Strategisch Adviseur Inkoop Periode: zsm tot 15-2-2025, met mogelijke opties tot verlenging Belasting: 24-32 uur per week gemiddeld Tarief: max. 120 euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Korte beschrijving speelveld Utrecht heeft jou nodig!
De gemeente Utrecht besteedt elk jaar ongeveer 750 miljoen aan verschillende aankopen. We kopen allerlei producten en diensten in, zoals personeel, software, bruggen, scholen, zorg, grondonderzoek, maar ook meubels en energie. Door de grote hoeveelheid en verscheidenheid van onze aankopen is het belangrijk dat we efficient werken. Dit betekent dat we de juiste dingen kopen, die passen bij onze behoeften en doelen, zoals duurzaamheid (SR) en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVOI). Als Strategisch Adviseur Inkoop speel jij hierin een belangrijke rol. Voor deze functie zoeken we specifiek iemand met kennis en ervaring op het gebied van ICT. Dankzij jouw expertise ben je een verbindende schakel tussen strategie en uitvoering.
Als Strategisch Adviseur Inkoop werk je samen in een team van drie andere Strategisch Adviseurs Inkoop en een Clustermanager. Jouw werk is gebaseerd op het strategisch plan van onze afdeling en je ondersteunt de Manager Inkoop. Je richt je vooral op het organiseren van inkoop en contractbeheer voor de hele organisatie. Samen zijn jullie verantwoordelijk voor het ontwikkelen en vastleggen van verschillende inkoopthemas die passen bij het beleid, en het verder professionaliseren van de inkoopfunctie. Denk aan themas als datamanagement, innovatie, ketensamenwerking, contractbeheer en naleving van regels. Jij bent het aanspreekpunt voor een aantal afdelingen die zich op ICT richten. Je houdt ontwikkelingen in de gaten, denkt mee over strategische inkoopprojecten en zorgt dat de plannen goed worden uitgevoerd binnen deze afdelingen. Het is belangrijk dat je goed samenwerkt met verschillende betrokkenen en een sterk netwerk opbouwt. Je begeleidt zelf geen inkooptrajecten, maar zorgt voor overzicht en coordinatie.
Je taken zijn: Concreet houdt dit in dat je als Strategisch Adviseur Inkoop onder andere de volgende doelen en taken hebt:
Je bent verantwoordelijk voor een aantal belangrijke dossiers, waaronder:
Het uitwerken van de notitie 'in control' in concrete actieplannen om betrouwbare managementinformatie te krijgen.
Samenwerken met collega's van Financien om het nieuwe financiele systeem te implementeren.
Het uitvoeren van de businesscase voor de aanschaf en invoering van een contractmanagementtool voor de hele organisatie.
Je speelt actief in op actuele onderwerpen, trends en ontwikkelingen binnen de organisatie, de politiek of in het inkoopvak en zorgt dat dit binnen de organisatie wordt opgepakt.
Je bent een strategische sparringpartner voor je collega's binnen het team en voor medewerkers uit de organisatie.
Je gebruikt jouw kennis om:
De inkoop- en contractmanagementfunctie in de hele organisatie te verbeteren.
Het kennisniveau te verhogen.
Bij te dragen aan de organisatiedoelen.
Je werkt nauw samen met andere strategen binnen de afdelingen Financien, Inkoop en Juridische Zaken, zodat je ontwikkelingen binnen de organisatie kunt vertalen naar de praktijk en andersom.
Je advies is integraal. Je bent het eerste aanspreekpunt voor managers, business controllers, projectleiders, inkoopadviseurs en programmamanagers.
Je neemt deel aan relevante overleggen over inkoop en contractmanagement binnen de gemeentelijke organisatie en jouw specifieke account.
Je werkt minimaal twee dagen per week op locatie, of vaker als dat nodig is.
Je initieert, stuurt en bewaakt de ontwikkelprocessen van de belangrijke inkoopthemas voor de hele organisatie.
