Logo van Gemeente Utrecht
Logo van Gemeente Utrecht

Senior Recruiter Concerndirectie

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 9 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

9 dec 2025
Opdracht tarief 100Opdracht uren 32 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Utrecht heeft jou nodig! In deze tijdelijke opdracht als senior recruiter directie ben jij verantwoordelijk voor de werving en selectie van de topfuncties binnen de gemeente Utrecht. Je draagt daarmee direct bij aan de samenstelling van de ambtelijke top en hebt invloed op de koers, continuïteit en kwaliteit van het leiderschap binnen de organisatie. De opdracht ontstaat vanwege het tijdelijke vertrek van de vaste senior recruiter directie ivm een wereldreis.

Als senior recruiter directie ben je verantwoordelijk voor het volledige wervingsproces van concerndirectieleden en directeuren. Je zorgt voor heldere, zorgvuldig geformuleerde en inclusieve vacatures, begeleidt het gehele proces van A tot Z en adviseert over de juiste wervings- en selectieaanpak. Je bent het eerste aanspreekpunt voor alles wat raakt aan werving en selectie op dit niveau. Als senior recruiter directie heb je een zichtbare en actieve rol in het borgen van inclusie en diversiteit binnen de werving en selectie van de ambtelijke top. Je zorgt ervoor dat deze waarden niet alleen worden benoemd, maar ook daadwerkelijk worden toegepast in profielen, procedures en besluitvorming.

Je werkt nauw samen met de HR business partner en adviseert vanuit jouw recruitmentexpertise. Je beweegt moeiteloos tussen operationele organisatiekracht en stevig bestuurlijk advies: administratief en procesmatig strak waar het moet, inhoudelijk stevig richting gemeentesecretaris en directie waar nodig. In deze rol heb je gedurende de wervingsfase rechtstreaks contact met kandidaten, met name in de voorfase van het proces. Tijdens de selectiegesprekken maak je in principe geen standaard onderdeel uit van de selectiecommissie. Deze rol ligt primair bij de HR business partner. Alleen bij afwezigheid van de HR business partner neem je deze rol over.

Naast het invullen van topfuncties neem je eigenaarschap op enkele kleinere organisatieonderdelen en één of meer complexe, teamoverstijgende projecten of thema's, bijvoorbeeld verscherpte screening of inclusie en diversiteit. Je brengt hier beweging in door analyse, beleidsontwikkeling en strategievorming, en legt waar nodig de verbinding tussen HRM, organisatie, OR en directie.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
Je bent (mede)verantwoordelijk voor:

  • Het uitvoeren van stevige vacature-intakes met de gemeentesecretaris, directieleden en MT's om het gewenste profiel scherp te krijgen.

  • Verantwoordelijk voor de werving en selectie voor één of meerdere kleinere organisatieonderdelen.

  • Het adviseren over de juiste wervings- en selectieaanpak voor (directie)functies.

  • Het opstellen, redigeren en aanscherpen van inclusieve vacatureteksten en inhuuropdrachten voor directieleden.

  • Het coördineren van selectieprocedures, waaronder:

    • voorselectie van kandidaten;

    • samenstellen van selectiecommissies;

    • procedure- en gespreksplanning;

    • organisatie van assessment en screening

    • contracteren en aansturen van externe partijen (zoals W&S bureaus waar nodig).

  • Het begeleiden van selectiegesprekken en het bewaken van objectiviteit, inclusiviteit, DRA-taal en correcte betrokkenheid van de medezeggenschap.

  • Het nemen van eigenaarschap op één of meer complexe, teamoverstijgende projecten of thema's binnen Recruitment.

  • Het verbinden van HRM, directie, medezeggenschap en andere organisatieonderdelen waar nodig.

Resultaat van de opdracht

De opdracht is succesvol wanneer:

  • Alle (directie)vacatures in 2026 zorgvuldig en tijdig zijn ingevuld.

  • De selectieprocedures aantoonbaar voldoen aan eisen van I&D en interne beleids- en spelregels.

  • Eén of meer tactische recruitmentthema's (bijv. verscherpte screening) aantoonbaar in beweging zijn gebracht, met concrete producten, besluiten of implementatiestappen.

  • Een volledige en overdraagbare dossiervorming is gerealiseerd voor opvolging.

Eisen

  • HBO/WO werk- en denkniveau.
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring als senior corporate recruiter.
  • Aantoonbare en relevante werkervaring binnen het vakgebied (recruitment) bij de overheid of een semipublieke organisatie.
  • Aantoonbare ervaring met de werving en selectie van hoger management en directiefuncties.
  • Aantoonbare ervaring met het begeleiden van selectiecommissies in een bestuurlijke context.
  • Aantoonbare ervaring met het leiden van tactische recruitmentprojecten.

Wensen en competenties

Competenties

  • Sterke bestuurlijke en politieke sensitiviteit.
  • Zeer stevige adviesvaardigheden.
  • Resultaatgerichtheid.
  • Stressbestendigheid en flexibiliteit.

Organisatie en team

Als gemeente Utrecht geloven wij oprecht dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Daarom nodigen we kandidaten met een cultureel diverse achtergrond van harte uit om te reageren op deze inhuuropdracht.
Ben je benieuwd hoe de gemeente vorm geeft aan een inclusieve organisatie? Lees dat op deze pagina.
https://www.werkenbijutrecht.nl/over-ons/diversiteit-en-inclusiviteit/

Je maakt onderdeel uit van het team Recruitment binnen Mens & Organisatie van de gemeente Utrecht. Dit team is verantwoordelijk voor de werving en selectie en inhuur van de hele organisatie. Binnen het team heb jij een zelfstandige positie met een duidelijke focus op de concerndirectie en directiefuncties. Je werkt daarbij intensief samen met collega-recruiters, HR business partners en het team arbeidsmarktcommunicatie, en schakelt rechtstreeks met de gemeentesecretaris en directie waar nodig. Je rapporteert aan de Manager Recruitment.

Je werkt flexibel en naar eigen inzicht vanuit het Stadskantoor in Utrecht en vanuit huis. Je bent daar aanwezig waar het werk en de afstemming daarom vragen. De functie vraagt om flexibiliteit, zichtbaarheid en bereikbaarheid, met tegelijkertijd ruimte voor flexibel werken waar dat passend is.

Gespreksinformatie

Gesprekken zijn gepland op 22 en 23 december. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Senior Recruiter Concerndirectie

Periode: Van 1-1-2026 tot 31-12-2026 (12 aantal maanden) met mogelijke opties tot verlenging
Belasting: 32-36 uur per week gemiddeld
Tarief: Maximaal 100 euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Functieschaal: 11


Goed om te weten:

  • In het kader van de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie) is inschrijving door zzp'ers niet toegestaan.

  • We vinden het van belang dat je per begin januari beschikbaar bent voor deze rol voor minimaal 32 uur per week. Vanaf februari verwachten we een fulltime inzet (36 uur per week).

  • Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

  • De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
    Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

  • Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

  • Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

  • De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

  • Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr