Begindatum:
1 jul 2025Einddatum:
31 dec 2025Uren per week:
18 - 24Publicatiedatum:
11 jun 2025Organisatie
De gemeente Zeist is een moderne werkgever met medewerkers die betrokken en vooral zichzelf zijn. We werken op basis van onze kernwaarden ‘vertrouwen, kracht en nabijheid’. De werksfeer is open en prettig en onze cultuur is informeel. Met zo’n 400 collega’s werken we voor en met ongeveer 67.000 inwoners. Daardoor is het niet te massaal, zijn de lijnen kort en de mogelijkheden groot. Als organisatie willen we op de hoogte zijn van wat er in de samenleving speelt en daar flexibel op inspelen. We juichen het toe als je daaraan je eigen perspectief en waarde toevoegt en verwelkomen dus iedereen met de juiste ervaring en eigenschappen voor de functie. Waar je wieg ook heeft gestaan, wat ook je achtergrond, levensstijl of geloof is, of je nou topsporter bent of een beperking hebt, of allebei, als je je herkent in het profiel, solliciteer!
In Zeist werk je vanuit je eigen verantwoordelijkheid en word je ondersteund door de organisatie, zodat je als mens en als professional blijft groeien. We zijn niet op zoek naar een perfecte medewerker, maar iemand die zijn kwaliteiten, rafelrandjes én zelfkennis wil inzetten om met humor en lef uitdagingen te lijf te gaan.
Omschrijving van de opdracht
Als praktische verbinder vluchtelingen en nieuwkomers ben je de spin in het web als het gaat om opvang van vluchtelingen en integratie van nieuwkomers in Zeist. Je bent in de uitvoering eerste aanspreekpunt voor partijen zoals het COA, Vluchtelingenwerk, welzijnsinstelling Meander Omnium, de regionale sociale dienst en collega’s binnen Zeist. Daarnaast ben je een belangrijke sparringspartner voor de opgavemanager vluchtelingen en nieuwkomers en zo breng jij beleid en uitvoering dichter bij elkaar.
In Zeist vangen we momenteel zo’n 750 vluchtelingen op. We vinden het belangrijk om mensen die huis en haard hebben verlaten op een veilige en rustige plek op te vangen. We hebben verschillende soorten opvanglocaties. De gemeente is verantwoordelijk voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne, verspreid over een aantal locaties. Daarnaast hebben we een Nidos locatie voor alleenstaande minderjarige vluchtelingen en hebben we ook een azc Kamp van Zeist van het COA. Het COA is verantwoordelijk voor het dagelijkse reilen en zeilen op de locaties, maar jij bent de verbinder vanuit de gemeente. Bijvoorbeeld richting omwonenden, partnerorganisaties en interne collega’s van onderwijs, gezondheid en veiligheid. Jij ziet en hoort goed wat er nodig is, waar de behoeftes liggen en legt de verantwoordelijkheid waar die hoort. Jij signaleert, coördineert en je brengt het verder.
Naast de opvang komt jaarlijks een groep van ongeveer 100 nieuwkomers in Zeist wonen. We vinden het belangrijk dat deze nieuwe Zeistenaren zich snel thuis voelen, de weg leren kennen en starten met hun inburgering en integratie. De Regionale Sociale Dienst (RSD) en Vluchtelingenwerk hebben hier een belangrijke rol in naast een aantal andere lokale partijen en (vrijwilligers)initiatieven. Vanuit de gemeente verbindt jij deze lokale en regionale partijen, versterkt de onderlinge samenwerking, pakt dingen vast als het nodig is en laat het niet los tot het geregeld is. Je werkt samen met de andere coordinator en jullie verdelen onderling het werk en de taken. Binnen de gemeente trek je nauw op met de opgavemanager vluchtelingen en nieuwkomers en bouw je samen aan de doorontwikkeling van de opgave vluchtelingen en nieuwkomers.
Je hebt een hbo werk- en denkniveau, je kunt goed coördineren, je hebt een hands-on mentaliteit en bij voorkeur ervaring in een omgeving met nieuwkomers of vluchtelingen.
Je bent vanuit de gemeente de ogen en oren op de verschillende locatie en voorziet de betrokken collega’s in het gemeentehuis van advies. Met al deze partijen en collega’s bouw jij een goede samenwerking op. Je takenpakket blijft in ontwikkeling en beweegt zich mee met de landelijke en lokale ontwikkeling/ wensen. Maar daar krijg jij juist energie van!
Verder ben je een benaderbare persoonlijkheid, en een energieke verbinder die zich goed in diverse netwerken begeeft. Je kunt meeveren en tegengas geven, waarbij je staat voor je mening maar niet star wordt. Je opereert zelfstandig maar begeeft je ook gemakkelijk in gezelschappen en zoekt de samenwerking op. Tot slot, je weet hectiek altijd naar waarde te relativeren en te vertalen naar concrete korte of lange termijn acties en verbeteringen.
Vereisten / knock-outcriteria
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding;
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als Coördinator vluchtelingen en nieuwkomers binnen een gemeentelijke instelling;
Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar op het gebied van begeleiding en ondersteuning van vluchtelingen en statushouders (30 punten);
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als Coördinator vluchtelingen en nieuwkomers binnen een gemeentelijke instelling (35 punten);
Aantoonbare werkervaring met het samenwerken met lokale partijen en (vrijwilligers)initiatieven (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld) (20 punten);
Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met organiseren van bijeenkomsten binnen het sociaal domein van een gemeentelijke instelling (15 punten).
Competenties
Ben je een kei in organiseren en improviseren en beslissingen durven te nemen;
heb je een invoelend vermogen en kun je goed luisteren;
heb je naast oog voor de menselijke maat een zakelijke manier van kijken en redeneren;
ben je flexibel, zelfstandig en stressbestendig;
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
CV-eisen
Maximaal 3 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg.
Is hybride werken mogelijk: In overleg.
Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op vrijdag 20 juni 2025 vanaf 13:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 19 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
Overige informatie
De gemeente stelt een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verplicht. De VOG moet binnen 4 weken na de start worden aangeleverd bij de externe partij.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Zeist mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Zeist. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.”