Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Projectleider Wet Open Overheid

Het Rond 1, 3701 HS Zeist, Nederland

Sluit over 7 dagen
Geen maximum 12 tot 16 Utrecht

Begindatum:

15 sept 2025

Einddatum:

-

Uren per week:

12 - 16

Publicatiedatum:

14 aug 2025

Omschrijving

De gemeente Zeist streeft ernaar om volledig te voldoen aan de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet open overheid (Woo). Als Projectleider Woo speel je een centrale rol in dit traject. Je begeleidt de gemeente bij het inrichten van processen die het ontsluiten van documenten mogelijk maken, stuurt actief op de kwaliteit van informatie, en realiseert een gemeentelijk publicatiekanaal. De wettelijke eisen vormen hierbij het uitgangspunt. Gezien de huidige onduidelijkheden in de regelgeving ligt de nadruk de komende periode op voorbereidende werkzaamheden, met als focus het gemeentebreed op orde brengen van de informatiehuishouding. Belangrijk daarin is ook dat je kennis van landelijke ontwikkelingen mee neemt naar de gemeente Zeist over hoe we dit als gemeente Zeist het beste vorm kunnen geven. De gemeente kiest voor een projectmatige aanpak van de Woo-implementatie. Hiervoor zoeken we een pro-actieve, daadkrachtige projectleider met aantoonbare kennis en ervaring op het gebied van de Woo.

Werkzaamheden/Verantwoordelijkheden

  • Het opstellen en laten vaststellen van een plan van aanpak en een implementatieplan voor de actieve openbaarmaking van de Woo-informatiecategorieen.
  • Het begeleiden van de implementatie en het meenemen van projectteamleden in het proces, waarbij samenwerking en draagvlak centraal staan.
  • Het in kaart en in lijn brengen van bestaand beleid en richtlijnen met de nieuwe richtlijnen vanuit de WOO en op het gebied van informatiemanagement

Resultaten

Eisen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als projectleider informatievoorziening binnen een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring met de Wet open overheid/zaakgericht werken

Wensen en competenties

Wensen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van bedrijfskundige, bestuurskunde en/of informatiemanagement; (10 punten)
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar op het gebied van implementatie van wetgeving, zaakgericht werken en/of informatievoorziening in primaire en bedrijfsvoering processen (40 punten).
  • Uiterlijk beschikbaar per 15 september; (30 punten)
  • Aantoonbare werkervaring met de WOO in de afgelopen 2 jaar; (20 punten)

Competenties

  • Resultaatgericht
  • Verbindend
  • Overtuigend
  • Creatief
  • Planmatig
  • Daadkrachtig
  • Inzicht in proces van Informatie Beheer en ICT

Organisatie en team

Organisatie

De gemeente Zeist is een moderne werkgever met medewerkers die betrokken en vooral zichzelf zijn. We werken op basis van onze kernwaarden vertrouwen, kracht en nabijheid. De werksfeer is open en prettig en onze cultuur is informeel. Met zon 400 collegas werken we voor en met ongeveer 67.000 inwoners. Daardoor is het niet te massaal, zijn de lijnen kort en de mogelijkheden groot. Als organisatie willen we op de hoogte zijn van wat er in de samenleving speelt en daar flexibel op inspelen. We juichen het toe als je daaraan je eigen perspectief en waarde toevoegt en verwelkomen dus iedereen met de juiste ervaring en eigenschappen voor de functie. Waar je wieg ook heeft gestaan, wat ook je achtergrond, levensstijl of geloof is, of je nou topsporter bent of een beperking hebt, of allebei, als je je herkent in het profiel, solliciteer! In Zeist werk je vanuit je eigen verantwoordelijkheid en word je ondersteund door de organisatie, zodat je als mens en als professional blijft groeien. We zijn niet op zoek naar een perfecte medewerker, maar iemand die zijn kwaliteiten, rafelrandjes en zelfkennis wil inzetten om met humor en lef uitdagingen te lijf te gaan.

Team

Als projectleider Wet Open Overheid valt je direct onder aansturing van de CIO binnen de gemeente Zeist en kom je te werken in het zogenaamde CIO office. Samen met diverse collega's uit de organisatie vorm je een projectgroep om ervoor te zorgen dat onze processen voldoen aan de kwaliteitseisen die voortkomen uit de wettelijke verplichtingen van de WOO. Je werkt daarin nouw samen met de informatiemanager, projectleider zaakgericht werken en de strategisch I adviseurs.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 3 september 2025 10:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

CV-eisen

Maximaal 3 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma Di Wo Do Vr

Is hybride werken mogelijk: in overleg

Fee Flextender

Flextender brengt voor deze opdracht 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Overige informatie

De gemeente stelt een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verplicht. De VOG moet binnen 4 weken na de start worden aangeleverd bij Flextender. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 19 augustus 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 20 augustus 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777. De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot vrijdag 22 augustus 2025 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur