Begindatum:
1 jan 2026Einddatum:
31 dec 2026Publicatiedatum:
9 dec 2025Utrecht heeft jou nodig! In deze tijdelijke opdracht als senior recruiter directie ben jij verantwoordelijk voor de werving en selectie van de topfuncties binnen de gemeente Utrecht. Je draagt daarmee direct bij aan de samenstelling van de ambtelijke top en hebt invloed op de koers, continuïteit en kwaliteit van het leiderschap binnen de organisatie. De opdracht ontstaat vanwege het tijdelijke vertrek van de vaste senior recruiter directie ivm een wereldreis.
Als senior recruiter directie ben je verantwoordelijk voor het volledige wervingsproces van concerndirectieleden en directeuren. Je zorgt voor heldere, zorgvuldig geformuleerde en inclusieve vacatures, begeleidt het gehele proces van A tot Z en adviseert over de juiste wervings- en selectieaanpak. Je bent het eerste aanspreekpunt voor alles wat raakt aan werving en selectie op dit niveau. Als senior recruiter directie heb je een zichtbare en actieve rol in het borgen van inclusie en diversiteit binnen de werving en selectie van de ambtelijke top. Je zorgt ervoor dat deze waarden niet alleen worden benoemd, maar ook daadwerkelijk worden toegepast in profielen, procedures en besluitvorming.
Je werkt nauw samen met de HR business partner en adviseert vanuit jouw recruitmentexpertise. Je beweegt moeiteloos tussen operationele organisatiekracht en stevig bestuurlijk advies: administratief en procesmatig strak waar het moet, inhoudelijk stevig richting gemeentesecretaris en directie waar nodig. In deze rol heb je gedurende de wervingsfase rechtstreaks contact met kandidaten, met name in de voorfase van het proces. Tijdens de selectiegesprekken maak je in principe geen standaard onderdeel uit van de selectiecommissie. Deze rol ligt primair bij de HR business partner. Alleen bij afwezigheid van de HR business partner neem je deze rol over.
Naast het invullen van topfuncties neem je eigenaarschap op enkele kleinere organisatieonderdelen en één of meer complexe, teamoverstijgende projecten of thema's, bijvoorbeeld verscherpte screening of inclusie en diversiteit. Je brengt hier beweging in door analyse, beleidsontwikkeling en strategievorming, en legt waar nodig de verbinding tussen HRM, organisatie, OR en directie.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
Je bent (mede)verantwoordelijk voor:
Het uitvoeren van stevige vacature-intakes met de gemeentesecretaris, directieleden en MT's om het gewenste profiel scherp te krijgen.
Verantwoordelijk voor de werving en selectie voor één of meerdere kleinere organisatieonderdelen.
Het adviseren over de juiste wervings- en selectieaanpak voor (directie)functies.
Het opstellen, redigeren en aanscherpen van inclusieve vacatureteksten en inhuuropdrachten voor directieleden.
Het coördineren van selectieprocedures, waaronder:
voorselectie van kandidaten;
samenstellen van selectiecommissies;
procedure- en gespreksplanning;
organisatie van assessment en screening
contracteren en aansturen van externe partijen (zoals W&S bureaus waar nodig).
Het begeleiden van selectiegesprekken en het bewaken van objectiviteit, inclusiviteit, DRA-taal en correcte betrokkenheid van de medezeggenschap.
Het nemen van eigenaarschap op één of meer complexe, teamoverstijgende projecten of thema's binnen Recruitment.
Het verbinden van HRM, directie, medezeggenschap en andere organisatieonderdelen waar nodig.
De opdracht is succesvol wanneer:
Alle (directie)vacatures in 2026 zorgvuldig en tijdig zijn ingevuld.
De selectieprocedures aantoonbaar voldoen aan eisen van I&D en interne beleids- en spelregels.
Eén of meer tactische recruitmentthema's (bijv. verscherpte screening) aantoonbaar in beweging zijn gebracht, met concrete producten, besluiten of implementatiestappen.
Een volledige en overdraagbare dossiervorming is gerealiseerd voor opvolging.
Als gemeente Utrecht geloven wij oprecht dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Daarom nodigen we kandidaten met een cultureel diverse achtergrond van harte uit om te reageren op deze inhuuropdracht.
Ben je benieuwd hoe de gemeente vorm geeft aan een inclusieve organisatie? Lees dat op deze pagina.
https://www.werkenbijutrecht.nl/over-ons/diversiteit-en-inclusiviteit/
Je maakt onderdeel uit van het team Recruitment binnen Mens & Organisatie van de gemeente Utrecht. Dit team is verantwoordelijk voor de werving en selectie en inhuur van de hele organisatie. Binnen het team heb jij een zelfstandige positie met een duidelijke focus op de concerndirectie en directiefuncties. Je werkt daarbij intensief samen met collega-recruiters, HR business partners en het team arbeidsmarktcommunicatie, en schakelt rechtstreeks met de gemeentesecretaris en directie waar nodig. Je rapporteert aan de Manager Recruitment.
Je werkt flexibel en naar eigen inzicht vanuit het Stadskantoor in Utrecht en vanuit huis. Je bent daar aanwezig waar het werk en de afstemming daarom vragen. De functie vraagt om flexibiliteit, zichtbaarheid en bereikbaarheid, met tegelijkertijd ruimte voor flexibel werken waar dat passend is.
Gesprekken zijn gepland op 22 en 23 december. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.
Periode: Van 1-1-2026 tot 31-12-2026 (12 aantal maanden) met mogelijke opties tot verlenging
Belasting: 32-36 uur per week gemiddeld
Tarief: Maximaal 100 euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Functieschaal: 11
In het kader van de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie) is inschrijving door zzp'ers niet toegestaan.
We vinden het van belang dat je per begin januari beschikbaar bent voor deze rol voor minimaal 32 uur per week. Vanaf februari verwachten we een fulltime inzet (36 uur per week).
Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.
De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.
Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.
Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.