Projectleider Economische Visie

Dudokpark 1, 1217 JE Hilversum, Nederland

Sluit over 12 dagen
125 24 Noord-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 feb 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

12 apr 2025

Organisatie
Gemeente Hilversum, mediastad in het groen. Zorgen voor nu en werken aan morgen.
Met bovenstaand motto leggen we de verbinding tussen onze ambities voor Hilversum in de toekomst en de wensen en behoeftes die op dit moment bij de Hilversummers leven.

De afgelopen jaren is gewerkt aan een fundament waar we Hilversum verder op uitbouwen. Naar elkaar omkijken, goed bereikbare voorzieningen voor inwoners die dat nodig hebben, en veilige buurten vinden wij belangrijk. Het is onze wens dat inwoners voor elkaar zorgen en dat mensen zaken in hun eigen buurt of wijk kunnen regelen. En als het nodig is bieden we zorg of ondersteuning. Maar er is meer: ook toekomstbestendige werkgelegenheid, bereikbare woningen, een duurzame leefomgeving en voorzieningen op het gebied van sport, kunst en cultuur staan hoog op onze agenda.

Als gemeente willen we ín de maatschappij staan, niet ernaast. Hilversum moet een leefbare en veilige stad zijn, waar iedereen zich thuis voelt, waar inwoners zich gewaardeerd voelen en waar mensen zich in hun werk en vrije tijd kunnen ontplooien. Om samen met de Hilversummers op te trekken, blijven we in contact met inwoners, bedrijven en organisaties. Op die manier komen hun zorgen, ideeën en wensen rechtstreeks bij ons terecht.

Omschrijving van de opdracht
Algemene omschrijving
De uitvraag bevat een projectleider Economische Visie. Je bent (mede) penvoerder en trekker van het opstellen van een Economische Visie. Deze kent een lange termijn perspectief (2040) en korte termijn uitvoeringsagenda (4 jaar). Je doet dit in nauwe samenwerking met het team Economie en Media en met name de strategisch adviseur Economie die mede penvoerder en trekker is. Samen zijn jullie verantwoordelijk voor het eindresultaat. Dit alles in nauwe participatie met betrokkenen zoals ondernemers, vastgoedeigenaren, campusorganisatie Media Park, ondernemersverenigingen, onderwijsinstellingen, etc.. Je werkt in een kernteam met collega’s vanuit andere disciplines zoals ruimtelijke ontwikkeling, mobiliteit en communicatie.

Economische Visie
In de economische visie zetten we in op een economisch vitaal Hilversum met daarin als speerpunten Hilversum Mediastad, ruimte voor werken, een diverse(re) economische samenstelling en een vruchtbare voedingsbodem voor innovatie(s). De startnotitie beschrijft hoe we dit proces om te komen tot deze economische visie willen vormgeven met onze stakeholders en benoemt de thema’s en opgaven, doelgroepen en gebieden die we in de visie willen adresseren. Het eindproduct is een document met visie (tot 2040) en uitvoeringsagenda voor de komende vier jaar. De Economische Visie bevat tools en handvatten om de uitvoering in te gaan en actie te ondernemen.

Specifieke taken en verantwoordelijkheden:
Vind jij het leuk om vanuit een economisch perspectief mee te werken aan de opgaven van vandaag en morgen? Te werken aan een aantrekkelijk en sterk vestigingsklimaat? En dit samen met een bevlogen en leuk team vorm te geven in nauwe samenwerking met onze partners in de stad en regio. Werk je graag samen, heb je affiniteit met sociaal- en ruimtelijke economische vraagstukken en vind je het leuk om in de spreekwoordelijke pen te klimmen om analyses en ideeën te vertalen naar de Economische Visie? Kom dan ons team versterken!

De strategisch projectmedewerker werkt hieraan:

  1. Je bent penvoerder voor de Economische Visie, waarin visie en uitvoering hand in hand gaan. Een strategisch adviseur Economie is mede penvoerder;

  2. Proces: aansturing participatie met ondernemers, vastgoedeigenaren en andere betrokkenen in samenwerking met het team Economie en Media;

  3. Je voert onderzoek uit en weet onderzoeksresultaten om te zetten naar relevante informatie en dit te vertalen / uit te schrijven naar deze Economische Visie;

  4. Het informeren van- en afstemmen met het kernteam, de ambtelijke en bestuurlijk opdrachtgever en de betrokkenen;

  5. Betrekken van de belangrijkste inhoudelijke deskundigen in de gemeentelijke organisatie op de relevante beleidsterreinen.

Planning
De ruwe versie van de Economische Visie is op dit moment in ontwikkeling en de participatie is opgestart. Tot en met de zomer werken we de ruwe versie uit, mede op basis van de participatiesessies die in die periode plaatsvinden. Op 30 juni vindt een grote sessie met onze partners in de stad plaats. In het najaar vinden sessies met de raad plaats en scherpen we de economische visie aan. De besluitvorming in de raad staat in Q1 2026 gepland.

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  2. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal WO niveau;

  3. Een maximum uurtarief van €125,- exclusief BTW/ inclusief reiskosten woon- werkverkeer;

  4. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met participatie met samenwerkingspartners van gemeenten (benoem tenminste 2 concrete voorbeelden in het cv.);

  5. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met economisch ruimtelijke vraagstukken in de afgelopen 10 jaar (benoem dit duidelijk in het cv.);

  6. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider voor gemeenten in de afgelopen 10 jaar (benoem dit duidelijk in het cv);

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)

  1. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal wo niveau in de richting van Sociale of Economische Geografie, Planologie, Economie en/of Bestuurskunde of soortgelijk(25 punten);

  2. Aantoonbare werkervaring met participatie met ondernemers en samenwerkingsverbanden voor gemeenten (benoem minimaal 1 voorbeeld in het cv.) (50 punten);

  3. Aantoonbaar om kunnen gaan met tegengestelde belangen van ondernemers, vastgoedpartijen en gemeente (beschrijf minimaal 2 voorbeelden uit op een aparte pagina in het cv. ) (25 punten).

Competenties

  • Plannen en organiseren, overzicht kunnen bewaren;

  • Samenwerken;

  • Zelfstandig;

  • Overtuigingskracht,

  • Met tegengestelde belangen kunnen omgaan;

  • Mensen in beweging krijgen;

  • Proactief signaleren en oppakken;

  • Communicatief vaardig;

  • Resultaat- en Oplossingsgericht;

  • Flexibel;

  • Nauwkeurig;

  • Stressbestendig;

  • ‘Out of the box’ denken

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier. 

Benodigd aantal professionals
1.
Een duo-constructie van een Senior en Junior/Medior is ook mogelijk, waarbij de Senior minimaal 16 uur van de totale 24 uur zal ondervangen. Mocht er een duo aangeboden worden, maak dit dan duidelijk bij de inschrijving. Dit kan door beide kandidaten in 1 aanbieding aan te bieden of de link tussen de 2 kandidaten duidelijk te maken in de cv’s en/of de notities.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr/ in overleg. Op dinsdag is de teamdag op kantoor, het is wenselijk dat de projectleider dan ook op kantoor werkt.

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op vrijdag 2 mei 2025 tussen 10.00 en 13.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 1 mei 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Voor de ZZP'er

  • De gemeente verzoekt altijd om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).

  • Er wordt een VOG screening uitgevoerd conform de VOG screening van de gemeente Hilversum. De verwerkingstijd is maximaal 4 weken, en bij VOG-P screening maximaal 8 weken. De kosten van de VOG zullen ten alle tijden reeds verdisconteerd zijn in het aangeboden uurtarief.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • We vergoeden geen reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Hilversum komt werken. In de marktuitvraag van de externe partij wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer is. Eventuele reiskosten die gemaakt worden in opdracht van de gemeente Hilversum voor werk-gerelateerde afspraken kunnen gedeclareerd worden met het formulier ‘DECLARATIE KOSTEN PERSONEEL EN DERDEN’.

  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur