Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.
Logo van Gemeente Zeist
Logo van Gemeente Zeist

Projectleider Wet Open Overheid

Het Rond 1, 3701 HS Zeist, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen

Begindatum:

15 sept 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

12 - 16

Publicatiedatum:

14 aug 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 12 - 16

Omschrijving

De gemeente Zeist streeft ernaar om volledig te voldoen aan de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet open overheid (Woo). Als Projectleider Woo speel je een centrale rol in dit traject. Je begeleidt de gemeente bij het inrichten van processen die het ontsluiten van documenten mogelijk maken, stuurt actief op de kwaliteit van informatie, en realiseert een gemeentelijk publicatiekanaal. De wettelijke eisen vormen hierbij het uitgangspunt. Gezien de huidige onduidelijkheden in de regelgeving ligt de nadruk de komende periode op voorbereidende werkzaamheden, met als focus het gemeente breed op orde brengen van de informatiehuishouding. Belangrijk daarin is ook dat je kennis van landelijke ontwikkelingen mee neemt naar de gemeente Zeist over hoe we dit als gemeente Zeist het beste vorm kunnen geven. 

De gemeente kiest voor een projectmatige aanpak van de Woo-implementatie. Hiervoor zoeken we een pro-actieve, daadkrachtige projectleider met aantoonbare kennis en ervaring op het gebied van de Woo.

Tot de belangrijkste taken behoren:

  • Het opstellen en laten vaststellen van een plan van aanpak en een implementatieplan voor de actieve openbaarmaking van de Woo-informatiecategorieën.

  • Het begeleiden van de implementatie en het meenemen van projectteamleden in het proces, waarbij samenwerking en draagvlak centraal staan.

  • Het in kaart en in lijn brengen van bestaand beleid en richtlijnen met de nieuwe richtlijnen vanuit de WOO en op het gebied van informatiemanagement.

Eisen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als projectleider informatievoorziening binnen een gemeente;

  • Aantoonbare werkervaring met de Wet open overheid/zaakgericht werken.

Wensen en competenties

Wensen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van bedrijfskundige, bestuurskunde en/of informatiemanagement (10 punten);

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar op het gebied van implementatie van wetgeving, zaakgericht werken en/of informatievoorziening in primaire en bedrijfsvoering processen (40 punten);

  • Uiterlijk beschikbaar per 15 september (30 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met de WOO in de afgelopen 2 jaar (20 punten).

Competenties

  • Resultaatgericht

  • Verbindend

  • Overtuigend

  • Creatief

  • Planmatig

  • Daadkrachtig

  • Inzicht in proces van Informatie Beheer en ICT

Organisatie en team

De gemeente Zeist is een moderne werkgever met medewerkers die betrokken en vooral zichzelf zijn. We werken op basis van onze kernwaarden ‘vertrouwen, kracht en nabijheid’. De werksfeer is open en prettig en onze cultuur is informeel. Met zo’n 400 collega’s werken we voor en met ongeveer 67.000 inwoners. Daardoor is het niet te massaal, zijn de lijnen kort en de mogelijkheden groot. Als organisatie willen we op de hoogte zijn van wat er in de samenleving speelt en daar flexibel op inspelen. We juichen het toe als je daaraan je eigen perspectief en waarde toevoegt en verwelkomen dus iedereen met de juiste ervaring en eigenschappen voor de functie. Waar je wieg ook heeft gestaan, wat ook je achtergrond, levensstijl of geloof is, of je nou topsporter bent of een beperking hebt, of allebei, als je je herkent in het profiel, solliciteer!    

In Zeist werk je vanuit je eigen verantwoordelijkheid en word je ondersteund door de organisatie, zodat je als mens en als professional blijft groeien. We zijn niet op zoek naar een perfecte medewerker, maar iemand die zijn kwaliteiten, rafelrandjes én zelfkennis wil inzetten om met humor en lef uitdagingen te lijf te gaan.   

Team
Als projectleider Wet Open Overheid valt je direct onder aansturing van de CIO binnen de gemeente Zeist en kom je te werken in het zogenaamde CIO office. Samen met diverse collega's uit de organisatie vorm je een projectgroep om ervoor te zorgen dat onze processen voldoen aan de kwaliteitseisen die voortkomen uit de wettelijke verplichtingen van de WOO. Je werkt daarin nauw samen met de informatiemanager, projectleider zaakgericht werken en de strategisch I adviseurs. 

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 3 september 2025 10:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 3 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk:  in overleg

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

Overige informatie

  • De gemeente stelt een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verplicht. De VOG moet binnen 4 weken na de start worden aangeleverd bij de externe partij.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr
Sluiten
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.