Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Zoetermeer
Logo van Gemeente Zoetermeer

Projectleider Warmtebedrijf

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Sluit over 6 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

18 - 20

Publicatiedatum:

14 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 18 - 20
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Wil jij een sleutelrol spelen in de verduurzaming van Zoetermeer? Als Projectleider warmtebedrijf bij onze gemeente werk je actief aan de toekomst van de stad. Samen met collega's ben je het brein achter beleid op het gebied van de energietransitie en vervul je vanuit het team de regierol op de verdere ontwikkeling van een mogelijk warmtebedrijf voor Zoetermeer. Samen met bewoners, bedrijven en andere belanghebbenden bouw je aan een toekomstbestendige gemeente. Je inspireert, verbindt en geeft richting aan de energietransitie. Jouw inzet maakt niet alleen verschil in het beleid, maar ook in het dagelijks leven van de inwoners van Zoetermeer. Grijp deze kans om impact te maken en de energietransitie een boost te geven.

Opdracht

In jouw functie heb je een speciale opdracht als intern en extern regisseur voor de ontwikkeling van een warmtebedrijf. De gemeente Zoetermeer onderzoekt momenteel de financiële en technische haalbaarheid van een collectief warmtenet voor de Binnenstad. Dit net zou zowel voor de nieuwbouw als voor de bestaande bouw een oplossing moeten bieden. Daarnaast wordt de haalbaarheid onderzocht van de oprichting van een gemeentelijk warmtebedrijf en de verantwoordelijkheden van partijen in dit warmtebedrijf. Voor deze nieuwe fase zoeken wij een collega die intern de regie voert op dit proces en die extern het eerste aanspreekpunt is. Je geeft daarbij leiding aan het interne projectteam, overlegt met andere betrokken afdelingen en zorgt ervoor dat het besluitvormingsproces ordentelijk verloopt. Je combineert hiervoor een stevige persoonlijkheid met kennis en ervaring van het vakgebied.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden geen 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende instantie.);
  • Minimaal Een afgeronde opleiding hbo-bachelor opleiding;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare in de afgelopen 5 jaar als projectleider / adviseur energietransitie binnen een overheidsorganisatie;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met het opstellen van duurzaamheidsbeleid op het gebied van verduurzaming binnen een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring als projectleider duurzaamheid binnen een gemeentelijke organisatie.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare in de afgelopen 5 jaar als adviseur energietransitie binnen een gemeentelijke organisatie (35 punten);
  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding in de richting van Ruimtelijke Ordening, Bedrijfskunde of Energie/Duurzaamheid (10 punten);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van energietransitie bij een (gemeentelijke) overheidsorganisatie (30 punten);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met duurzaamheidsfonds, Energieloket en aardgasvrije warmtevoorzieningen, duidelijk weergegeven in het cv (10 punten);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider energietransitie binnen een gemeente (15 punten).

Competenties

  • Flexibel;
  • Communicatief vaardig;
  • Zelfstandig;
  • Analytisch;
  • Verbindend;
  • Proactief.

Organisatie en team

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen. Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag en morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan! Zoetermeer is met 125.000 inwoners en 50.000 arbeidsplaatsen een grote dynamische stad in de Randstad. Een jonge stad ook waar het heel prettig wonen, werken en recreëren is. En een stad waarin volop wordt geïnvesteerd. In de komende jaren vindt een ingrijpende verbetering van het Stadshart plaats waarmee haar 10 mln. bezoekers per jaar nog prettiger kunnen winkelen en verblijven. Aan de oostkant van de Stad is een nieuw NS station met Randstadrail gerealiseerd. In samenwerking met de buurgemeente wordt gewerkt aan de verdere ontwikkeling van het gebied rondom dit station. Tevens wordt het naastgelegen Dutch Innovation Park verder ontwikkeld. En ook de zone rond de Mandelabrug zal komende jaren ingrijpend op de schop gaan. Naast deze grote gebiedsontwikkelingen lopen er meer dan 50 ruimtelijke projecten in de stad waaronder de herstructurering van de wijk Palenstein en de afronding van de wijk Oosterheem. De invoering van de Omgevingswet en de nog op te stellen Omgevingsvisie zorgen voor grote veranderingen in de taken en bevoegdheden van gemeenten binnen het ruimtelijk- fysieke domein.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CV's op minimumeisen
De selectie van kandidaten die voldoen aan de minimumeisen vindt plaats. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling.

Stap 2: Selectie tien (10) CV's die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
De CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen worden beoordeeld in onderlinge vergelijking op de gunningscriteria. De tien (10) kandidaten die het beste scoren worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op vrijdag 21 november 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen donderdagmiddag 20 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 11 (nieuwe structuur).

CV-eisen

  • Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands;
  • Minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.

Overige informatie

Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr