Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Senior Strategisch Adviseur Planning voor Programma Wervengebied

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 11 dagen
115 Utrecht

Uren per week:

16 - 24

Publicatiedatum:

7 aug 2025

Omschrijving

Je gaat aan de slag als Senior Strategisch Adviseur Planning voor het programma werven en de uitvoeringsprojecten. Het programma bestaat uit algemene taken en uitvoeringsactiviteiten. Dit zijn o.a. maatregelen ten behoeve van het weren van te zwaar verkeer, diverse onderzoekswerkzaamheden, het vervangen van walmuren (o.a. Oudegracht), het vervangen van kluismuren (o.a. Kromme Nieuwegracht, Drift, Plompetorengracht), het uitzetten van complexe aanbestedingen, het begeleiden voor het en/of het uitvoeren van het herstellen van kelders in het wervengebied.

Als Senior Strategisch Adviseur Planning zorg jij, door het coordineren van de activiteiten van de verschillende IPM rolhouders, dat de planning haalbaar gemaakt wordt. Steeds ben jij hierbij de betrouwbare sparringpartner voor het projectteam, zonder de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van activiteiten van ze over te nemen. Je bent in staat op meerdere manier de planning inzichtelijk te maken en het onderwerp planning op de agenda te houden.

Je werkzaamheden bestaan onder andere uit:

  • Je bent een sparringpartner voor en coordineert met de verschillende IPM rolhouders de activiteiten voor een haalbare planning;
  • Je creeert de integrale planning. Hiervoor stem je af met de teamleden welke activiteiten benodigd zijn, de relaties tussen tijdsgebonden werkzaamheden en doorlooptijden
  • Je geeft strategisch advies met betrekking tot de (interne & externe) processen die relevant zijn voor de voortgang van het project en programma;
  • Je doorziet afhankelijkheden, conflicten, buffers in de planning, Je signaleert (proces)risico's en verwerkt effecten hiervan (beheersmaatregelen en gevolgen) in de planning en scenarios;
  • Je creeert en vergroot draagvlak bij teamleden door visualisaties/sessies/challenges, etc., zodat de planning daadwerkelijk bijdraagt aan de sturing van het project en programma;
  • Je richt een standaard systeem en proces in om de planning frequent te monitoren op tijdsgebonden elementen, doorlooptijden, gesignaleerde afwijkingen en te actualiseren
  • Je anticipeert op in- en externe factoren, communiceert hierover en verkent de mogelijkheden met het projectteam om een eventuele versnelling te realiseren;
  • Je ontwikkelt rekenmodellen voor langetermijn programmering en doorrekenen scenarios
  • Je levert input vanuit de planning aan diverse rapportages.
  • Je coacht en begeleidt Junior Planners;
  • In samenspraak met de manager projectbeheersing draag je bij aan de verbetering van de planningsprocessen/systemen om als programma verder te professionaliseren;
  • Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht:

Als Senior Strategisch Adviseur Planning heb je een haalbare integrale planning opgesteld en bewaakt, en strategisch bijgedragen aan de professionalisering van het programma.

Eisen

  • HBO of WO werk en denkniveau in bijvoorbeeld civiele techniek, (technische) bedrijfskunde, planologie of bouwkunde;
  • Minimaal 5 jaar ervaring met planning binnen een complexe stedelijke overheidsorganisatie, bij voorkeur ervaring in een IPM team;
  • Ervaring met het werken aan monumentaal erfgoed
  • Minimaal 3 jaar ervaring met het begeleiden en inrichten van planningsmanagement in een projectorganisatie;
  • Een analytische blik en het talent om op een prettige manier invloed uit te oefenen op mensen en situaties;
  • Een resultaatgerichte houding en de vaardigheid om stevige, persoonlijke relaties op te bouwen met onder meer projectteams, opdrachtgevers en vakgenoten;
  • Je kunt goed communiceren en netwerken. Je denkt vernieuwend en ziet kansen waar ze liggen;
  • Je kunt snel schakelen en je denkt altijd 3 stappen vooruit.
  • Je hebt kennis van applicaties zoals MS Project en MS Visio

Wensen en competenties

Wensen

  • Je voelt je helemaal thuis in een dynamische omgeving en je bent in staat om hierin overzicht te houden. Daarnaast ben je iemand die analytisch sterk is, goed kan communiceren en goed met mensen kan omgaan. Je blijft effectief presteren onder tijdsdruk en je signaleert kansen en handelt ernaar. Je weet dat planning meer is dan een balkenschema.

Competenties

Organisatie en team

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zon inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.

Gespreksinformatie

Gesprekken zijn gepland in de week van 25 augustus. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden. Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%. Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden. Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen. Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd. De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend. Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur