Jurist Omgevingsplan

Gemeente Voorschoten

Leidseweg 25, 2252 LA Voorschoten, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
100 24 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 nov 2025

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

30 jun 2025

Omschrijving

De gemeente Voorschoten zoekt een zelfstandig juridisch professional (zzp) met aantoonbare expertise op het gebied van bestuursrecht voor de tijdelijke uitvoering van een opdracht op afroepbasis.

Hoofddoel van de opdracht

De opdrachtnemer vertegenwoordigt de gemeente in bezwaar- en beroepsprocedures. De werkzaamheden worden zelfstandig uitgevoerd, op basis van vooraf afgestemde opdrachten en in afstemming met een vast contactpersoon binnen de organisatie. De opdrachtnemer bepaalt zelf op welke wijze en in welke volgorde de werkzaamheden worden uitgevoerd, met inachtneming van de procesafspraken en termijnen.

Opdrachtwerkzaamheden

Vertegenwoordiging van de gemeente bij bezwaar- en beroepsprocedures, o.a. bij de Rechtbank of Raad van State; Zelfstandig contact onderhouden met procespartijen (inclusief collegas en bezwaarmaker(s)); Beoordelen en opstellen van het dossier ten behoeve van bezwaar- of beroepszaken; Mondelinge vertegenwoordiging van het college bij zittingen; Opstellen van het verweerschrift (BOB) en afwikkeling van rechterlijke uitspraken; Zelfstandige afhandeling van de bijbehorende administratieve werkzaamheden.

Aanvullende opdrachtwerkzaamheden

  • Adviseren op verzoek over ontwikkelingen in relevante wet- en regelgeving;

  • Signaleren en duiden van relevante jurisprudentie;

  • Vertalen van juridische informatie naar toegankelijke adviezen voor interne partijen;

  • Mogelijke aanwezigheid bij bezwaarzittingen, doorgaans circa één keer per maand (op maandagavond).

Randvoorwaarden en uitgangspunten

  • De opdrachtnemer voert de opdracht uit op zelfstandige en onafhankelijke basis

  • De opdrachtnemer bepaalt, in overleg, waar en wanneer de werkzaamheden worden uitgevoerd, met inachtneming van wettelijke termijnen

  • De opdrachtnemer is zelf verantwoordelijk voor de inrichting van zijn/haar werkproces en administratie

  • Er is geen verplichting tot persoonlijke arbeid: vervanging is bespreekbaar, mits vooraf afgestemd en passend bij de opdracht.

Eisen

  • Beschikbaar om te starten in juli 2025 voor gemiddeld 24 uur per week voor de duur van de opdracht;

  • Uurtarief maximaal 100,00 exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk en fee Flextender;

  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in juridische richting;

  • Aantoonbare werkervaring als juridisch Adviseur Omgevingsplan binnen de omgevingswet/ Ruimtelijke ordening/WABO;

  • Aantoonbaar actuele kennis van de Omgevingswet en kennis van deze wet- en regelgeving, benoem duidelijk waar de kennis is opgedaan;

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar in juridische adviesfunctie in het omgevingsrecht gericht op de Omgevingswet (50 punten);

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar in een juridische functie bij een gemeente (15 punten);

  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van bestuursrecht (15 punten);

  • Fysiek aanwezig zijn op kantoor voor minimaal 2 dagen per week (20 punten).

Competenties

  • Communicatief sterk;

  • Daadkrachtig;

  • Stressbestendig;

  • Flexibel;

  • Resultaatgericht.

Organisatie en team

De afdeling Bedrijfsvoering speelt een essentiele rol in het ondersteunen en faciliteren van de interne organisatie bij de uitvoering van primaire processen en het realiseren van de organisatiedoelen. De afdeling is verantwoordelijk voor de strategische ontwikkeling van de organisatie op de korte, middellange en lange termijn. Dit omvat onder andere het optimaliseren van bedrijfsprocessen, het beheren van financien, ICT en HR, en het bevorderen van een efficiente en effectieve werkomgeving. De afdeling Bedrijfsvoering richt zich op het creeren van een ondersteunende en stimulerende werkomgeving, waarin medewerkers optimaal kunnen presteren. De proactieve houding van de afdeling zorgt ervoor dat de organisatie wendbaar blijft en kan inspelen op interne en externe veranderingen.

Het Team Kernsupport (Financien, Juridische Zaken en Inkoop) biedt ondersteuning aan collegas binnen de gemeente Voorschoten op het gebied van financien, juridische zaken, inkoop en aanbesteding. Dit team fungeert als adviseur, levert deskundig advies en praktische oplossingen, en helpt de organisatie bij het nemen van weloverwogen beslissingen en het optimaliseren van processen. Financien voert de financiele administratie en biedt financieel overzicht en ondersteunt de P&C-cyclus, terwijl de adviseur subsidies het subsidieproces coordineert. Juridische Zaken biedt advies en ondersteuning bij juridische vraagstukken. Inkoop en aanbesteding biedt ondersteuning bij inkoopadvies mede door Stichting Rijk, daarnaast voeren zij het contractmanagement op het gebied van ICT.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de gemeente Voorschoten zijn gepland op donderdag 10 juli 2025 tussen 12:00 15:00 uur en dinsdag 15 juli tussen 9:00 12:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 8 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

CV-eisen 
Maximaal 3 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties. 

Werkdagen 
De opdracht van 24 uur wordt vervuld op minimaal 3 van de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr. De werkdagen worden in overleg bepaald.

De gemeente Voorschoten zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken. De opdracht van 24 uur wordt vervuld op minimaal 3 van de volgende werkdagen: Ma Di Wo Do Vr. De werkdagen worden in overleg bepaald.

De externe partij brengt voor deze opdracht 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.