Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 mei 2026Uren per week:
24 tot 32Publicatiedatum:
14 apr 2025Organisatie
Bussum, Naarden, Muiden en Muiderberg vormen samen gemeente Gooise Meren met ruim 60.000 inwoners. Onze organisatie is plat en overzichtelijk met 450 medewerkers. We vertrouwen elkaar, zijn wendbaar en werken doelgericht met impact voor het bestuur, de inwoners en collega’s.
We stimuleren medewerkers zichzelf te zijn en te vertrouwen op hun kennis en intuïtie. Wanneer je leergierig bent zijn er vele mogelijkheden om te experimenteren en jezelf te ontwikkelen. Onze medewerkers hebben een open blik naar buiten en naar elkaar. Ze durven vragen te stellen en kritisch te zijn. En bovenal: ze hebben plezier in hun werk.
Ook Gooise Meren staat gesteld voor complexe vraagstukken. We proberen die vraagstukken zo simpel mogelijk te houden. Door bij de essentie van de opgave te blijven, is het voor medewerkers duidelijk wat hun aandeel is en welke rol ze daarin hebben. Ze voelen zich mede-eigenaar van de oplossing.
We hebben een stevige organisatie die zichzelf continue ontwikkelt. Dat doen we geleidelijk en op een zo natuurlijk mogelijke manier. Soms hebben we tijdelijk mensen nodig voor projecten, nieuwe opgaven of vervanging. Daarvoor zoeken we inspirerende teamspelers die effectief werken: doortastend, ondernemend, besluitvaardig. Passend bij onze organisatie.
Opdracht
Gemeenten staan voor de opgave om een bijdrage te leveren aan de doelen van het nationaal Klimaatakkoord om in 2030 fors minder CO2 uit te stoten ten opzichte van de uitstoot in 2005. Dat doen we lokaal door in te zetten op het duurzaam opwekken van energie, het verminderen van energieverbruik en het terugdringen van energieverspilling en het concreet vorm geven aan de warmtetransitie. Ook werken gemeenten volop aan de doelstelling, ook vastgelegd in het Klimaatakkoord, om in 2050 in de gebouwde omgeving géén aardgas meer te gebruiken voor verwarming. Dit is een van de meest uitdagende opgaven waar gemeenten momenteel voor staan.
Gemeente Gooise Meren heeft hiervoor in 2022 een Transitievisie Warmte (TVW) vastgesteld. Die TVW werken we gebiedsgericht en via een projectmatige aanpak verder uit. In dat kader zoeken we een projectleider die gaat werken aan een van de twee nieuwe warmteprojecten die de gemeente dit jaar oppakt. Het betreft een wijk waar een collectief warmtenet een van de opties is die nader zal worden onderzocht. Belangrijker dan de technische mogelijkheden is echter het draagvlak onder de bewoners van de betreffende wijk en hún visie op de vraagstukken die nader onderzocht moeten worden. Zo willen we vormgeven aan een inclusieve energietransitie en komen tot oplossingen waarvan de bewoners zich mede-eigenaar voelen.
Taken
Op dit moment staan we met de warmtetransitie in de betreffende wijk nog aan de start. De gesprekken moeten nog op gang komen en er is in deze wijk nog geen sprake van een bewonersinitiatief op het gebied van warmtetransitie. Daarom zoeken we een projectleider die het gesprek met bewoners, ondernemers en stakeholders kan organiseren, in goede banen kan leiden en op gang kan houden.
De technische en financiële haalbaarheidsstudie volgt zodra de buurt er voldoende bij betrokken is. Deze studie zal waarschijnlijk worden uitbesteed, in overleg met het beleidsteam warmtetransitie. De projectleider die wij zoeken heeft dan ook vooral ervaring met (en focus op) participatieprocessen.
De gemeente werkt nauw samen met een actieve energiecoöperatie. Visie op en gevoel voor samenwerking, synergievoordelen en duidelijke taakverdeling zijn belangrijke bagage van de projectleider die wij zoeken.
Het proces in de betreffende wijk moet uitmonden in een Wijkuitvoeringsplan (WUP). Van de projectleider verwachten we dat hij of zij het WUP voorbereidt op basis van de uitkomsten van de haalbaarheidsstudie en het participatieproces met bewoners.
