Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Utrecht
Logo van Gemeente Utrecht

Senior Financial Controller Stadsbedrijven

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 9 dagen

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

1 apr 2026

Uren per week:

24 - 32

Publicatiedatum:

24 nov 2025
Opdracht tarief 125Opdracht uren 24 - 32

Omschrijving

Als senior financial controller bij Stadbedrijven ben je de strategische sparringpartner van het management van één van de grootste organisatieonderdelen van de Gemeente Utrecht (ca. 1.300 medewerkers). Je begeleidt (junior) controllers, waarbij je bijdraagt aan hun ontwikkeling, kennisdeling en verdere professionalisering van het team. Je vertaalt ambities naar heldere financiële kaders en bewaakt de financiële gezondheid. Daarbij duid je de ontwikkelingen achter de cijfers en geef je scherpe, goed onderbouwde adviezen met duurzame impact.

Werkzaamheden
Je werkzaamheden bestaan onder andere uit:
  • (Mede)opstellen, coördineren en beoordelen van P&C-producten zoals begroting, jaarrekening, managementrapportages en tussentijdse rapportages.
  • Adviseren van het management over de financiële sturing van hun organisatieonderdeel.
  • Doorlichten van financiële processen en het initiëren van verbetervoorstellen ter professionalisering van de financiële functie.
  • Analyseren van complexe financiële vraagstukken en vertalen naar concrete adviezen.
  • Optreden als financieel geweten.
  • Begeleiden en coachen van (junior) controllers en fungeren als kennisdrager binnen het Team Finance.
  • Signaleren van relevante externe ontwikkelingen (wetgeving, subsidies, economische trends) en vertalen daarvan naar financieel beleid.
  • Coördinatie en verwerking van begrotingswijzigingen.
  • Optimaliseren van de samenwerking met collega's van andere afdelingen en actief betrokken zijn bij interne audits.
  • Deelnemen aan interne werkgroepen in het kader van sturingsinformatie.
Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht
Je zorgt dat voor jou onderdeel de P&C-cyclus tijdig en kwalitatief goed wordt uitgevoerd.

Eisen

  • Je hebt minimaal een HBO-opleiding, bij voorkeur een WO opleiding, in een bedrijfseconomische richting, bijvoorbeeld in control af accountancy, afgerond.
  • Je hebt minimaal 10 jaar ervaring als financial controller waarvan 5 jaar bij een gemeente, bij voorkeur bij een grote gemeente.
  • Je hebt minimaal 3 jaar ervaring als financial controller in het fysieke domein, maar bij voorkeur meer jaren.
  • Kennis van SAP.
  • Kennis van de BBV.

Wensen en competenties

Niet bekend

Organisatie en team

Korte beschrijving speelveld
Utrecht heeft jou nodig!

De gemeente Utrecht biedt ruimte aan iedereen. We zien talent als basis en diversiteit als kracht om samen betere resultaten te behalen. We zijn benieuwd naar wie jij bent. Voor jou is er plek bij Team Financiën binnen het organisatieonderdeel Stadsbedrijven. Het team bestaat uit 23 collega's, waarvan 12 financial controllers. Het is een team waar ruimte is voor gezelligheid, maar waar we ook met veel ambitie en enthousiasme streven naar topprestaties! De werklocatie is Tractieweg 2 te Utrecht.

Het dagelijks werk van Stadsbedrijven is het visitekaartje van de gemeente. Of het nu gaat om het inzamelen van afval, het beheren, onderhouden of reinigen van de openbare ruimte, sportlocaties, zwembaden, parkeergarages, markten, havens, begraafplaatsen, bomen of grachten … iedereen ziet ons werk!

De opdracht wordt vervuld bij Team Finance binnen het organisatieonderdeel Stadsbedrijven. Het team bestaat uit 23 collega's, waarvan 12 financial controllers. Het is een team waar ruimte is voor gezelligheid, maar waar we ook met veel ambitie en enthousiasme streven naar topprestaties! De werklocatie is Tractieweg 2 te Utrecht.

Gespreksinformatie

Gesprekken zijn gepland op 9 en 10 december. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
Voor deze opdracht geldt er een verscherpte integriteitsscreening welke door een externe partner wordt uitgevoerd. De uitkomst van het onderzoek is bepalend voor de definitieve opdrachtverstrekking.

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr