Jurist Omgevingsrecht en Huisvestingswet

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
110 36 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

22 nov 2025

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

27 nov 2024

Jurist Omgevingsrecht en Huisvestingswet
Periode: Zo spoedig mogelijk tot 22 november 2025 (verlenging behoort tot de mogelijkheden)
Belasting: 36 uur per week gemiddeld
Tarief: Tot 110,- euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW

Korte beschrijving speelveld
Team Juridische Zaken en Advies is een onderdeel van Vergunningen Toezicht en Handhaving (VTH). Het team werkt mee in de primaire processen van de afdelingen Vergunningen en Toezicht en Handhaving Bebouwde Omgeving en begeleidt en bewaakt de juridische processen en verleent bijzondere vergunningen. Het team werkt energiek en oplossingsgericht.

Je taken zijn:
In het proces van toezicht en handhaving verzorg je de uitvoering van alle voorkomende juridische werkzaamheden zoals het opstellen van vooraankondigingen, behandelen van zienswijzen, opstellen van lasten onder dwangsom, bestuursdwang en bestuurlijke boetes. Hierbij gaat het om het Omgevingsrecht, de Huisvestingswet en Bijzondere Wetten.
Je hebt veelvuldig contact met overtreders. In dit proces werk je vlot en nauw samen met de betrokken inspecteur en collega-juristen. Je verdedigt primaire besluiten bij bezwaar.

Daarnaast verzorg je de collegiale toetsen op besluiten en andere brieven. Je levert een actieve bijdrage aan kennisdeling binnen het team.

Ook neem je ook deel aan verschillende overleggen (ook in de rol van juridisch secretaris). Hierbij zorg je voor een correcte en duidelijke weergave van afspraken en verslaglegging die tijdens een overleg worden gemaakt. Gedurende het proces heb je veelvuldig contact met collega's, met de aanvrager en indieners van reacties.

Het uitvoeren van je vak doe je met kennis van actuele jurisprudentie en ontwikkelingen. Nadruk in het werk ligt op het adviseren en handhaven in Omgevingswet / Huisvestingsregelgeving gerelateerde dossiers. Daarnaast behandel je reacties en zienswijzen en stelt weigeringsbesluiten op.

Jij bent/hebt:
Juridische opleiding afgerond op WO-niveau;
Minimaal 15 jaar recente en aantoonbare werkervaring in het Bestuursrecht;
Minimaal 10 jaar recente en aantoonbare werkervaring met het toepassen van de regelgeving Omgevingsrecht en/of Huisvestingswet;
Je hebt werkervaring bij een (grote) gemeente;
Het is een pre als je werkervaring hebt bij een rechtelijke macht.

Verder beschik je over de volgende vaardigheden:
Je hebt overzicht over alle belangen die spelen en je bent in staat om die af te wegen.
Je bent besluitvaardig en denkt en werkt oplossingsgericht.
Collegiale samenwerking gaat je goed af.
In gesprekken, e-mails en besluiten breng je je boodschap begrijpelijk en inhoudelijk juist over.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zon inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.

Goed om te weten:
Gesprekken zijn gepland in de week van 9 december. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

In het kader van de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie) is inschrijving door zzpers niet toegestaan.

Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen van de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.