Concerncontroller

Gemeente Winterswijk

Stationsstraat 25, 7101 GH Winterswijk, Nederland

Sluit over 7 dagen
130 32 Gelderland

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

1 mrt 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

18 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als concerncontroller (a.i.) ben je gepositioneerd in de strategische staf van de algemeen directeur, met een onafhankelijke rol.

  • Je adviseert het college, het managementteam en de algemeen directeur over complexe financieel-economische en bedrijfskundige vraagstukken.

  • Je bent een belangrijke sparringpartner voor de wethouder financiën en draagt bij aan integrale strategische advisering binnen de organisatie.

  • Je bent een stevige, verbindende senior adviseur met politiek-bestuurlijke sensitiviteit.

  • Je weet vraagstukken vanuit bestuur en politiek te vertalen naar de organisatie en neemt collega’s hierin mee.

  • Je inspireert, analyseert scherp en werkt oplossingsgericht, altijd met oog voor zowel mens als proces.

  • Je geeft richting aan de P&C-cyclus en hebt een duidelijke visie op hoe deze ondersteunend is aan raad, college en organisatie.

  • Je zorgt samen met de controllers voor een stevig gepositioneerde controlfunctie.

Verantwoordelijkheden

De financiële positie van de gemeente Winterswijk staat onder druk. Dit vraagt om scherpe financiële sturing en heldere keuzes. Als concerncontroller a.i. speel je een cruciale rol in het realiseren van een stevige financiële positie met haalbare en realistische ambities.

De inhoudelijke uitwerking ligt bij de lijnorganisatie, maar jij bewaakt de financiële kaders en adviseert scherp en onafhankelijk.

Versnelling in financiële verbeteringen
Je pakt actief je rol in het actualiseren van financiële kaders als verordeningen en interne notities. Je legt de basis voor een integraal verbeterplan in samenspraak met team Financieel Beheer en voert dit uit. Heldere rol- en taakafspraken tussen Control en Financieel Beheer zijn hierin essentieel.

Versterking van control en P&C
De basis voor rechtmatigheidsverantwoording en verbijzonderde interne controle is aanwezig, maar moet duurzaam worden ingebed. Jij zorgt samen met de VIC-specialist voor structurele borging.

Tot slot vragen we je om verbetervoorstellen te doen voor het rapporteren en monitoren van ambities en doelen binnen Pepperflow – inclusief een realistische planning.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  • Een aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding bedrijfseconomie of bedrijfskunde/bestuurskunde;

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als concerncontroller binnen een overheidsinstelling;

  • Een maximum uurtarief van 130 exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer en Fee;

  • Uiterlijk beschikbaar per 1 september 2025 voor 32 uur per week gedurende gehele opdracht inclusief mogelijke verlengingen;

  • Aantoonbare werkervaring met gemeentefinanciën, bedrijfsvoering, en P&C Cyclussen.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met gemeente financien en P&C cyclussen als concerncontroller binnen een gemeente (40 punten);
  • Een aantoonbare afgeronde WO bachelor opleiding (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met bestuurlijke en strategische advisering binnen een gemeente (15 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het door ontwikkelen van een bestaande P&C (5 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met inrichting en verbetering van AO en IC (10 punten);
  • Minimaal 3 dagen per week fysiek aanwezig gedurende gehele opdracht in Winterswijk (10 punten).

Competenties

  • Tactisch gedrag
  • Resultaatgericht werken
  • Samenwerken
  • Analyserend vermogen

Organisatie en team

De gemeente Winterswijk telt bijna 29.000 inwoners. Het levendige centrum, het prachtige buitengebied en de vele voorzieningen maken Winterswijk tot een aantrekkelijke plaats om te wonen, werken en recreeren. Niet voor niets wordt Winterswijk wel de parel van het oosten genoemd. Bij de gemeente Winterswijk werken ongeveer 230 collegas. De werksfeer is informeel en de verantwoordelijkheden liggen laag in de organisatie. Samen met onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners maken we Winterswijk elke dag een beetje mooier. In onze dienstverlening leggen we de lat hoog en gaan we voor een glimlach. Winterswijk... daar wil je werken!

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 5 augustus 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 30 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Motivatie opgesteld door de professional zelf, toegevoegd als één document achter het cv. 

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg (minimaal 3 dagen op locatie)
Is hybride werken mogelijk: Ja

Overige informatie
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de . Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur