Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland
Begindatum:
1 jan 2025Einddatum:
31 dec 2025Uren per week:
10-14Publicatiedatum:
8 nov 2024Technisch adviseur Dynamisch Verkeersmanagement
Periode 1-1-2025 t/m 31-12-2025, met mogelijke opties tot verlenging
Belasting gemiddeld 10-14 uur per week
Tarief max. 120,- euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Korte beschrijving speelveld
De gemeente Utrecht heeft met het vastgestelde Mobiliteitsplan 2040 de ambitie om de leefbaarheid in de stad te vergroten. Dat doen we bijvoorbeeld door de oversteekbaarheid voor langzaam verkeer te verbeteren en door het autoverkeer op de juiste plek te zetten in de stad. Op veel plekken in de stad is het nodig om, multimodaal, keuzes te maken hoe we het verkeer zo slim mogelijk kunnen regelen en sturen. Een van de benodigde pijlers is het grip houden op het aanbod van (auto)verkeer dat zich de stad in en uit beweegt. Hiervoor zetten we al jaren in op Dynamisch Verkeersmanagement (DVM). De gemeente heeft veel ervaring opgedaan met de inzet van een DVM-systeem. Rondom de t Goylaan en rondom de parallelbaan A12 richting het westen is een DVM-systeem actief. Ook rondom de Westelijke Stadsboulevard is een kleiner systeem actief wat komend jaar wordt uitgebreid.
Voor verschillende projecten moet het DVM-systeem nu op grotere schaal, al dan niet integraal met een geplande herinrichting, worden ontworpen, geimplementeerd en beheerd. Denk daarbij aan herinrichtingsprojecten zoals de Westelijke Stadsboulevard, Socrateslaan en Lombokplein, maar ook gebiedsoverstijgend in Utrecht-Zuidwest. Deze nieuwe projecten worden ondergebracht in een (nog aan te besteden) nieuw DVM systeem. Tot het zover is moet het huidige DVM-systeem functioneel en technisch worden beheerd. Hiervoor zoeken we een technisch adviseur met die meewerkt aan de genoemde DVM-projecten (beheer en deels ook nog de opbouw van een nieuw deelgebied), meedenkt met de aanbesteding van een nieuwe DVM-systeem en met zijn/haar eigen kennis en ervaring fungeert als sparringpartner voor het bestaande team.
Voor advies en hulp bij het beheer en onderhoud van het huidige DVM systeem is de gemeente Utrecht dan ook op zoek naar een (technisch) DVM-adviseur en vraagbaak, die ruime ervaring heeft met:
VRI-technische (beheer)systemen, bij voorkeur kennis en ervaring met realisatie en beheer (zowel technisch als verkeerskundig);
DVM-technische stedelijke systemen, bij voorkeur kennis en/of ervaring met de systemen (Gecoordineerd Netwerkbreed Verkeersmanagement) die in Midden Nederland worden gebruikt.
De ontwerp- en voorbereidende analyse fase van een DVM-project waarbij afgewogen multimodale keuzes worden gemaakt hoe het verkeer in een stedelijk gebied zo slim mogelijk te sturen.
De begeleiding van de uitvoeringsfase van het DVM-systeem in het betreffende project/gebied, met als doel een werkend systeem op te leveren.
Kennis heeft van (innovatieve) marktontwikkelingen zodat nuttige innovaties kunnen worden toegepast in bestaande of nieuwe DVM-gebieden van de gemeente Utrecht.
Gemeente Utrecht heeft afgelopen jaren gewerkt aan het opzetten van een team van adviseurs DVM die in dienst zijn bij de gemeente. Je bent sparringpartner voor dit team en voorziet hen van adviezen en coacht hen op verzoek. Naast de inhoudelijke adviezen en bijdragen aan de bestuurlijke besluitvorming wordt ook gevraagd te adviseren bij het opzetten van de beheerorganisatie voor DVM binnen de gemeente. Je neemt als adviseur en vraagbaak deel aan verschillende projectteams waarin DVM aan bod komt. Daarbinnen heb je vooral in persoon op de locatie Stadskantoor van de Gemeente Utrecht overleg met de gemeentelijke DVM- en VRI-specialisten, overig betrokken specialisten/adviseurs en DVM-marktpartijen.
Je taken zijn:
Het begeleiden en adviseren van interne en externe specialisten voor het opstellen van multimodale netwerkanalyses;
Het bijdragen aan, en begeleiden van collegas bij het opstellen van een PvE en VO van project specifieke DVM-ontwerpen;
Het begeleiden van collegas bij zowel het opstellen van een evaluatieplan als bij het uitvoeren van de 0-, tussen- en eindmeting voor verkeerskundige analyses;
Opstellen van eventuele DVM-regelscenarios;
Meedenken bij DVM-kostenramingen die vanuit projecten worden opgesteld;
Adviseren bij evaluatie(s) van het DVM-systeem;
Begeleiden integrale afstemming van het DVM-systeem op de huidige trajecten met eventuele civiele herinrichting;
Ondersteunen van collegas t.a.v. bestuurlijk proces en communicatie naar omgeving.
Algemene kennisdeling, -overdracht en coaching richting relevante medewerkers gemeente.
Jij bent/hebt:
Meer dan 10 jaar ervaring met het ontwerpen en toepassen van dynamisch verkeersmanagement;
Ervaring met het werken in, en de (bestuurlijke) processen bij voorkeur bij een grote gemeente;
(Verkeerskundige) kennis van Utrecht is een pre;
Minimaal een afgeronde hbo opleiding, bij voorkeur in een relevante toepasbare studierichting, zoals bijvoorbeeld verkeerskunde of civiele techniek;
Je hebt recente (afgelopen 3 jaar) opdrachten vervuld waarin je nauw betrokken/leidend bent geweest in de ontwerpfase en uitvoeringsperiode van (herinrichtings)projecten waar een multimodaal DVM-systeem is toegepast;
Daarbij herken je je in de volgende competenties:
Coachen en ondersteunen van collegas en in werkprocessen
Resultaatgericht werken
Samenwerken
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zon inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
Goed om te weten:
Gesprekken zijn gepland op 25 en 26 november. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.
De werkzaamheden worden grotendeels uitgevoerd op het Stadskantoor van de Gemeente Utrecht - bij voorkeur op donderdagen (samenwerkdag DVM)- en soms ook bij betrokken DVM-marktpartijen. De adviseur wordt geacht zijn eigen devices mee te nemen en krijgt bij de gemeente de beschikking over een ICT-account en toegangspas. Werkzaamheden worden afgerekend op basis van werkelijk bestede tijd en maandelijks gefactureerd.
Op deze positie wordt momenteel iemand ingehuurd, voor wie het bekend is dat er een nieuwe aanvraag wordt gepubliceerd. Gemeente Utrecht staat open voor alle geschikte ingediende offertes.
Het is mogelijk om 1 offerte per aanbieder in te dienen.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen van de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.
Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.