's-Gravenhof 2, 7201 DN Zutphen, Nederland
Begindatum:
1 jan 2026Einddatum:
1 jan 2027Publicatiedatum:
4 dec 2025Met de invoering van de Tijdelijke wet Opvang ontheemden Oekraïne uit 2024 is de verantwoordelijkheid voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne van het COA overgedragen naar gemeenten. Naast het realiseren van opvangplekken, betekent dit ook dat gemeenten verantwoordelijk zijn voor het uitkeren van leefgeld, onderwijs en studie/werken.
De gemeente Zutphen biedt in de gemeentelijke locatie opvang aan circa 98 vluchtelingen uit Oekraïne. De Oekraïense bewoners van deze locatie leven zoveel mogelijk een zelfstandig leven, de gemeente Zutphen ondersteunt daar desgewenst bij en is verantwoordelijk voor de locatie en de bijbehorende voorzieningen.
Op de locatie zijn conciërges, een gemeentelijke consulent en een locatiemanager aanwezig. Zij zijn verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud en reparatie aan de opvanglocatie, de leefbaarheid in en rond de opvanglocatie en voor ondersteuning aan bewoners bij het oplossen van vraagstukken.
Jij bent de schakel tussen beleid en praktijk. Je volgt landelijke en regionale ontwikkelingen ten aanzien van de opvang van Oekraïense ontheemden op de voet en adviseert over eventuele gevolgen
voor de gemeente Zutphen. Tegelijkertijd stroop je ook de mouwen op om mee te denken en te doen bij praktische zaken.
Werkzaamheden:
Je volgt beleidsontwikkelingen rond het thema en vertaalt deze naar de praktijk in Zutphen;
Je adviseert de teammanager en de portefeuillehouder rond het thema opvang Oekraïense ontheemden;
Je brengt de expertise van verschillende afdelingen (wonen, RO, zorg, onderwijs, veiligheid) samen voor integrale oplossingen (bijvoorbeeld in het geval van een eventuele nieuwe opvanglocatie);
Je levert input voor de provinciale regietafel en de P&C-cyclus;
Je adviseert over financiële consequenties van beleidskeuzes en bewaakt het budget in samenwerking met de financiële afdeling;
Je bent nauw betrokken bij de gang van zaken op de opvanglocatie en het eerste aanspreekpunt voor de locatiemanager;
Je denkt mee over organisatorische vraagstukken in de opvang;
Je geeft (mede) richting bij het adresseren van bewoners-aangelegenheden;
Je bent vraagbaak voor medewerkers in de uitvoering ten aanzien van regelingen, zoals leefgeld en eigen bijdrage;
Je onderhoudt contacten met gemeenten in de regio op het gebied van opvang Oekraïense ontheemden;
Je schrijft indien nodig college- en raadsvoorstellen.
Wij zijn gepassioneerd, ondernemend en creatief. We omarmen duurzaamheid en inspiratie, en koesteren ons rijke verleden met trots. Bij ons staat goede dienstverlening centraal. We zijn er voor de Zutphense samenleving en stimuleren de betrokkenheid en samenwerking van onze inwoners.
Werken voor de gemeente Zutphen betekent werken in een prachtige en inspirerende omgeving. We zijn trots op onze historische middeleeuwse binnenstad, de IJssel en de Berkel en talloze vijvers en grachten, de wijken, de parken en het dorp Warnsveld.
Bij een gemeente werk je in een politiek-bestuurlijke omgeving. Dit betekent dat je te maken krijgt met wisselende prioriteiten en samenwerkt met verschillende groepen mensen. Je hebt de taak om zorgvuldig om te gaan met publieke middelen en soms moet je je weg vinden in wat ingewikkelde procedures. Het mooie van dit werk is, dat wat je doet vaak direct bijdraagt aan de Zutphense samenleving.
Zutphen zet in op diversiteit en inclusie. Het maakt ons niet uit waar je geboren bent, waar je in gelooft, van wie je houdt, wat je fysieke kenmerken zijn, hoe oud je bent, wat je gender is of wat je culturele achtergrond is. We zijn nieuwsgierig naar jouw talent en hoe jij het verschil maakt voor onze gemeente!
Stap 1: Beoordeling cv's op minimumeisen
De cv's worden beoordeeld op de minimumeisen. Kandidaten die voldoen, worden geselecteerd voor stap 2.
Stap 2: Selectie Top 20 cv's
De cv's van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen worden in onderlinge vergelijking beoordeeld op de gunningscriteria. De Top 20 kandidaten die het beste scoren worden geselecteerd voor stap 3. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de geselecteerde cv's op relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten en bij soortgelijke organisaties. De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4).
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de kandidaten voldoen aan het profiel (met name op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 17 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 15 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
2x 6 maanden
Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Motivatie opgesteld door de professional zelf, toegevoegd als een document achter het cv. De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf.
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen apparatuur.
Voor deze aanbesteding past de inschrijver SROI toe ter waarde van 1% (ZZP) of 2% (detacheringsbureau) indien de opdracht >75.000,- passeert.
Gemeente Zutphen hecht waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. In dat kader is sociaal aanbesteden en daarmee Social Return onderdeel van het duurzame
Voor deze aanbesteding past de inschrijver SROI toe ter waarde van 1% (ZZP) of 2% (detacheringsbureau) indien de opdracht >75.000,- passeert. Social Return is een menukaart van 3 onderdelen: Sociale inkoop, maatschappelijke activiteiten en arbeidstoeleiding mogen ingezet worden als sociaal rendement (de beoordeling daarvan wordt gedaan door de SROI-adviseur van de gemeente Zutphen). Een combinatie van deze mogelijkheden voor de inzet van Social Return is ook toegestaan. De nadere invulling van de Social Return verplichting is binnen de beschreven mogelijkheden vrij en vindt altijd plaats in overleg met de adviseur SROI van de gemeente Zutphen. Binnen zeven kalenderdagen na definitieve gunning van de opdracht moet de opdrachtnemer contact op nemen met de adviseur SROI. Contactgegevens worden direct na gunning
verstrekt.
De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf.