Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Woerden
Logo van Gemeente Woerden

Senior Bestuursadviseur

Blekerijlaan 14, 3447 GR Woerden, Nederland

Sluit over 6 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

32 - 40

Publicatiedatum:

13 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 32 - 40
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht
Wij hebben op dit moment geen vaste bestuursadviseur in huis en ook geen formatie om deze rol structureel te beleggen. Daarom zoeken wij tijdelijk versterking in de vorm van een ervaren senior bestuursadviseur.

Jouw rol
Als senior bestuursadviseur ben jij de rechterhand en sparringpartner van de gemeentesecretaris bij de ondersteuning van het college van burgemeester en wethouders (B&W). Je bent de verbindende schakel tussen bestuur en organisatie en zorgt voor structuur, samenhang en transparantie in de bestuurlijke besluitvormingsprocessen.

Wat ga je doen?

  • Ondersteunen en begeleiden van bestuurlijke besluitvormingsprocessen.
  • Zorgen voor focus op urgente en prioritaire zaken.
  • Bijdragen aan snelle, scherpe, transparante en integrale besluitvorming.
  • Verbeteren en borgen van de kwaliteit van het bestuursproces door:
    • Voorbereiden en begeleiden van collegevergaderingen.
    • Evalueren van processen en doen van verbetervoorstellen.
    • Bewaken van de lange termijn agenda van het college.
    • Fungeren als vraagbaak voor bestuur en organisatie.

Daarnaast zorg je dat besluitvorming en uitvoering goed op elkaar aansluiten. Je bewaakt overzicht en voortgang en geeft gevraagd én ongevraagd advies aan de gemeentesecretaris en burgemeester. Ook pak je ad-hoc vraagstukken op.

Wie ben jij?
Je beweegt soepel tussen strategisch en praktisch niveau. Je bent analytisch sterk, verbindend en hebt oog voor processen én mensen. Je begrijpt bestuurlijke verhoudingen en weet zonder formele macht gezag uit te stralen door inhoudelijke kennis en betrouwbaar oordeel. Je beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden om verschillende lagen in de organisatie te verbinden.

Eisen

Vereisten / knock-outcriteria
  • Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als bestuursadviseur of vergelijkbare rol in een gemeentelijke context binnen een overheidsorganisatie;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met bestuurlijke besluitvormingsprocessen voor college van B&W(benoem in het cv waar dit is opgedaan).

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare afgeronde WO master opleiding (10 punten);
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als bestuursadviseur of vergelijkbare rol in een gemeentelijke context binnen een overheidsorganisatie (40 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met bestuurlijke besluitvorming B&W(geef in het cv aan waar dit is opgedaan) (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met procesverbetering en borging bestuurlijke kwaliteit (30 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Analytisch vermogen – Je kunt complexe bestuurlijke vraagstukken snel doorgronden en vertalen naar heldere adviezen.
  • Organisatiesensitiviteit – Je begrijpt bestuurlijke verhoudingen en weet hoe je effectief schakelt tussen verschillende lagen in de organisatie.
  • Communicatieve vaardigheden – Zowel mondeling als schriftelijk sterk, om helder en overtuigend te adviseren en te verbinden.
  • Samenwerken en verbinden – Je bent een bruggenbouwer tussen bestuur en organisatie, en kunt draagvlak creëren.
  • Plannen en organiseren – Je bewaakt overzicht, prioriteiten en voortgang in complexe besluitvormingsprocessen.

Organisatie en team

Organisatie
Werken voor de gemeenten Woerden en Oudewater betekent werken aan ambities in een dynamische organisatie met grote maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ruim 500 talentvolle professionals werken voor twee gemeentebesturen die samen 60.000 inwoners vertegenwoordigen.

Je bent werkzaam in een politiek bestuurlijke omgeving en centraal in het Groene Hart. De organisatie kent een informele werksfeer en heeft oog voor medewerkers met talent. We stimuleren ontwikkeling en brede inzetbaarheid. We bieden flexibiliteit in werkzaamheden en interessante interne projecten aan.

https://www.woerden.nl/werken-voor-woerden-en-oudewater.

Gespreksinformatie

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op een nader te bepalen moment De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk een dag van tevoren een bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend

Hybride: Is hybride werken mogelijk: Ja

Aantal professionals of FTE: 1 persoon

Overig algemeen:

Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.

  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur