Senior handhavingsjurist Omgevingswet-Wabo-APV/Regisseur

Onderdoor 25, 3995 DW Houten, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
104 32-36 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 aug 2025

Uren per week:

32-36

Publicatiedatum:

15 apr 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Opdrachtgever
De gemeente Houten is onderdeel van de stadsregio Utrecht en de laatste decennia volop in ontwikkeling. Van een dorp van 7.000 inwoners in 1975 groeide Houten uit tot een middelgrote stad van bijna 50.000 inwoners. Stedelijk van karakter in het centrum en dorps in de mooie en rustige woonwijken en de drie kleine kernen ’t Goy, Schalkwijk en Tull en ’t Waal. Behalve dat Houten mooi, groen, veilig en landelijk gelegen is, kent de gemeente ook veel sociale, culturele en economische activiteit. Deze kenmerken vormen samen de kracht en de kwaliteit van Houten.

Het Team
Binnen het team VTH (Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving) is behoefte aan een senior-handhavingsjurist, Omgevingswet/Wabo/APV met senioriteit die voldoening en uitdaging haalt uit de afhandeling van complexe bestuurlijk gevoelige handhavingsdossiers en functioneel het cluster handhaving en vergunningverlening APV/Bijzondere wetten aanstuurt.

Je voert gesprekken met interne- en externe partijen en bent een belangrijke gesprekspartner van de burgemeester en verantwoordelijke portefeuillehouder(s).

Je hebt 5 directe collega’s die werkzaam zijn op verschillende wetgevingsgebieden (Wabo/Omgevingswet, APV/Bijzondere Wetten, milieu, Wet kinderopvang en openbare orde en veiligheid (OOV)). Samen zijn jullie verantwoordelijk voor de lopende handhavingstrajecten.

Je werkt nauw samen met de toezichthouders en buitengewoon opsporingsambtenaren van het team VTH, maar ook met de collega’s op het werkveld van openbare orde en veiligheid. Jij en je directe collega’s worden aangesproken op de juridische kwaliteit van jullie besluiten.

Vanuit je coördinerende taken coach je jouw directe ’collega-handhavingsjuristen’ om de juridische kwaliteit van de handhaving te optimaliseren en zorg je ervoor dat het binnenkomende werk wordt verdeeld. Met deze coördinerende taken treedt je op als regisseur en ben je een belangrijke steunpilaar voor de teammanager.

Daarnaast ben je ook de regisseur van de 2 vergunningverleners APV/Bijzondere Wetten. De coördinerende taken maken voor 50 % onderdeel van deze functie uit.

Omschrijving van de opdracht

  • Je stelt zelf handhavingsbesluiten op en levert juridische expertise bij het voorbereiden en uitvoeren van handhavingsacties, zoals het opleggen van een last onder bestuursdwang, het opleggen van een last onder dwangsom etc..

  • Je levert vakinhoudelijke ondersteuning bij de vertegenwoordiging van de gemeente in rechte.

  • Je bent het eerste inhoudelijke aanspreekpunt binnen het cluster van handhavingsjuristen en ziet toe op een goede uitvoering van de werkzaamheden en de voortgang hiervan.

  • Je denkt mee over beleid, de borging en handhaafbaarheid van het beleid, de oplossing van complexe vraagstukken en het, waar mogelijk voorkomen van overtredingen. Handhaving is hierbij het laatste redmiddel

  • Je werkt nauw samen met de andere regisseurs binnen het team VTH en draagt met elkaar zorg voor een integrale afhandeling van zaken en advisering aan de teammanager en portefeuillehouder(s) in geval van complexe en/of bestuurlijk gevoelige dossiers.

  • Je treedt op als informant van de teammanager voor de door haar te voeren personeelsgesprekken met de handhavingsjuristen en de vergunningverleners APV/Bijzondere Wetten.

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  2. Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad;

  3. Uurtarief maximaal € 104,- exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werkverkeer en Fee Flextender;

  4. Minimaal 5 jaar aantoonbare juridische werkervaring in de afgelopen 7 jaar binnen het fysieke domein;

  5. Uiterlijk beschikbaar per 1 mei 2025 voor minimaal 32 uur;

  6. Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau.

Gunningscriteria (weging)

  1. Een aantoonbare afgeronde WO opleiding Nederlands recht niveau (20 punten);

  2. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar met het adviseren in/aan een publieke bestuurlijke omgeving (ambtelijk en bestuurlijk) (benoem dit duidelijk in het cv) (30 punten);

  3. Aantoonbare werkervaring op het gebied van het omgevingsrecht waaronder de  Omgevingswet en Wabo (benoem dit duidelijk in het cv) (20 punten);

  4. Aantoonbare werkervaring als coördinator van juristen binnen een gemeente (20 punten);

  5. Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 15 jaar als juridisch medewerker binnen een gemeente. (10 punten).

Competenties

  • Je bent goed op de hoogte van de wet- en regelgeving op het gebied van het omgevingsrecht en in het bijzonder die van de Omgevingswet, Wabo en APV;

  • Je beschikt over goede communicatieve en adviserende vaardigheden, je bent doortastend ingesteld en werkt nauwkeurig. Je bent in staat met creatieve oplossingen te komen, je denkt met de klant mee en je adviseert daarbij breder dan gevraagd wordt. Daarnaast ben je zelfstandig, staat stevig in je schoenen en bent stressbestendig;

  • Jouw werkstijl kenmerkt zich door een hoge mate van samenwerkingsgerichtheid om in teamverband te kunnen functioneren;

  • Je beschikt over een coachende leidinggevende stijl;

  • Je bent consequent en besluitvaardig in je optreden. Een goed ontwikkeld omgevingsbewustzijn stelt je in staat om in te spelen op ontwikkelingen, signalen waar te nemen en te handelen naar wensen en verwachtingen binnen het werkveld en de werkomgeving.

Wat heb je nodig om deze functie succesvol te kunnen doen:

  • Je kunt helder en krachtig communiceren/adviseren, zowel mondeling als schriftelijk.

  • Je bent analytisch sterk en hebt het vermogen om complexe situaties snel en volledig in beeld te brengen.

  • Je beschikt over gevoel voor ambtelijke, politieke en bestuurlijke verhoudingen en bent omgevingsbewust.

  • Je werkt en denkt integraal.

  • Je bent stimulerend, faciliterend en proces begeleidend.

  • Je stimuleert samenwerking en zoekt dit actief op.

  • Je zorgt voor optimale inzet om met elkaar resultaten en doelen te behalen.

Functieschaal
Maximaal uurtarief van € 104,- (incl. reiskosten en Fee en exclusief btw).

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,50 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties (evt. op aanvraag).

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg. Bereidheid om incidenteel ingezet te worden buiten kantooruren.

Is hybride werken mogelijk:  ja

Planning
De gesprekken zijn gepland op donderdag 24 april van 09.00 tot 12.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 22 april 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

  • De kandidaat dient over een geldige Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) te beschikken en het origineel te kunnen tonen, maximaal 6 maanden oud.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.

Let op!: Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Houten mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Houten. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.