's-Gravenhof 2, 7201 DN Zutphen, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 jul 2026Publicatiedatum:
3 dec 2025Onlangs is de lokale aanpak Bestaanszekerheid (unaniem) door de gemeenteraad vastgesteld. In deze aanpak komen zowel een lange termijn agenda als korte termijn inspanningen op onder andere de vakgebieden inkomen, participatie, welzijn, jeugd, wonen, gezondheid, economie, groen, gebiedsgericht werken, verkeer en dienstverlening samen. Er ligt ook een stevige verbinding met Sterke Wijken. Deze aanpak vraagt om een passende manier van samenwerken en coördineren binnen en buiten de gemeentelijke organisatie. Tegelijkertijd geeft de lokale aanpak belangrijke ingrediënten die onderdeel zullen zijn van de nog te vormen visie op het sociaal domein. Op 4 maart 2025 heeft het college besloten om toe te werken naar een lokale aanpak Bestaanszekerheid, met als visie:
Over 20 jaar is niemand meer bestaansonzeker in de gemeente Zutphen.
Om deze visie te realiseren, heeft de gemeente 6 ambities geformuleerd op de thema's inkomen en werk, geldzorgen, wonen, ontwikkeling, zorg en gezondheid, en op sociaal en economisch vlak meedoen in de maatschappij. Uitgangspunten die hierbij zijn vastgesteld zijn: vertrouwen en gelijkwaardigheid in het contact met inwoners, doen wat nodig is, vanuit vakmanschap en samen. Veel partijen binnen en buiten de gemeentelijke organisatie leveren hierin toegevoegde waarde. Voor het realiseren van de ambities geldt dan ook dat we onze collega's, maatschappelijke partners en inwoners nodig hebben. Met het vormgeven van de lokale aanpak is dit in grote mate gebeurd. De urgentie wordt breed gevoeld in de organisatie, het bestuur, bij maatschappelijke partners en onder inwoners. Daarnaast biedt deze aanpak ook een stevige basis voor de visie op het sociaal domein als geheel en kan zolang er geen formele visie is opgesteld wel gewerkt worden met onder andere deze ingrediënten als uitgangspunt, waar de beleidsplannen vanuit elk domein op aansluiten/onder vallen. Het is de bedoeling dat de ambities en doelen worden vertaald naar concrete acties in een uitvoeringsagenda. Wat is er nodig om tot uitvoering te komen? De aanpak van Bestaanszekerheid is een omvangrijke en langdurige opgave. Veel beleidsterreinen komen hierin samen, en het raakt aan meerdere portefeuilles. Dit biedt kansen om grenzen tussen vakgebieden te doorbreken, lopende ontwikkelingen te versterken en bestaande energie beter te benutten (synergie). Voor succes is niet alleen de gemeente aan zet. Inwoners, maatschappelijke partners en andere overheden spelen een belangrijke rol. Dat maakt de situatie dynamisch en vraagt om een duidelijke opdracht, betrokkenheid van bestuur en ambtelijke leiding, en een manier van werken die kan verbinden en tegelijk wendbaar is. Centraal staat het perspectief van de inwoner, niet de organisatie-indeling. Daarnaast is het voor het werken naar de ambitie nodig dat het sociaal domein zich ontwikkelt tot stevige gesprekspartner in bredere gemeentelijke opgaven, zoals dienstverlening, onderwijshuisvesting en wonen. De ambitie reikt verder dan het sociaal domein alleen.
Gezien de huidige druk op capaciteit en middelen is gekozen om te starten met het beter verbinden van bestaande inspanningen, het versterken van de samenwerking en communicatie en het uitvoeren van een aantal korte termijn acties. Deze vinden allen een plek in de uitvoeringsagenda. Over de breedte van het Sociaal Domein zetten we in elk geval in op gezamenlijke communicatie, eerste stappen in integraal werken en ruimte voor het verkennen van nieuwe ideeën en experimenten. Dit gebeurt binnen de gemeentelijke organisatie, met inwoners en maatschappelijke partners, zodat we snel zichtbare stappen kunnen zetten. Elk jaar evalueren we wat er nodig is voor de volgende fase en elke 2 jaar herijken we de uitvoeringsagenda richting het realiseren van de lange termijn visie. Bij de vaststelling van de lokale aanpak heeft de raad opdracht gegeven om in de uitvoeringsagenda te werken met heldere indicatoren, zodat de effectiviteit van de inspanningen gerapporteerd en bijgestuurd kan worden. Het is wenselijk hier een vorm van een dashboard op te ontwikkelen. In de lokale aanpak is een aantal randvoorwaarden benoemd die richting geven aan het hoe. Het zijn leidende principes bij de uitvoering. Het gaat dan om vindbare & begrijpelijke informatie, simpel & integraal organiseren en vanuit de inwoner & vertrouwen.
Wij zijn gepassioneerd, ondernemend en creatief. We omarmen duurzaamheid en inspiratie, en koesteren ons rijke verleden met trots. Bij ons staat goede dienstverlening centraal. We zijn er voor de Zutphense samenleving en stimuleren de betrokkenheid en samenwerking van onze inwoners. Werken voor de gemeente Zutphen betekent werken in een prachtige en inspirerende omgeving. We zijn trots op onze historische middeleeuwse binnenstad, de IJssel en de Berkel en talloze vijvers en grachten, de wijken, de parken en het dorp Warnsveld. Bij een gemeente werk je in een politiek-bestuurlijke omgeving. Dit betekent dat je te maken krijgt met wisselende prioriteiten en samenwerkt met verschillende groepen mensen. Je hebt de taak om zorgvuldig om te gaan met publieke middelen en soms moet je je weg vinden in wat ingewikkelde procedures. Het mooie van dit werk is, dat wat je doet vaak direct bijdraagt aan de Zutphense samenleving. Zutphen zet in op diversiteit en inclusie. Het maakt ons niet uit waar je geboren bent, waar je in gelooft, van wie je houdt, wat je fysieke kenmerken zijn, hoe oud je bent, wat je gender is of wat je culturele achtergrond is. We zijn nieuwsgierig naar jouw talent en hoe jij het verschil maakt voor onze gemeente!
Stap 1: Beoordeling cv's op minimumeisen
De externe broker beoordeelt de cv's op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie
Alle CV's (inclusief knock out) die aan de organisatie worden voorgelegd: De externe broker beoordeelt de cv's van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door de externe broker. De kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv's van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten en relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
De online gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 17 december 2025 tussen 14:00 en 17:00 uur.
De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 16 december 2025 bericht.
Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Motivatie opgesteld door de professional zelf, toegevoegd als een document achter het cv. De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf.
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: maandag, dinsdag, donderdag.