Je geeft gevraagd en ongevraagd advies bij complexe dossiers met veel betrokkenen en/of verschillende belangen. Hierbij houd je rekening met zowel de huidige situatie als de middellange en lange termijn. Dit advies omvat:
Het onderzoeken en analyseren van ontwikkelingen of problemen.
Het ontwikkelen van adviezen en aanbevelingen.
Het geven van mondeling of schriftelijk advies.
Het succesvol implementeren van de maatregelen.
Jij bent/hebt: Om succesvol te zijn in deze rol is het van belang dat je ruime inkoopervaring meebrengt op strategisch niveau. Je bent omgevingssensitief en hebt gevoel voor het werken in een politiek bestuurlijke omgeving. We vinden het belangrijk dat je in staat bent om een breed draagvlak voor je advies of concernbrede ontwikkelingen te creeren. Daarnaast kun je de vakinhoud creatief vertalen naar passende oplossingen voor de organisatie. En haal je energie uit het adviseren op complexe dossiers.
Je hebt minimaal 3 jaar ervaring met het werken in de ICT-inkoop op een strategisch niveau, waarbij het een pre is als je hebt gewerkt met implementatie van een financieel pakket of een vergelijkbaar impactvol systeem.
Je hebt minimaal een afgeronde hbo-opleiding, daarnaast beschik je aantoonbaar over een WO werk- en denkniveau;
Je hebt een vakgerichte strategische inkoop- of contractmanagement opleiding afgerond;
Je hebt ervaring met beleidsinitiering in een politiek bestuurlijke omgeving en/of met het ontwikkelen en vormgeven op concernniveau van theorieen, modellen, doelen, oplossingen en strategieen die richtinggevend zijn voor de organisatie;
Daarnaast herken je je in de volgende competenties/vaardigheden:
Samenwerken: op samenwerken gericht, weloverwogen handelen met oog voor de gevolgen van eigen beslissingen of acties op anderen. Daarbij ben je behulpzaam van aard. Je kunt Inkopers/Aanbestedingsexpert /stagiairs/vrijwilligers adviseren, coordineren tot optimale prestaties, groei in hun functie;
Stressbestendigheid, tijdens en/of na moeilijke situaties, onder sterke druk, na tegenslagen of kritiek, efficient blijven functioneren;
Organisatiesensitiviteit, bij het werken in een politiek gevoelige omgeving. Je kunt handelen met oog voor de invloeden en (lang termijn) gevolgen van eigen beslissingen of acties op andere onderdelen van de gemeente Utrecht en andere stakeholders zoals gemeenten en leveranciers;
Innovatief vermogen, Je richt je op originele en vernieuwende oplossingen en voorstellen, bent onderzoekende en nieuwsgierige m.b.t producten, diensten en marktontwikkelingen. Je weet hierbij zaken op een afstand bekijken en ze in hun ruimere context en tijdsperspectief plaatsen. Daarbij kun je conceptueel denken;
Strategisch vormgevend, Je kunt zaken op een afstand bekijken, zaken conceptualiseren en ze in hun ruimere context en tijdsperspectief plaatsen. Op basis hiervan formuleer je hoofdlijnen en zet je de lange termijnstrategie uiteen;
Inschattingsvermogen, Je kunt handelen met oog voor de invloeden en (lang termijn) gevolgen van eigen beslissingen of acties op andere onderdelen van de gemeente Utrecht en andere stakeholders zoals gemeenten en leveranciers. Laten blijken goed geinformeerd te zijn over organisatorische, maatschappelijke en politieke ontwikkelingen of andere omgevingsfactoren (binnen of buiten gemeente).
Goed om te weten: Het is niet mogelijk om bij het stadkantoor te parkeren, eventuele parkeer kosten zijn voor eigen rekening. Het stadskantoor is zeer goed bereikbaar per openbaar vervoer en direct gelegen aan het Centraal Station. Gesprekken zijn gepland op donderdagmiddag 7 november vanaf 13:00 uur. De manager zal contact opnemen indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.
In het kader van de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie) is inschrijving door zzpers niet toegestaan. Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen van de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden. Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd. De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Delen:
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.