrukkelijk verzoeken wij u geen telefonisch of per e-mail contact op te nemen met de Politie om inhoudelijke vragen te stellen inzake deze aanvraag. Vragen betreffende deze aanvraag kunnen uitsluitend in de applicatie van de Inhuurdesk Politie (www.inhuurdeskpolitie.nl) worden voorgelegd binnen de gestelde termijnen. Alle gegadigden worden vervolgens door middel van de Nota van Inlichtingen (NvI) in de applicatie op de hoogte gesteld van de antwoorden op de vragen.
    Politievrijwilligers mogen niet worden gecontracteerd op inhuurbasis.

  • Eventuele reiskosten, verblijfskosten, parkeerkosten en de reisduur voor woon-werkverkeer komen niet voor vergoeding in aanmerking.

  • Een voorwaarde voor definitieve gunning is dat de Externe het positieve screeningsadvies of de Verklaring van Geen Bezwaar overlegt na afronding van screening. De screening neemt maximaal 8 weken tijd in beslag. U dient hier rekening mee te houden.

    In artikel 10 van de Voorwaarden Offerteprocedure zijn de voorwaarden van de screening van de Externe van de Leverancier die in aanmerking komt voor de gunning van de Inleenopdracht opgenomen. Het screeningsproces kan leiden tot opschuiven van de startdatum van de opdracht. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

    In geval van een eventueel bezwaar tegen een negatief screeningsresultaat dan wel de weigering van een VOG zal dit de voortgang van de offerteprocedure niet opschorten. De Politie wacht de beslissing op bezwaar niet af. Een negatief screeningsresultaat of een weigering van een VOG zal leiden tot het intrekken van het voornemen tot gunning aan de Leverancier die dit betreft.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.