Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Wageningen
Logo van Gemeente Wageningen

Adoptieconsultant

Gemeente Wageningen

Markt 22, 6701 CZ Wageningen, Nederland

Sluit over 17 dagen

Begindatum:

12 jan 2026

Einddatum:

12 jul 2026

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

6 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 16
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als adoptieconsultant help je de verandering begeleiden van het huidige werkplekconcept naar de moderne werkplek (hieronder wordt dit nader toegelicht). Deze verandering is projectmatig georganiseerd en wordt technisch uitgevoerd door onze IaaS-leverancier. Om de moderne werkplek optimaal in gebruik te nemen is het belangrijk dat medewerkers snappen wat er verandert, hoe dit gebeurt en wat dit voor hen betekent. Als adoptieconsultant maak je een adoptieplan en voer je deze ook uit, om bewustwording en enthousiasme creeren bij medewerkers en zorg je dat medewerkers gedrag en vaardigheden zich eigen maken die hoort bij deze verandering. Als adoptieconsultant help je dus met voorbereiding, uitvoering en lever je ook nazorg. Voor het begeleiden van deze verandering willen we dat je gebruik maakt van de ADKAR-methodiek. Als adoptieconsultant werk je nauw samen met onder andere de projectleider vanuit Wageningen, de functioneel beheerder voor de werkplek, communicatie en het team vanuit onze IaaS-leverancier.

Huidige werkplek

Iedere werknemer bij de gemeente Wageningen maakt gebruik van een managed laptop of een thin client. De software die lokaal op deze laptop is geinstalleerd is minimaal. Zo is wel Microsoft Teams geinstalleerd voor videovergaderen, maar geen verdere Office applicaties. Voor de Wageningse werkomgeving dien je nu nog in te loggen op een Citrix-omgeving. Binnen deze omgeving zijn alle relevante applicaties beschikbaar. Zowel SaaS- als een aantal on-premises applicaties. We zijn op onedrive na overgestapt op Microsoft 365. Enkel nog de lokale bestanden staan nog op een (persoonlijke) netwerkschijf binnen de Citrix-omgeving.

Moderne werkplek

Er is een project geformuleerd rondom de moderne werkplek met als doel om in mei 2026 volledig afscheid te nemen van onze Citrix-omgeving. Onze IaaS-leverancier zal vanaf december 2025 een testomgeving opleveren van de moderne werkplek waarbij de standaard-applicatie die nu binnen Citrix zijn geinstalleerd, beschikbaar komen voor de gebruikers in het lokale startmenu van de laptop. We nemen daarnaast afscheid van de thin clients en daarvoor in de plaats komen beperkt aantal NUCs (kleine vaste pcs) terug voor enkele specifieke functies waar laptops niet handig zijn (bijvoorbeeld baliemedewerkers). De on-premises applicaties zullen via Recast (voorheen: Liquid) aangeboden worden. De gemeente Wageningen werkt al in Teams voor vergaderen en bestanden bewerken. De overstap naar OneDrive zal ook gemaakt worden in het project moderne Werkplek. Het projectteam van dit project bestaat uit vertegenwoordiging vanuit het team I&A en de consultants ingehuurd vanuit onze IaaS-leverancier voor het inrichten van de moderne werkplek, met als aanspreekpunt de projectleider: Erwin Harkink.

Verwachtingen en Werkzaamheden

  • Het maken van een adoptieplan op basis van de ADKAR-methodiek;
  • Het verzorgen van de heldere communicatie naar de organisatie voor, tijdens en na de introductie van de moderne werkplek (teksten, filmpjes, presentaties, bijeenkomsten);
  • Helpen vormgeven van het opleidingstraject;
  • Aanwezigheid op kantoor is afhankelijk van de fase waarin het project verkeert gewenst en nader af te stemmen;
  • De consultant richt zich op het creeren van een positieve houding en motivatie bij de stakeholders ten opzichte van de verandering;
  • Verzorgen van een soepele overgang van elk afzonderlijk team naar het gebruik van de moderne werkplek.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als changeconsultant bij een gemeente;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met trainen van eindgebruikers;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met het toepassen van de ADKAR-methodiek.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op hbo master niveau (20 punten);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als changeconsultant bij een gemeente (40 punten);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met trainen van eindgebruikers (30 punten);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het toepassen van de ADKAR-methodiek (10 punten).

Competenties

  • Entousiast;
  • Klantgericht;
  • Luisteren;
  • Samenwerken;
  • Organiseren.

Organisatie en team

Wageningen is al jarenlang een van de beste overheidsorganisaties! Wageningen is de stad van de vrijheid met een sociaal gezicht en trotse inwoners. Typerend voor de werkcultuur is het eigenzinnige karakter en het werken vanuit het hart. Wageningen bied je een omgeving waar je je werk met plezier kunt doen. Binnen de organisatie wordt veel gedaan aan vitaliteit en duurzaamheid. Bij ons krijg je de ruimte om je werk op jouw manier in te vullen. Of je nu nieuwe ideeen hebt voor een duurzamer beheer van de buitenruimte, of actief mee wilt denken over hoe we onze wijken nog mooier maken: jouw bijdrage doet ertoe. Kom werken in Wageningen, waar vrijheid en betrokkenheid samenkomen.

Als adoptieconsultant werk je nauw samen met onder andere de projectleider vanuit Wageningen, de functioneel beheerder voor de werkplek, communicatie en het team vanuit onze IaaS-leverancier.

Het projectteam van dit project bestaat uit vertegenwoordiging vanuit het team I&A en de consultants ingehuurd vanuit onze IaaS-leverancier voor het inrichten van de moderne werkplek, met als aanspreekpunt de projectleider: Erwin Harkink.

Gespreksinformatie

Beoordeling Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen

Flextender beoordeelt de cvs op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie cvs die aan de organisatie worden voorgelegd

Flextender beoordeelt de cvs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door Flextender. De 5 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de cvs van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 8 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 6 januari 2026 bericht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
Optie tot verlenging: 3x 3 maanden

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen Laptop.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur