Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Utrecht
Logo van Gemeente Utrecht

Scrummaster

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 10 dagen

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

30 apr 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

3 dec 2025
Opdracht tarief 100Opdracht uren 32

Omschrijving

De ICT-afdeling van de gemeente Utrecht zoekt een ervaren en enthousiaste Scrum Master om het functioneel beheer van de afdeling Digitale Dienstverlening van de gemeente Utrecht naar een hoger niveau te brengen. Als Scrum Master bij DomstadIT versterk het team Digitale Dienstverlening (DDV) door Agile processen te faciliteren, samenwerking te verbeteren en gedragsverandering te stimuleren in een complexe, snel veranderende omgeving. Je speelt een sleutelrol in het ontwikkelen en professionaliseren van digitale voorzieningen zoals www.utrecht.nl, het zaaksysteem en de OpenFormulieren waar duizenden inwoners en collega's dagelijks op vertrouwen. Door teams te coachen, blokkades weg te nemen en een effectieve way-of-work te helpen vormgeven, zorg je dat de dienstverlening wendbaar, stabiel en toekomstbestendig blijft.

Het team DDV bestaat uit drie subteams: zaakgericht werken, internet en team integraties. In deze teams worden verschillende werkzaamheden uitgevoerd met behulp van meerdere backlogs in zowel ADO als GIT. De werkzaamheden in deze backlogs worden door de eigen teams als uitgevoerd maar soms ook door leveranciers. De teams verschillen onderling in volwassenheid. De Scrum Master die wij zoeken brengt deze werelden bij elkaar en weet de verbinding te leggen tussen de verschillende stakeholders. Daarnaast weet je de medewerkers te enthousiasmeren en motiveren

Werkzaamheden:
- Je begeleidt de teams met het opzetten van de juiste overlegstructuren: van daily tot retrospective.
- Je kiest de juiste methodiek die past bij de werkzaamheden van het team.
- Je coacht collega's in samenwerking, eigenaarschap en focus.
- Je bouwt mee aan de blauwdruk voor de werkwijze: way-of-work van de teams.
- Je helpt de teams belemmeringen te signaleren én op te lossen.
- Je bewaakt het proces en zorgt dat de agile werkwijze écht werkt.
- Je stimuleert een cultuur van leren, verbeteren en vertrouwen.
- Je draagt bij aan de groei van agile werken binnen de voorziening DDV.
- Je helpt de teams met het leveren van waarde aan collega's en inwoners.
- Je zorgt ervoor dat teamleden elkaar vertrouwen en ondersteunen in hun specialisme en zo efficiënt mogelijk samenwerken.
- Je helpt teams met het ontwikkelen van een proactieve instelling waar de inwoner of collega centraal staat.

Eisen

- Minimaal HBO werk- en denkniveau.
- Meerdere jaren ervaring als Scrum Master of in een soortgelijke coachende rol.
- Ervaring met Scrum Master werkzaamheden in een gemeentelijke organisatie is een eis.
- Een Scrum Master-certificering (PSM I of hoger) is een eis.
- Meerdere jaren ervaring met agile werken in multidisciplinaire teams.
- Aantoonbare ervaring met de rol van Scrum Master in Functioneel Beheer teams die een agile methodiek toepassen op hun werkzaamheden.

Wensen en competenties

Wensen
- Affiniteit met digitale dienstverlening en webtechnologie.
- Ervaring met teams die gebruik maken van Open Source systemen.
- Ervaring met Github is een plus.

Competenties
- Empathisch vermogen waarmee je de teams goed aanvoelt.
- Uitstekende communicatieve vaardigheden.
- Uitstekende organiserende en faciliterende skills.

Organisatie en team

De ICT-afdeling van de gemeente Utrecht zoekt een ervaren en enthousiaste Scrum Master om het functioneel beheer van de afdeling Digitale Dienstverlening van de gemeente Utrecht naar een hoger niveau te brengen. Als Scrum Master bij DomstadIT versterk het team Digitale Dienstverlening (DDV).

Het team DDV bestaat uit drie subteams: zaakgericht werken, internet en team integraties. In deze teams worden verschillende werkzaamheden uitgevoerd met behulp van meerdere backlogs in zowel ADO als GIT. De werkzaamheden in deze backlogs worden door de eigen teams als uitgevoerd maar soms ook door leveranciers. De teams verschillen onderling in volwassenheid.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo'n inclusief mogelijke organisatie te zijn.

Gespreksinformatie

Geprekskandidaten: maximaal 3
Gesprekken zijn gepland op 17-12-2025 tussen 12.00 en 15.00 uur. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
Optie tot verlenging: Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd. De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald.
Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: di, wo, do, vr