Resultaten
Deze opdracht mondt uit in:
Een rapportage en analyse van de resultaten uit de participatierondes;
Een plan van aanpak voor het opstellen van een Wijkuitvoeringsplan voor de betreffende wijk;
Een goed georganiseerd netwerk in de wijk;
Een handreiking voor de aanpak van communicatie en participatie voor volgende warmtetransitie-wijken.
Als projectleider warmtetransitie zet je zelfstandig lijnen uit en overleg je daarover regelmatig met het team Energietransitie van de gemeente. Dat team is onderdeel van de integrale beleidsafdeling Mens en Omgeving waar ongeveer 80 beleidsadviseurs werken aan vraagstukken in zowel het fysieke als sociale domein. Als projectleider werk je ook nauw samen met ambtenaren van de teams communicatie, juridische zaken en control, financiën en met de afdeling Beheer Openbare Ruimte en Gebouwen.
Minimumeisen / knock-outcriteria
1. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als projectleider met participatieprocessen binnen een gemeente;
2. Een maximum uurtarief van €115 exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer en fee externe partij;
3. Uiterlijk beschikbaar per 1 mei 2025 voor 24 tot 32 uur per week gedurende gehele opdracht inclusief verlengingen.
Gunningscriteria (weging totaal 100 punten)
4. Aantoonbare werkervaring met participatievraagstukken gericht op energietransitie binnen een gemeente (30 punten);
5. Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider gericht op bestuurlijke advisering (30 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met bewonerscommunicatie en inclusieve communicatie (30 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met organiseren van evenementen en bijeenkomsten (10 punten).
Competenties
Je bent resultaatgericht en kunt je werk goed zelfstandig organiseren en structureren;
Je bent een onafhankelijke denker maar hebt ook een goed ontwikkelde bestuurlijke antenne en gevoel voor de politiek-bestuurlijke verhoudingen;
Je hebt plezier in de omgang met uiteenlopende mensen en belangen, bent een verbinder, denkt niet vanuit standpunten; je weet daardoor gericht te werken aan het eindresultaat;
Je bent omgevingssensitief en kunt goed luisteren;
Je bent sociaal vaardig, werkt graag samen en legt gemakkelijk verbinding met anderen, binnen en buiten de organisatie;
Je beschikt over goede mondelinge en schriftelijke adviesvaardigheden;
Je bent pro-actief, analytisch, oplossingsgericht en denkt in mogelijkheden;
Je bent duidelijk als dat nodig is, weet grenzen te stellen en te bewaken.
Voor de zzp'er
Opdrachtnemer moet na gunning een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) overleggen. Voor start van de opdracht voldoet een bewijs van aanvraag van de VOG. De kosten voor de aanvraag van een VOG zijn voor Opdrachtnemer.
De integriteitsverklaring dient binnen 24 uur na gunning ingevuld én ondertekend bij de externe partij te worden aangeleverd. Indien dit document niet tijdig wordt aangeleverd heeft dit consequenties voor de beoogde startdatum.
Opdrachtnemer zal maandelijks achteraf opgaaf doen van het daadwerkelijk aantal gewerkte uren.
Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
We vergoeden geen parkeerkosten en reiskosten aan de inhuurkandidaat die voor Gooise Meren komt werken. In de marktuitvraag van de externe partij wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten is.
Het tarief van de aangeboden kandidaat staat vast tot en met 31.12.2025. Daarna kan er maximaal éénmaal per jaar een voorstel tot prijsaanpassingen aan de Opdrachtgever plaatsvinden van maximaal 2,5%.
Uitzend- en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2023/1062M.ind
U dient te beschikken over een G-rekening en NEN Certificering, 25% wordt er gestort op deze rekening. Bij geen NEN-certificering wordt er 55% gestort op deze rekening.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (Conform Waadi).
'Bring your own device' is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. IPad.
Gooise Meren hanteert hybride werken als formele werkvorm. Richtlijn hierbij is een verdeling van 50/50 betreffend thuiswerken en op kantoor werken. Digitaal vergaderen vindt plaats via MS Teams. Indienen afspraken naar mening van de opdrachtgever het best live/op kantoor plaatsvinden, wordt van inschrijver verwacht dat hij daartoe bereid is en haar/zijn agenda voldoende flexibel is.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: In overleg/ Onderlinge afstemming
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 29 april 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 28 april 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.