Beleidsmedewerker Ruimtelijke Ordening

gemeente Weststellingwerf

Griffioenpark 1, 8471 KR Wolvega, Nederland

Sluit over 5 dagen
110 36 uur per week Friesland

Begindatum:

18 aug 2025

Einddatum:

17 aug 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

1 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Nauw betrokken bij de ontwikkeling van onze gemeente, waar groei en behoud van identiteit hand in hand gaan, vervul jij als beleidsmedewerker ruimtelijke ordening een belangrijke rol. Je ziet de uitdagingen van een snel veranderende samenleving en weet deze te vertalen naar weldoordachte ruimtelijke plannen die de gemeente vormgeven tot een gebied waar wonen, werken en ontspanning naadloos samenkomen. Word een essentieel onderdeel van onze gemeenschap en geef vorm aan de duurzame en bloeiende toekomst van onze gemeente.

Jouw rol als beleidsmedewerker:

Voor initiatiefnemers van principeaanvragen ben je het eerste aanspreekpunt namens de gemeente. Vanaf het beginstadium van ideeen tot aan het vaststellen van het plan begeleid jij ruimtelijke procedures. Je gaat in overleg met inwoners, bedrijven en agrariers over ruimtelijke initiatieven. Dit doe je in samenwerking met interne specialisten en externe organisaties. Daartoe heb je het nodige overleg met initiatiefnemers, je collegas en derden.Je kan zelfstandig ruimtelijke plannen beoordelen van initiatiefnemers en je bent in staat om zelfstandig ruimtelijke procedures te begeleiden. Je functioneert als de verbindende schakel tussen de beleidsafdeling in Wolvega en de afdeling VTH in Gorredijk. Je hebt kennis van de Omgevingswet en bent betrokken bij de invoering daarvan in de gemeente. Daarnaast adviseer je collegas bij het maken van ruimtelijke en juridische afwegingen op het terrein van bouwen en het gebruik van gronden. Ook draag je je steentje bij aan het ontwikkelen van nieuw ruimtelijk beleid.

Verantwoordelijkheden

Globale werkzaamheden beleidsmedewerker ruimtelijke ordening

  • Het behandelen van algemene informatieverzoeken op het gebied van ruimtelijke ordening;
  • Het adviseren bij nieuwe initiatieven tijdens het intakeoverleg;
  • Het organiseren van omgevingstafels;
  • Adviseren van collegas en het college van B&W;
  • Het begeleiden van uitgebreide ruimtelijke procedures van begin tot vaststelling. Dit zijn procedures zoals een omgevingsplanprocedure of een BOPA. Voorbeelden van initiatieven zijn het bouwen van 1 of meerdere woningen of het uitbreiden van (agrarische) bedrijven;
  • Het schrijven van college- en raadsvoorstellen;
  • Het meedenken over beleid en het zelfstandig schrijven van ruimtelijk beleid zoals bijvoorbeeld de omgevingsvisie of de welstandsnota.

Eisen

  • Aantoonbaar HBO werk- en denkniveau op het gebied van ruimtelijke ordening (planologie).

  • 2 tot 5 jaar recente werkervaring op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling (bij voorkeur bij een gemeente).

  • Aantoonbare kennis van relevante wet- en regelgeving.

  • Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

  • U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe.

Wensen en competenties

Wensen

  • Externe heeft aantoonbaar HBO werk- en denkniveau op het gebied van ruimtelijke ordening (planologie). Externe kan het gevraagde werk- en denkniveau aantonen (250 punten) Externe is op dit moment bezig het gevraagde werk- en denkniveau te behalen (125 punten) Externe voldoet niet aan het gevraagde werk- en denkniveau (0 punten) - 40 %

  • Externe beschikt over 2 tot 5 jaar recente werkervaring op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling (bij voorkeur bij een gemeente). Externe heeft de aantoonbare ervaring in het vakgebied zoals omschreven (250 punten) Externe heeft tot 2 jaar aantoonbare ervaring in het vakgebied zoals omschreven (125 punten) Externe heeft geen aantoonbare ervaring in het vakgebied zoals omschreven (0 punten) - 40%

  • Externe heeft aantoonbaar kennis van relevante wet- en regelgeving. Externe heeft aantoonbare kennis zoals omschreven (200 punten) Externe heeft geen aantoonbare kennis zoals omschreven (0 punten) - 20%

Organisatie en team

De kandidaat is inzetbaar vanaf ca 18 augustus 2025 tot en met 17 augustus 2026 voor 36 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe.

Gespreksinformatie

Niet bekend

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
NB: Het betreft een reguliere functie binnen de organisatie en is daarmee niet passend voor ZZP'ers.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur